Principi d’acord per a la fusió d’Honda i Nissan

Mitsubishi s’unirà a l’acord que es farà efectiu el 2026

Les companyies automobilístiques Honda i Nissan han anunciat aquest dilluns un principi d’acord per fusionar-se en un nou hòlding empresarial. Aquesta aliança també podria incloure Mitsubishi Motors, que es troba en negociacions amb ambdues marques per integrar-se en el projecte.

El nou hòlding, operatiu el 2026

Segons les previsions, l’acord es tancarà durant el 2025 i el nou hòlding començarà a operar entre juliol i agost del 2026. L’objectiu principal d’aquesta integració és reforçar la competitivitat de les dues companyies enfront dels fabricants xinesos de cotxes elèctrics i Tesla, que han guanyat terreny en el mercat global.

Un gegant mundial en vendes

D’acord amb l’agència Reuters, la fusió situarà Honda i Nissan com el tercer grup automobilístic més gran del món pel que fa a volum de vendes, superats només per Toyota i Volkswagen. Actualment, Honda és el segon fabricant d’automòbils del Japó, amb una capitalització de mercat superior als 40.000 milions de dòlars, mentre que Nissan ocupa el tercer lloc, valorat en uns 10.000 milions de dòlars.

Un canvi històric a la indústria de l’automòbil

Aquesta integració representa la remodelació més important de la indústria automobilística mundial des de la fusió de Fiat Chrysler i PSA el 2021, que va donar lloc al grup Stellantis en un acord valorat en 52.000 milions de dòlars. Amb aquest moviment, Honda i Nissan busquen consolidar la seva posició en un mercat cada vegada més dominat per l’electrificació i la innovació tecnològica.

Honda i Nissan: un passat de desacords i una nova oportunitat de col·laboració

A mitjans dels anys noranta, Honda, tot i ser una companyia més petita però molt rendible, va rebutjar una proposta per adquirir Nissan. El govern japonès considerava que aquesta fusió era l’opció ideal per reflotar Nissan, però Honda tenia clar que aquesta operació implicaria una reestructuració molt dura i xocaria amb cultures empresarials incompatibles.

En lloc de Honda, va ser Renault qui va assumir el control de Nissan, enviant Carlos Ghosn a Yokohama per liderar una reestructuració massiva que va transformar completament la companyia. Nissan va ressorgir com una empresa amb un equilibri entre el seu caràcter nipó –centrat en la propietat intel·lectual i l’enginyeria– i un enfocament més occidental, perseguint matriculacions massives i aliances estratègiques.

Tot i els èxits inicials, aquesta estratègia va tenir un final tumultuós. La destitució de Ghosn i la recuperació del control per part dels japonesos van costar molt car a Nissan. L’empresa va haver de suspendre programes clau de desenvolupament de productes, provocant un retard en la renovació de models estratègics que ha complicat encara més la seva situació actual.

Després de dècades de diferències, Nissan va signar fa uns mesos un acord de col·laboració amb Honda per compartir inversions i tecnologies en el desenvolupament de vehicles elèctrics (BEV). Aquest moviment situa Nissan en una posició per recuperar terreny en el mercat elèctric, mentre que Honda aprofita la seva solidesa actual, basada en motors híbrids rendibles i un ambiciós pla d’inversions per crear vehicles elèctrics amb integració vertical.

Honda, que ara és molt més gran i forta que a mitjans dels noranta, sembla preparada per liderar aquesta nova aliança. Aquest acord no només marca el retorn a la col·laboració entre dues de les marques més icòniques del Japó, sinó que també obre una nova etapa per a la indústria de l’automòbil, centrada en l’electrificació i les sinergies tecnològiques.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments