El xassís tubular, clau en el futur dels cotxes amb propostes per obrir el mercat a preparadors independents i adaptar-se a les demandes del sector
L’11 de desembre s’haurien de conèixer les regles del Campionat del Món de Ral·lis per al 2027, que inclouran el Rally1 i el Rally2, sense tenir clar què vindrà. Pràcticament està garantit que el xassís tubular introduït el 2022 es mantindrà, caldrà veure si també s’afegirà al Rally2 –cosa gairebé segura– i quin serà el camí del Rally1.
Una nova fórmula per als Rally2
Pel que fa als Rally2, el que hi ha sobre la taula és una fórmula que permet construir cotxes a partir d’aquest xassís tubular també per preparadors diferents de les marques d’automoció per, per tant, ampliar l’abast de fabricants (marques) que poden arribar a competir sense haver per crear les seves pròpies estructures com Toyota o Hyundai i poder utilitzar equips com Ford amb M-Sport. Com va fer Subaru amb Prodrive, com va fer Ralliart amb Mitsubishi, no hi falten exemples passats. Només cal esperar, l’11 de desembre ho hauríem de saber tot.
En una entrevista a Dirtfish, Richard Millener va dir que M-Sport està a l’espera que s’oficialitzin les decisions per arrencar el Ford Puma Rally2, que suposarà una ruptura amb el passat, i l’explicació és molt senzilla.
La fi dels vehicles del segment B
Els Rally2 fins ara s’han construït a partir de vehicles del segment B, cotxes com Peugeot 208, Citroën C3, Ford Fiesta, Skoda Fabia, Hyundai i20, Toyota Yaris, però el mercat de l’automòbil i, en conseqüència, els fabricants estan ‘fugin’ d’aquest segment perquè cada cop hi ha més mercats que «demanen» crossovers, SUV petits o fins i tot SUV, i per això no té sentit gastar molts diners en ral·lis comercialitzant cotxes cada cop menys paral·lels al que més ven la indústria, i és per això que la FIA busca regles per al Rally2 que permetin als fabricants d’automòbils estar al dia amb allò que el mercat de l’automòbil «demana»…
El Ford Puma Rally1 va ser el primer que es va construir a partir d’un SUV crossover subcompacte, encara en el segment B, però ja no de petits vehicles utilitaris, sinó de «jugant» en crossovers. I això és el que volen els fabricants i la FIA ha de seguir, com ho farà, queda per veure.
Xassís tubular: l’opció més viable
Per exemple, Ford, com sabem, ha deixat de produir el Fiesta i continua competint amb un cotxe que no ‘existeix’ a la seva gamma, d’aquí la necessitat que el Puma es converteixi en un Rally2. Richard Millener, director de l’equip M-Sport, declarava a DirtFish
Millener diu que el moviment per reflectir la cèl·lula de seguretat del Rally1 representa el camí més assenyat cap endavant:
Els grup A com a model a emmirallar-se
Aquest model també recorda els temps del Grup A, quan no només els fabricants tenien la capacitat de competir, sinó que també ho feien preparadors independents. Actualment, els Rally2 són produïts gairebé exclusivament per les marques, mentre que els equips només munten els vehicles. La nova normativa podria obrir la porta a més preparadors, amb components estandarditzats i kits que farien més accessible la construcció de cotxes de competició.
Per tant, aquest nou reglament del Rally2 és molt important, per entendre quines possibilitats es poden obrir. Només hem d’esperar els detalls i esperar que la FIA encerti en aquesta nova fórmula, del seu èxit dependrà, en menor o major mesura, el futur d’aquest esport.