Primera polèmica de la temporada 2025 a la F1: la deformació dels alerons posteriors

La flexibilitat dels alerons torna a ser un punt de conflicte a la F1. Des de finals del 2024, McLaren i altres equips han estat en el centre del debat per l’ús d’alerons presumptament massa flexibles. La FIA ha respost amb un enduriment del reglament.

Els alerons sota sospita des de l’estiu del 2024

L’aleró davanter de McLaren va aixecar sospites el 2024 per la seva excessiva flexibilitat. Més endavant, l’escuderia britànica va innovar amb un aleró posterior que es deformava lleugerament a alta velocitat, reduint la resistència a l’aire i millorant la velocitat punta. Aquest mecanisme, conegut com a «mini-DRS», va ser decisiu en actuacions com la d’Oscar Piastri a l’Azerbaidjan.

Prohibició i nous controls

La FIA va intervenir a l’hivern, prohibint el «mini-DRS» i reduint la flexibilitat permesa en els alerons. No obstant això, durant els tests de pretemporada a Bahrain van sorgir nous rumors sobre l’ús d’aquest sistema per part de McLaren i Ferrari. Per posar fi a la controvèrsia, la FIA va implementar càmeres específiques als entrenaments lliures del GP d’Austràlia per monitorar la deformació dels alerons.

Un pas endavant a la Xina

Tot i que a Melbourne totes les monoplaces van ser declarades legals, la FIA ha decidit endurir encara més els controls. A partir del GP de la Xina (21-23 de març), el llindar de deformació permesa passarà de 2 mm a 0,5 mm quan s’apliquin 75 kg de pressió sobre l’aleró posterior. Donada la proximitat de la cursa, s’ha afegit una tolerància de 0,25 mm.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments