La FIA s’emmiralla en el model dels Grup A per a la futura normativa dels Rally2

El xassís tubular, clau en el futur dels cotxes amb propostes per obrir el mercat a preparadors independents i adaptar-se a les demandes del sector

L’11 de desembre s’haurien de conèixer les regles del Campionat del Món de Ral·lis per al 2027, que inclouran el Rally1 i el Rally2, sense tenir clar què vindrà. Pràcticament està garantit que el xassís tubular introduït el 2022 es mantindrà, caldrà veure si també s’afegirà al Rally2 –cosa gairebé segura– i quin serà el camí del Rally1.

Una nova fórmula per als Rally2

Pel que fa als Rally2, el que hi ha sobre la taula és una fórmula que permet construir cotxes a partir d’aquest xassís tubular també per preparadors diferents de les marques d’automoció per, per tant, ampliar l’abast de fabricants (marques) que poden arribar a competir sense haver per crear les seves pròpies estructures com Toyota o Hyundai i poder utilitzar equips com Ford amb M-Sport. Com va fer Subaru amb Prodrive, com va fer Ralliart amb Mitsubishi, no hi falten exemples passats. Només cal esperar, l’11 de desembre ho hauríem de saber tot.

En una entrevista a Dirtfish, Richard Millener va dir que M-Sport està a l’espera que s’oficialitzin les decisions per arrencar el Ford Puma Rally2, que suposarà una ruptura amb el passat, i l’explicació és molt senzilla.

La fi dels vehicles del segment B

rally_Sardenya_2023_Fourmaux Ford Fiesta Rally2
Nacho Mateo

Els Rally2 fins ara s’han construït a partir de vehicles del segment B, cotxes com Peugeot 208, Citroën C3, Ford Fiesta, Skoda Fabia, Hyundai i20, Toyota Yaris, però el mercat de l’automòbil i, en conseqüència, els fabricants estan ‘fugin’ d’aquest segment perquè cada cop hi ha més mercats que «demanen» crossovers, SUV petits o fins i tot SUV, i per això no té sentit gastar molts diners en ral·lis comercialitzant cotxes cada cop menys paral·lels al que més ven la indústria, i és per això que la FIA busca regles per al Rally2 que permetin als fabricants d’automòbils estar al dia amb allò que el mercat de l’automòbil «demana»…

El Ford Puma Rally1 va ser el primer que es va construir a partir d’un SUV crossover subcompacte, encara en el segment B, però ja no de petits vehicles utilitaris, sinó de «jugant» en crossovers. I això és el que volen els fabricants i la FIA ​​ha de seguir, com ho farà, queda per veure.

Xassís tubular: l’opció més viable

jan solans toyota yaris rally2 wrc sardenya
Francesc Rodríguez

Per exemple, Ford, com sabem, ha deixat de produir el Fiesta i continua competint amb un cotxe que no ‘existeix’ a la seva gamma, d’aquí la necessitat que el Puma es converteixi en un Rally2. Richard Millener, director de l’equip M-Sport, declarava a DirtFish

“Un Ford Puma Rally2 és el nostre objectiu. En la seva forma actual [com a cotxe de producció], l’alçada i el pes del cotxe serien prohibitius per al Rally2. L’única manera en què això pot funcionar és amb un xassís tubular d’estil Rally1″.

Millener diu que el moviment per reflectir la cèl·lula de seguretat del Rally1 representa el camí més assenyat cap endavant:

«Construir un xassís de subestructura i cargolar-hi panells d’escala és una bona manera de protegir la categoria al futur. Si garantim aquestes regles durant, per exemple, 10 anys, ajudarà a reduir el preu del xassís mitjançant una producció a més gran escala i economies d’escala durant aquest període».

Els grup A com a model a emmirallar-se

Aquest model també recorda els temps del Grup A, quan no només els fabricants tenien la capacitat de competir, sinó que també ho feien preparadors independents. Actualment, els Rally2 són produïts gairebé exclusivament per les marques, mentre que els equips només munten els vehicles. La nova normativa podria obrir la porta a més preparadors, amb components estandarditzats i kits que farien més accessible la construcció de cotxes de competició.

Per tant, aquest nou reglament del Rally2 és molt important, per entendre quines possibilitats es poden obrir. Només hem d’esperar els detalls i esperar que la FIA encerti en aquesta nova fórmula, del seu èxit dependrà, en menor o major mesura, el futur d’aquest esport.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments