Renault confirma el seu final com a constructor de motors per a la F1

El rumor s’ha acabat confirmant. Renault deixarà de fabricar motors per a la F1 i la fàbrica de Viry-Châtillon es centrarà en altres projectes.

Renault ha confirmat el final del seu programa de F1 a Viry-Châtillon, posant fi al seu paper de constructor de motors després d’una presència gairebé ininterrompuda des de 1977.

Aquesta decisió marca el final d’una era per a Renault a la F1, després d’haver guanyat 12 títols com a fabricant de motors i 11 de pilots. Així, els motors Renault romandran a la pista fins al final de la temporada 2025.

El personal de Viry-Châtillon s’hauria de dirigir a altres activitats esportives, concretament al WEC (amb Alpine) i al Dakar (amb Dacia) i d’altres s’han de destinar a projectes dins de la pròpia marca. Però el més probable és veure com els millors enginyers abandonen l’estructura i intenten trobar el seu lloc en altres equips.

Una història lligada a la F1

Renault va entrar a la F1 l’any 1977 amb un motor turbo d’1,5 litres pioner, distingint-se dels seus rivals amb motors més grans i d’aspiració natural. Tot i que inicialment no va guanyar cap campionat, la tecnologia turbo de Renault va fer que finalment es guanyessin títols en cinc anys. Va abandonar el seu paper de constructor el 1985, tornant el 1989 com a proveïdor de motors de Williams, amb els V10 que van dominar la F1 del 1992 al 1997. Renault va tornar com a constructor el 2002, guanyant dos títols consecutius el 1005 i 2006, però es va retirar de nou el 2009 després de l’escàndol del «Crashgate».

La marca francesa va continuar subministrant motors a Red Bull, guanyant quatre campionats abans de separar-se el 2019 a causa de les dificultats amb les unitats de potència híbrides.

Un final trist

Moltes decisions errònies, manca de direcció, lluites internes motivades per egos i una flagrant falta d’estabilitat van portar el projecte Renault/Alpine fins al punt que la pròpia empresa matriu no volia construir els seus propis motors. Una decisió que es lamenta, però que forma part del nou (un altre) pla d’Alpine, ara amb Flavio Briatore al capdavant de les operacions.

«Les activitats de Fórmula 1 a Viry, excloent el desenvolupament d’un nou motor, continuaran fins a finals de la temporada 2025. Després del procés de consulta i diàleg amb els representants dels treballadors a Viry-Châtillon, Alpine va decidir crear una unitat de monitoratge a la F1. Aquesta unitat tindrà com a objectiu mantenir els coneixements i habilitats dels treballadors d’aquest esport i mantenir-se a l’avantguarda de la innovació en els diferents projectes Hypertech Alpine”.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments