David Richards explica el nou format de ral·lis proposat per la FIA

El cap de Prodrive va ser seleccionat com a membre de l’equip de treball per buscar solucions a la situació que viu el WRC

David Richard va ser el promotor del canvi de format dels ral·lis antics als ral·lis actuals. De recorreguts lineals amb trams que gairebé no es repetien a uns recorreguts en forma de trèvol on els trams es repeteixen per bucles. Va ser per allà als inicis dels 2000 quan era el màxim responsable de l’empresa promotora del Campionat del Món, aleshores, l’ISC (International Sportsworld Communicators).

Richards, un empresari britànic de pedra picada, va veure l’oportunitat de negoci adquirint els drets televisius del WRC l’any 2000 fent-se amb el control de l’empresa ISC. Durant aquells anys, l’empresa va treballar per millorar la cobertura televisiva i promocionar el campionat entre un públic més ampli, us sona aquesta cantarella?

L’any 2006, Richards va decidir fer un pas al costat i va vendre ISC a North One Television per poder-ser dedicar a la seva altra empresa i pel qual era conegut dins dels ral·lis, Prodrive. Segons el propi Richard, el pas al costat va ser per dedicar el seus esforços al projecte que tenia conjuntament amb Subaru, marca que va acabar abandonant el campionat dos anys després.

subaru_impreza_wrc_Rallyracc_CAtalunya_2008_solberg
Nacho Mateo

El negoci de North One Television va patir pèrdues financeres des que es va fer càrrec de la promoció del WRC l’any 2006. No va ser fins al 2012 quan Red Bull Media House es va fer càrrec del campionat.

Ara Richards, ideoleg dels ral·lis moderns, ha estat seleccionat per la FIA per formar part d’un grup de treball per trobar solucions al baix interès que hi ha pels ral·lis a l’actualitat. En una entrevista per a diferents mitjans, el patró de Prodrive explicava les decissions en termes del format dels ral·lis, un tema tan important com ho són les noves regulacions tècniques.

Personal limitat

Rallye_Monte-Carlo_2024_Assistència
Nacho Mateo

Segons Richards, que forma part del grup de treball de la FIA que està darrere del concepte per al futur, s’espera que a partir de l’any que ve es produeixin canvis més generalitzats als esdeveniments i als parcs d’assistència. Els plans per limitar el personal dels equips als esdeveniments es duran a terme en un procés esglaonat al llarg dels dos propers anys.

Encara no hem estudiat l’aplicació de la limitació de personal, però espero que la puguem aplicar l’any que ve. És una cosa comuna en altres categories de l’automobilisme, així que no veig que sigui un gran problema fer-ho complir i ajudarà.

Richards


Pel que fa a les assistències, podem introduir-los l’any que ve. Es tracta d’alliberar els organitzadors perquè puguin gestionar els esdeveniments sense els controls que se’ls han imposat els últims anys.

Ni assistència centralitzada ni trams en bucles

Richards va explicar que l’abandonament del format de trèvol és degut al fet que els avenços tecnològics han resolt els problemes de comunicació del passat, que van instigar la necessitat d’un parc de servei central.

En els darrers anys, els esdeveniments s’han vist limitats per la logística i restringits a una assistència centralitzada

Richards

«Probablement val la pena retrocedir 20 anys per explicar per què vam posar el servei centralitzat. En aquella època, la comunicació era deficient, i no com ara. Teníem problemes de seguretat en molts esdeveniments i necessitàvem més personal als trams, més comissaris i més seguretat.

Richards

Aquesta era la prioritat en aquells dies i la raó per la qual es va establir una assistència centralitzada, perquè vostès, els periodistes, poguessin tenir accés als pilots amb regularitat durant el dia i perquè poguéssim controlar la seguretat i tenir una millor comunicació.

Richards

Totes aquestes qüestions estan ara en gran mesura resoltes, per la qual cosa podem donar més llibertat a les proves perquè organitzin i organitzin els seus esdeveniments amb més llibertat i ens ofereixin més varietat.

Richards

Hi haurà esdeveniments als quals els convingui [el format de trèvol] i altres als quals no. Crec que un traçat més lineal s’adaptaria a alguns ral·lis i ens donaria una mica de varietat.

Richards

Més versatilitat

Rallye_Monte-Carlo_2024 Neuville Hyundai i20 Rally1
Nacho Mateo

Richards afirma que la FIA té una «mentalitat oberta» pel que fa al format dels ral·lis de resistència, cosa que podria donar lloc a que proves com el Safari tornessin a cronometrades més llargues. També ha admès que «tot està sobre la taula» pel que fa a la possibilitat que els ral·lis de superfície mixta tornin en el futur.

Crec que estem oberts. Estem intentant donar als organitzadors més marge i llibertat per desenvolupar el ral·li que millor els convingui.

Richards

«Amb el ral·li Safari, volien sortir de Nairobi i tenir una segona base a Mombasa, per exemple, i fer alguna cosa per l’estil. Veurem el que proposen i si encaixa. No estem dient que sí, no estem dient que no, però sens dubte estem dient veurem aquestes idees i veure si funciona per al Campionat del Món de Ral·lis.

Richards


De moment crec que hem estat massa prescriptius. Hem creat una fórmula per a la qual tothom ha hagut de treballar de valent i crec que no és necessàriament el millor per al campionat de cara al futur.

Richards

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments