Prèvia Rally Islas Canarias 2024

La prova tindrà un itinerari de gairebé 200 km cronometrats de dijous a dissabte

ERC, SCER i Campionat Canari voldran emportar-se el triomf en una edició prèvia a l’arribada del WRC

Disputat per primera vegada el 1977 com a Rally El Corte Inglés, el centre comercial més gran de Gran Canària i patrocinador de l’esdeveniment, el ral·li va passar a formar part del campionat d’Espanya el 1979. El 1982 va passar a formar part del coeficient 10 del campionat europeu, abans de convertir-se en una prova de ple dret el 2013. El ral·li ha estat sempre present a la llista de l’ERC des del 2016.

Rebatejat Rally Canarias i traslladat al sud de Gran Canària el 2002, l’esdeveniment va tornar a Las Palmas el 2004. El 2009 es va adoptar el títol de Rally Islas Canarias abans de passar a l’Intercontinental Ral·li Challenge a partir del 2010.

El ral·li compta amb diversos guanyadors destacats, com Didier Auriol, Piero Liatti i Carlos Sainz, que va aconseguir cinc victòries consecutives a la dècada de 1980. Però en els últims any pilots com Nil Solans, Alexey Lukyanuk, Adrien Fourmaux o Yoann Bonato tambe han format part del palmarés de la prova.

Però aquest any la prova ha estat notícia per firmar un contracte per dos anys amb el promotor del WRC per ser present al calendari mundial de la disciplina.

Un itinerari molt exigent

Jan Solans Hyundai 20 Rally2 Rally Islas Canarias 2023
RFEdA

La segona cita de l’europeu i del Supercampionat d’Espanya comptarà amb un total de 13 trams cronometrats entre el 2 i el 4 de maig. Una de les grans novetats es troba a la cerimònia de sortida, que es trasllada al dimecres 1 de maig i canvia la seva ubicació sense sortir de Las Palmas de Gran Canària.

El Rally Islas Canarias, en la seva edició número 48, comptarà amb un total de 13 trams cronometrats que es faran entre el dijous 2 de maig i el dissabte dia 4.

Després dels reconeixements, els equips començaran a entrar en calor amb la Qualifying Stage programada a Santa Maria de Guia. Seran 3,57 km de recorregut que prèviament abordaran als entrenaments lliures (12:15 h) i posteriorment en una QS que tindrà lloc a les 15:03 h. A continuació, es realitzarà el shakedown sobre aquest mateix recorregut, concretament entre les 16.15 hi les 18.15 h.

La primera etapa arrencarà, com l’any passat, amb l’especial de Las Palmas de Gran Canària, un traçat d’1,80 km (20.35 h) que servirà per aixecar el teló la nit del 2 de maig. Els equips es tornaran a ficar de ple al Gran Canària Arena.

L’endemà, el divendres 3 de maig, l’itinerari estarà format per les especials d»Agüimes – Santa Lucía‘ (14,83 km a les 10:38 hi 15:48 h), ‘Tejeda‘ (11,07 km a les 11:33 hi 16:43 h) i ‘Artenara – Gáldar‘ (21,15 km a les 12:25 hi 17:35 h).

L’última i definitiva etapa, el dissabte 4 de maig, serà semblant a la dels darrers anys, com ser la més llarga de les dues i, alhora, acollir el tram més llarg de la present edició. Així, els equips abordaran els trams d»Arucas – Firgas‘ (9,41 km a les 9:17 hi 14:07 h), ‘Moya – Valleseco‘ (27,7 km a les 10:07 hi 14:57 h ) i ‘San Mateo – Valsequillo’ (11,5 km a les 11:35 hi 17:05 h).

En total, els equips que competeixin al 48 Ral·li Illes Canàries tindran per davant un total de 193,12 quilòmetres cronometrats d’un total de 617,68, l’equivalent a un 31,3%.

Inscrits

Paddon rally islas canarias 2023
FIA ERC

El vigent campió del FIA European Ral·li Championship (ERC) obre una llista oficial d’inscrits que compta amb un total de 33 vehicles de la categoria Rally2. Els màxims representants del certamen continental, així com els del Supercampionat d’Espanya de Ral·lis (S-CER) i els del Campionat de Canàries de Ral·lis d’Asfalt (CCRA), seran a la línea de sortida.

El 48 Rally Islas Canarias presenta una llista oficial d’inscrits comptarà amb els actuals campions d’aquest certamen, Hayden Paddon i John Kennard, seran els encarregats de lluir el número u als laterals del seu Hyundai i20 N Rally2. Els neozelandesos, que van finalitzar quarts al Ral·li d’Hongria, buscaran reduir el desavantatge que els separa dels seus rivals a la batalla per un títol que compta amb una àmplia nòmina de candidats.

Entre els aspirants a aquest entorxat europeu hi ha Mathieu Franceschi i Andy Malfoi, un dels equips que més bones sensacions van causar a la primera cita de la temporada. Els francesos compartiran habitacle en un Skoda Fabia RS Rally2. Altres unitats d’aquest vehicle utilitzaran els txecs Erik Cais-Igor Bacigál, els polonesos Miko Marczyk-Szymon Gospodarczyk, els italians Andrea Mabellini-Virginia Lenzi, els espanyols Efrén Llarena-Sara Fernández i els austríacs Simon Wagner-Gerald Winter.

Els guanyadors de la darrera edició de la cita amb base a Las Palmas de Gran Canària, Yoann Bonato i Benjamin Boulloud, repeteixen el desplaçament des de França amb el seu Citroën C3 Rally2. Els mundialistes Mads Ostberg i Torstein Eriksen es posaran al capdavant d’una muntura similar. Els nòrdics afronten a l’arxipèlag un cap de setmana crucial en les seves aspiracions després d’haver-se vist obligats a descartar la participació a Hongria.

_Monzon skoda canaries
FIA ERC

Entre els seguidors del FIA ERC també destaquen els binomis compostos per Martins Sesks-Renars Francis i Filip Mares-Radovan Bucha. Tant els letons com els txecs dirigiran un vehicle inèdit a les Canàries, el Toyota GR Yaris Rally2. Aquest artefacte, tot i mostrar un alt nivell de competitivitat a diferents superfícies, encara persegueix la seva primera victòria a nivell internacional.

Els hongaresos Miklós Csomós i Attila Nagy tornen a apostar per l’Skoda Fabia en la seva versió Rally2 Evo, mentre els irlandesos Jon Armstrong i Eoin Treacy exerceixen de representants internacionals del Ford Fiesta Rally2. En la relació de concursants figura un dels noms amb més presència al palmarès de la cita insular, el d’Alexey Lukyanuk. El rus té l’oportunitat d’igualar el rècord de Carlos Sainz. Per això, tripularà l’i20 N Rally2 de Hyundai Canàries Motorsport amb Yury Kulikov.

Dins de la divisió ERC3, reservada als que competeixen amb cotxes Rally3, sortiran els polonesos Igor Widlak-Daniel Dymurski i els turcs Kerem Kazaz-Andris Malnieks amb dos Ford Fiesta. Pel que fa als apartats ERC4 i ERC4 Junior, els destinats a les muntures Rally4, hi haurà una extensa llista de joves promeses disposades a conquerir els esglaons més alts dels podis de les seves respectives categories.

suarez iglesias skoda fabia rs rally2 la nucia 2023
RFEdA

Els candidats del Supercampionat d’Espanya de Ral·lis (S-CER) arribaran amb ganes de plantar batalla als «cocos» de l’ERC. José Antonio ‘Cohete’ Suárez i Alberto Iglesias defensen el lideratge del certamen nacional amb la seva Skoda Fabia RS Rally2. Molt de prop els persegueixen Diego Ruiloba-Ángel Luis Vela, amb Citroën C3 Rally2, i Alejandro Cachón-Borja Rozada, aquests sobre un dels nous Toyota GR Yaris Rally2.

La llista de candidats que opten al tron de l’S-CER la completen Óscar Palomo-Sergio Fernández, Iván Ares-Javier Martínez i els catalans Sergi Pérez-Axel Coronado, tots tres com a abanderats de Hyundai Motor España amb els corresponents i20 N Rally2. Roberto Blach i Mauro Zas s’estrenaran al volant d’un Skoda Fabia RS Rally2, mentre que Javier Pardo i David de la Puente intentaran sorprendre amb l’Alpine A110 R-GT.

Pel que fa al Campionat de Canàries de Ral·lis sobre Asfalt, Yeray Lemes i Rogelio Peñate retornen a la primera línia amb el Citroën C3 Rally2 amb què ja han celebrat dos triomfs en els esdeveniments celebrats fins ara. Amb la intenció de tallar aquesta ratxa sortiran Miguel Suárez-Eduardo González (Citroën C3 Rally2), Enrique Cruz-Yeray Mujica (Ford Festa Rally2) i uns Luis Monzón-José Carlos Déniz que, després de lluitar per la victòria absoluta el 2022, tornen a la càrrega a bord d’un Citroën C3 Rally2.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments