La cursa es torna a disputar un altra vegada en un territori on els drets humans son vulnerats de manera sistemàtica
El Dakar 2025 manté el nivell d’exigència amb gairebé 8.000 quilòmetres entre Bisha i Shubaytah, dels quals 5.000 seran especials. El format de la 48h chrono, situat a l’inici, marcarà la cursa des de bon començament. La posterior etapa marató, sense assistència externa, es preveu decisiva per la seva dificultat. A la segona setmana, el recorregut culminarà al gran desert de l’Empty Quarter, amb Shubaytah com a punt àlgid abans de la meta final.
Tot i el seu atractiu paisatge i les condicions ideals per a una cursa com aquesta, l’Aràbia Saudita és coneguda per la vulneració sistemàtica dels drets humans, especialment envers les dones, les minories i els dissidents polítics. Utilitzar esdeveniments esportius d’abast mundial per rentar la imatge internacional del règim (un fenomen conegut com a sportswashing) planteja dubtes ètics importants sobre el suport tàcit que això implica.
El Dakar, amb el seu prestigi global, corre el risc de legitimar indirectament aquestes pràctiques, obviant el compromís que aquesta cursa tenia en els seus orígens amb els valors universals .
Especials dobles per millorar la seguretat i dificultar la navegació
Una de les novetats destacades és la divisió dels traçats en més del 45% del recorregut total, un format dissenyat per millorar la seguretat dels pilots i complicar l’estratègia de navegació dels cotxes. Els vivacs també seran espais decisius, tant per als inicis i finals d’etapa com per al podi final el 17 de gener.
De bivac a gairebé un paddock
Bisha, amb 200.000 habitants, serà el centre neuràlgic inicial del Dakar 2025. Els competidors hi arribaran després de recuperar els vehicles al port de Jiddah. Aquest oasi del sud-oest d’Aràbia Saudita acollirà les verificacions tècniques, les darreres preparacions i els primers quilòmetres.
Aquest entorn ja consolidat en edicions anteriors garanteix la comoditat dels equips. Els dies previs al pròleg, la ciutat serà un bivac XXL com a epicentre de l’activitat.
Etapa a etapa
3/01/2025 – Pròleg: Bisha > Bisha
Enllaç: 50 km – Cronometrats: 29 km
Els motors s’engegaran amb força en un pròleg intens. Sobre un terreny dur, amb pistes de terra i grava, els pilots afrontaran trams tècnics que exigiran màxima precisió. Els deu més ràpids podran triar l’ordre de sortida de la primera etapa.
4/01/2025 – Etapa 1: Bisha > Bisha
Enllaç: 88 – Cronometrats: 412 km
Els pilots hauran de demostrar habilitat per adaptar-se a una orografia diversa. Les superfícies canviants i la presència de pedres i roques faran la navegació especialment complicada. Concentració i sang freda seran essencials per evitar errors en els múltiples encreuaments de pistes.
5-6/01/2025 – Etapa 2: 48 Hores Cronometrades
Enllaç: 46 – Cronometrats: 951 km
Una etapa maratoniana amb més de 1.000 km per cobrir en dos dies al desert. El repte combina estratègia i resistència, amb parades obligatòries en zones designades. Els pilots acamparan sota les estrelles, amb la pressió de completar tots els quilòmetres amb el millor temps i mantenir els vehicles en òptimes condicions. La ruta, al nord de Bisha, combina dunes menys intimidants amb terrenys variats, oferint un desafiament igualment intens.
7/01/2025 – Etapa 3: Bisha > Al Henakiyah
Enllaç: 349 – Cronometrats: 496 km
El Dakar segueix cap al nord amb una etapa ràpida però tècnica. Els errors aquí es paguen cars, tot i que les grans diferències en temps són poc probables. Una etapa per als que busquen consolidar posicions.
8/01/2025 – Etapa 4: Al Henakiyah > AlUla
Enllaç: 173 – Cronometrats: 415 km
La primera etapa marató del Dakar 2025 arriba amb terrenys volcànics que exigeixen precaució. Els pilots travessaran impressionants canons cap a AlUla. Sense assistència externa, on els cotxes es podran ajudar mútuament.
9/01/2025 – Etapa 5: AlUla > Hail
Enllaç: 63 – Cronometrats: 428 km
Pistes ràpides al matí i terreny arenós a mesura que s’aproximin a Hail. Aquesta etapa marca la meta per a molts: arribar al descans, una fita important per als que encara lluiten en el ral·li.
10/01/2025 – Jornada de Descans
11/01/2025 – Etapa 6: Hail > Al Duwadimi
Enllaç: 223 – Cronometrats: 606 km
Comença la segona setmana amb una etapa que combina seccions pedregoses i múltiples formats de sorra. Els pilots hauran de gestionar ritmes canviants i aprofitar el trasllat intermedi per recuperar forces.
12/01/2025 – Etapa 7: Al Duwadimi > Al Duwadimi
Enllaç: 264 – Cronometrats: 460 km
Una etapa en bucle plena de dificultats tècniques. La navegació serà clau, amb una barreja de terrenys lents, ràpids i una dosi de muntanya. Els equips hauran de gestionar la falta de rastres de les motos.
13/01/2025 – Etapa 8: Al Duwadimi > Riad
Enllaç: 246 – Cronometrats: 484 km
Els pilots arribaran a la capital saudita després d’una jornada on les condicions físiques, mentals i mecàniques seran posades a prova. Una etapa crítica per definir estratègies de cara a les jornades finals.
14/01/2025 – Etapa 9: Riad > Haradh
Enllaç: 232 – Cronometrats: 357 km
El ral·li es dirigeix cap al sud amb una etapa ràpida però estratègica. Els pilots buscaran consolidar posicions mentre recorren terrenys majoritàriament accessibles.
15/01/2025 – Etapa 10: Haradh > Shubaytah
Enllaç: 519 – Cronometrats: 119 km
El gran desert de l’Empty Quarter entra en escena amb les seves temudes dunes. Una jornada plena d’imprevistos, on cada maniobra pot tenir conseqüències importants. Els cotxes afrontaran grans dificultats en aquest mar de sorra.
16/01/2025 – Etapa 11: Shubaytah > Shubaytah
Enllaç: 226 – Cronometrats: 314 km
L’últim gran desafiament a l’Empty Quarter ofereix oportunitats per marcar diferències. Pilots i copilots hauran de gestionar els riscos per mantenir-se a la competició. Hi haurà 3 itineraris diferents per estalviar excessives aturades als camions per les dunes.
17/01/2025 – Etapa 12: Meta a l’Horitzó
Enllaç: 71 – Cronometrats: 134 km
Una etapa final on els pilots donaran tot per arribar a la glòria. Els últims quilòmetres cap a la meta seran al cor del desert.
Itinerari
Etapa | Data | Sortida i arribada | Km total | Km cronometrats |
---|---|---|---|---|
Pròleg | Divendres, 3 de gener de 2025 | BISHA > BISHA | 79 km | 29 km |
1 | Dissabte, 4 de gener de 2025 | BISHA > BISHA | 500 km | 412 km |
2 – 48h | Diumenge, 5 de gener de 2025 Dilluns, 6 de gener de 2025 | BISHA > BISHA | 1057 km | 965 km |
3 | Dimarts, 7 de gener de 2025 | BISHA > AL HENAKIYAH | 845 km | 496 km |
4 | Dimecres, 8 de gener de 2025 | AL HENAKIYAH > ALULA | 588 km | 415 km |
5 | Dijous, 9 de gener de 2025 | ALULA > HAIL | 491 km | 428 km |
Descans | Divendres, 10 de gener de 2025 | HAIL | – | Descans |
6 | Dissabte, 11 de gener de 2025 | HAIL > AL DUWADIMI | 829 km | 606 km |
7 | Diumenge, 12 de gener de 2025 | AL DUWADIMI > AL DUWADIMI | 745 km | 481 km |
8 | Dilluns, 13 de gener de 2025 | AL DUWADIMI > RIYADH | 733 km | 487 km |
9 | Dimarts, 14 de gener de 2025 | RIYADH > HARADH | 589 km | 357 km |
10 | Dimecres, 15 de gener de 2025 | HARADH > SHUBAYTAH | 638 km | 119 km |
11 | Dijous, 16 de gener de 2025 | SHUBAYTAH > SHUBAYTAH | 506 km | 280 km |
12 | Divendres, 17 de gener de 2025 | SHUBAYTAH > SHUBAYTAH | 205 km | 134 km |