El pilot d’Hyundai qüestiona la duresa extrema del recorregut d’aquesta edició i reclama més respecte per a les condicions dels equips i pilots
El Rally de Portugal 2025 ha deixat diverses reflexions més enllà dels resultats esportius. El pilot estonià Ott Tänak, actualment a les files de Hyundai i un dels més destacats del cap de setmana, ha alçat la veu contra l’excessiva exigència de l’itinerari proposat per l’organització. En declaracions a DirtFish, Tänak ha assegurat que “ens han tractat com animals”, tot fent referència a la llarga durada de les jornades i la manca de temps per descansar o menjar en condicions.
Tres dies seguits de maratons sobre rodes
Divendres, la jornada més extensa, va incorporar una tercera passada per la zona d’Arganil, deixant els equips més de 15 hores fora del parc tancat, només amb una assistència remota entre trams. Dissabte es va repetir el mateix patró amb un altre dia de 15 hores, tot i que en aquest cas sí es va poder dinar. Diumenge, tot i ser teòricament la jornada més lleugera, també va mantenir els equips lluny del centre de servei i sense accés a menjar fins a final d’etapa, segons va explicar Tänak.
“Divendres vam tenir vuit minuts per menjar una mica i ni tan sols podíem anar al lavabo. Això no és raonable”, va denunciar el pilot estonià. Malgrat afirmar que li agraden els trams, l’afició i l’ambient portuguès, va remarcar que el tracte rebut a nivell logístic no era acceptable.
Rovanperä també mostra preocupació per la seguretat
Les paraules de Tänak han estat secundades per Kalle Rovanperä, pilot de Toyota, que va posar l’accent en la seguretat viària. “Parlem sovint de seguretat a la carretera, però després conduïm diversos dies seguits amb només quatre o cinc hores de son. Això pot arribar a ser perillós”, va advertir.
El finlandès va admetre que els pilots poden aguantar físicament aquesta càrrega, però va qüestionar si és la millor manera de garantir l’espectacle. “Quan et costa mantenir-te despert entre enllaços, és que potser s’ha anat massa lluny”, va dir.
La FIA admet que calen canvis i treballa per al 2026
Després de les queixes acumulades, la FIA i el promotor del WRC han reconegut que s’estan revisant les condicions de treball dins del mundial. Segons un comunicat recent, s’ha elaborat un informe sobre les hores i la pressió a què s’exposen els treballadors del campionat. Aquest document ja s’està discutint amb els principals actors implicats.
L’objectiu és establir unes directrius clares per als organitzadors dels ral·lis, que permetin dissenyar itineraris més sostenibles per a tothom. La intenció és implementar els canvis a partir de la temporada 2026.