La temporada 2024 del WRC2 va acabar el passat cap de setmana amb la victòria del nouvingut Toyota GR Yaris Rally2 en el Campionat de Pilots (pilotat per Sami Pajari i Enni Mälkönen) i del cotxe més antic del Rally2, el Citroën C3 en el Campionat d’Equips (a través de DG Sport Competition, l’estructura privada encarregada per Citroën Sport de fer córrer el cotxe).
Els títols semblen recompensar l’excel·lent rendiment del cotxe japonès en les proves de terra (predominants durant la temporada), així com l’excel·lent rendiment en asfalt combinat amb els recents progressos del cotxe francès en terra. I trenquen el domini de Škoda, que havia guanyat tots dos títols en les dues últimes temporades.
2024 va començar en gran amb l’esperada arribada del Toyota GR Yaris Rally2. Construït pels mateixos enginyers que havien dissenyat la reeixida versió Rally1 del Yaris, només va necessitar unes quantes proves per confirmar les expectatives, obligant els competidors a evolucionar els seus cotxes amb múltiples millores, algunes de les quals afecten el paquet aerodinàmic que val la pena revisar.
Škoda Fabia RS Rally2
Škoda va reaccionar ràpidament a l’arribada del Yaris. L’equip encara posseïa els 3 jokers disponibles durant els dos primers anys després de l’homologació (el Fabia RS Rally2 es va homologar l’1 de setembre de 2022). La transmissió, el tren de rodatge i la suspensió van ser objecte de modificacions durant la primera meitat de l’any.
L’equip també va treballar en algunes modificacions aerodinàmiques, com un divisor frontal més eficient i robust (ja que l’actual es trenca amb facilitat en les proves de terra). Aquesta solució es va avaluar en un dels túnels de vent de l’Audi Wind Tunnel Center de Ingolstadt (Alemanya), en els que es pot treballar fins a una velocitat màxima de 300 km/h. No obstant això, aquesta solució encara no s’ha implementat en el cotxe.
El treball de desenvolupament va continuar durant l’estiu, amb proves a Polònia amb diferents pilots (organitzades per l’equip de proves OES) que van donar com a resultat petites modificacions en la suspensió i els frens, així com la introducció d’una segona caixa del canvi, oferta als clients des de juliol, per a fer que el cotxe fos encara més adequat per a proves ràpides com el Ral·li de Finlàndia o Xile.
Citroën C3 Rally2
El Citroën C3 Rally2 s’ha guanyat una gran reputació en proves d’asfalt en els darrers anys, però el seu rendiment en terra estava lluny de ser competitiu. Tot i estar gestionat per un equip privat, el fabricant ha continuat implicat en el desenvolupament continu del cotxe (el més antic dels cotxes Rally2 capdavanters, homologat el gener del 2018) amb múltiples sessions de prova a França i Espanya.
El resultat va ser un paquet de mesures aerodinàmiques i de motor que es van implementar gradualment abans de l’estiu. El més visible va ser la introducció d’una presa d’aire al sostre més ampla i plana, substituint l’original més estreta però més prominent.
El benefici de la nova presa és una menor resistència a l’aire (gràcies a una superfície frontal més petita), mentre que l’impacte sobre l’aleró posterior no és tan clar. L’amplada superior pot generar un flux d’aire més ample, afectant més el flux que arriba a l’aleró posterior, tot i que això es compensa parcialment per les línies més suaus de la nova presa
Prova que els beneficis no són clars és que, mentre alguns fabricants han passat de preses estretes a més amples (Citroën o Hyundai), uns altres han pres la direcció contrària (Skoda o Toyota).
L’airbox (la caixa on s’acumula l’aire d’alimentació del motor abans d’entrar en les cambres del motor) també es va modificar, amb una entrada d’aire millorada i una posada a punt dels elements de refrigeració del motor (nou radiador, entrada d’aire modificada i circuit de sobrealimentació) per a obtenir més potència i una millor resposta del motor. Totes aquestes modificacions es van introduir per primera vegada en competició en el Ral·li de Croàcia 2024, i posteriorment es van oferir a tots els clients de Citroën.
L’equip ha continuat treballant en el desenvolupament de noves millores, amb especial atenció a la suspensió i la reducció de pes, ja que el cotxe en especificacions de terra continua sent més pesat que els seus rivals.
Hyundai i20 N Rally2
La pèrdua de prestacions del i20 N Rally2 especialment durant el Campionat del Món de Ral·lis 2023 va obligar a Hyundai a rellançar el procés de desenvolupament, per a augmentar la competitivitat del cotxe de cara als múltiples clients que el condueixen en diferents campionats nacionals, amb Hayden Paddon i John Kennard com a avantguarda en el Campionat d’Europa en les dues últimes temporades.
Després d’exhaustives proves a França, Itàlia i Espanya, Hyundai va homologar a l’inici de l’any una modificació en la suspensió i una evolució del motor per a augmentar la potència.
Les proves d’estiu es van dedicar a validar l’aplicació de noves modificacions, entre elles una nova presa d’aire en el sostre, nous reglatges del diferencial i noves peces de la suspensió, amb vista a homologar-les totes abans de l’inici de la pròxima temporada amb fins a 5 jokers. Segons l’equip, el principal objectiu seria millorar el rendiment del cotxe sobre asfalt, la superfície on el cotxe sembla ser més competitiu. En els trams de terra, el recorregut de la suspensió limita el rendiment del cotxe, ja que l’augment de l’altura de la carrosseria redueix el recorregut, la qual cosa repercuteix en la motricitat i la tracció.
Un nou xassís amb totes aquestes modificacions es va veure per primera vegada en competició en el Rallye Cristian López, amb Dani Sordo i Candido Carrera.
Igual que en el Citroën, es va modificar la presa d’aire del sostre. Encara que es manté la forma, s’han augmentat la grandària i l’amplària de la presa d’aire, per a garantir una millor refrigeració a l’interior del cotxe amb un impacte mínim en l’aerodinàmica: una mica més de resistència per la major àrea frontali una petita pèrdua d’eficàcia de l’aleró posterior, a causa de l’augment de grandària del deixant de la presa.
Una de les últimes sessions de proves va tenir lloc a Itàlia amb Andreas Mikkelsen i Eric Camilli, per a millorar el cotxe sobre asfalt, amb noves modificacions en la transmissió i la suspensió.
Ford Fiesta Rally2
Les últimes grans modificacions es van introduir en el Ford Festa Rally2 allà per octubre de 2023, amb millores en la suspensió i un nou paquet de refrigeració del motor.
Per a 2024, a més de la participació en el WRC2 amb William Creighton i Liam Regan, l’equip va afrontar el Campionat d’Europa de Ral·lis amb Jon Armstrong i Eoin Treacy, i el desenvolupament del Fiesta va continuar. Al març es van utilitzar dos jokers per a homologar millores en el motor (nous mapes optimitzats) i la transmissió (noves rampes de diferencial), mentre que el treball en els reglatges dels amortidors va continuar durant tot l’any.
Toyota GR Yaris Rally2
El cotxe que tant de desenvolupament ha provocat en els seus rivals també ha estat objecte d’un extens programa de desenvolupament, supervisat pel seu Enginyer Cap de Desenvolupament Lewis Allen, que ha estat alternant constantment entre proves del WRC i de l’ERC, amb diferents sessions de proves entremig. El debut del cotxe a Montecarlo va mostrar la direcció a seguir. Després de tantes sessions de proves sobre terra al 2023, al cotxe li faltava rendiment sobre asfalt, especialment en condicions de baixa adherència/baixa temperatura.
En les setmanes següents, van arribar diverses millores que afectaven la suspensió i els frens. I van funcionar: només quatre mesos després del debut, Jan Solans i Rodrigo Sanjuán van portar el cotxe a la seva primera victòria en WRC2 a Portugal.
L’equip va continuar treballant en el desenvolupament del cotxe, amb la fiabilitat com una de les principals preocupacions. El paper de Juho Häninen, el pilot de proves que va desenvolupar el cotxe al llarg de 2023, va ser assolit gradualment per pilots client, com Sami Pajari, Jan Solans, Alejandro Cachón o Teemu Suninen, en diferents sessions de proves celebrades a Finlàndia, Grècia, Espanya i França. I la participació del Director de l’Equip, Jari Matti Latvala, en el Ral·li de Finlàndia, on va poder validar personalment els progressos del cotxe.
Un dels principals motius de preocupació és el comportament del cotxe sobre asfalt, que els pilots consideren massa rígid i insensible, fins i tot amb els reglatges més tous. S’han provat diverses peces noves per a solucionar aquest problema. No obstant això, fins a l’agost (darrera llista disponible) no s’havia homologat cap peça nova, i el més probable és que no hi hagi cap nova homologació fins a 2025. Altres àrees potencials de millora per a 2025 són el motor (per a igualar el rendiment del Citroën C3 Rally2, prestigiós com el millor motor de la categoria) i el divisor frontal (sovint danyat en els trams de terra).