Coneixem les noves normes per a la temporada 2025 de F1

Abans de la gran revolució reglamentària prevista per al 2026, la FIA ha introduït ajustos significatius en els reglaments tècnics i esportius. Aquests canvis tenen com a objectiu millorar la seguretat dels pilots, equilibrar la competició i donar més oportunitats als joves talents. Aquí et presentem les sis claus que defineixen aquesta nova etapa.

1. Adéu al punt per volta ràpida

Des del 2019, els pilots que acabaven entre els deu primers podien sumar un punt extra per marcar la volta ràpida de la cursa. Tanmateix, aquesta norma s’elimina el 2025. La decisió va arribar després de polèmiques com la del Gran Premi de Singapur del 2024, quan Daniel Ricciardo, fora dels deu primers, va robar la volta ràpida a Lando Norris, afavorint indirectament Max Verstappen en la lluita pel títol.

2. Pes mínim dels cotxes augmentat

Els monoplaces de la F1 continuen augmentant de pes. A partir d’aquesta temporada, el pes mínim dels cotxes passa de 798 kg a 800 kg. Aquest ajust respon a l’augment del pes mínim dels pilots, que ara és de 82 kg, una mesura que busca equilibrar les condicions per a pilots més alts i pesats.

3. Sistemes de refredament obligatoris

Després dels problemes de calor extrema al Gran Premi de Qatar del 2023, la FIA ha introduït un sistema de refredament obligatori per als pilots. Quan es preveuen temperatures superiors a 30,5°C, els equips hauran d’instal·lar un sistema de refrigeració que inclou una armilla amb líquid refrigerant. Això suposarà un augment de 5 kg en el pes mínim del cotxe.

4. Restriccions al «mini-DRS» i ales flexibles

La FIA ha reforçat les normes sobre l’ús del DRS (Drag Reduction System) per evitar trucs com el «mini-DRS» de McLaren, que permetia una petita obertura de l’ala posterior a altes velocitats. Ara, el DRS només pot tenir dues posicions: obert o tancat, i la transició ha de ser inferior a 400 ms. A més, s’han introduït proves més estrictes per limitar la flexibilitat de les ales davanteres.

5. Més oportunitats per a rookies

Els pilots novells tindran més oportunitats de demostrar el seu talent. Els equips estan obligats a donar dues sessions de lliures (FP1) per cotxe a pilots amb menys de dues curses al seu haver. Això suposa un total de quatre sessions per equip durant la temporada, el doble que abans.

6. Noves regles per a les classificacions cancel·lades

Després del caos al Gran Premi de São Paulo del 2024, la FIA ha establert un protocol clar per a les curses on no es pot celebrar la classificació. En aquests casos, la graella es determinarà segons la classificació del campionat de pilots. Si no és possible, els comissaris decidiran l’ordre de sortida

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments