L’entrada de noves marques al Campionat Mundial de Ral·lis (WRC) no només depèn de la voluntat esportiva, sinó també de les condicions econòmiques i operatives que ofereix la FIA.
Durant la presentació del Lancia Ypsilon Rally4, el seu representant i bicampió del món, Miki Biasion, va desgranar les condicions que s’han de donar perquè la marca retorni al mundial de l’especialitat.
Així doncs la marca més reeixida en la història del WRC, es plantejaria un retorn sempre que el campionat redueixi els costos de competició i faci ajustos estructurals
1. Reducció de costos
Una de les preocupacions més importants per a Lancia és el cost de construcció i manteniment dels vehicles de la categoria Rally1. Actualment, un cotxe d’aquesta categoria pot costar fins a 1,4 milions d’euros, xifra que Biasion considera excessiva per a una marca que no compta amb un pressupost “il·limitat”. En aquest sentit, l’embaixador de la marca assenyala que la FIA hauria d’aplicar un reglament per al 2027 que redueixi aquests costos, fent el WRC més assequible i atractiu per a altres fabricants.
2. Ajust del calendari
Un altre factor que Biasion critica és l’extensió del calendari, que s’ha ampliat a 14 ral·lis per a la temporada 2025. Segons el pilot italià, això incrementa considerablement els costos logístics i de manteniment, dificultant l’entrada de noves marques. Per això, suggereix que el WRC implementi una rotació de proves, limitant el nombre anual de ral·lis a 10 i alternant les ubicacions en el calendari. Aquest canvi permetria que les marques reduïssin despeses i planifiquessin millor la seva participació.
3. Major retorn mediàtic i comercial
Biasion també destaca la necessitat d’un millor retorn mediàtic per justificar l’entrada al campionat. La inversió necessària per competir al WRC, segons el pilot, no genera un impacte proporcional en visibilitat o mercat, fet que desmotiva les marques a participar. Lancia considera que la FIA hauria de treballar per augmentar l’atractiu mediàtic del WRC, oferint als patrocinadors i marques una major exposició i visibilitat global.
4. Preservació de l’essència del ral·li
Per últim, Biasion ha assenyalat que el WRC ha perdut part de la seva essència amb la reducció dels trams llargs i exigents, una característica que molts pilots valoren. Aquesta percepció ha fet que alguns pilots, com Sébastien Ogier i Kalle Rovanperä, redueixin les seves participacions anuals per evitar un calendari massa exigent.
Tot i que les demandes de Biasion semblen lògiques l’aplicació de les mateixes no és tan senzilla, no es tracta d’una fórmula matemàtica. L’exemple és que el pilot italià demana menys proves però a l’hora una expansió del campionat per arribar a més mercats. És feina de la FIA i el promotor del campionat de trobar l’equilibri per atraure més marques i revitalitzar el campionat.