Dimecres, 16 juliol 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

Ebro anuncia l’entrada al Dakar amb un cotxe T1+

La marca catalana Ebro, que va renéixer a finals de 2024 després de 37 anys d’absència, torna amb força a la competició d’elit. Ebro ha confirmat la seva participació oficial al Rally Dakar 2026, amb dos vehicles de la categoria T1+, consolidant-se com a quint equip oficial juntament amb Ford, Toyota, Dacia i Mini.

L’estratègia de la marca no és una incursió ocasional, sinó un compromís a llarg termini. El projecte inclou la formació d’un equip oficial i la fabricació de dos vehicles específics per competir en la categoria reina del Dakar. El CEO de Ebro Motors, Pedro Calef, destaca que el Dakar serà el millor banc de proves per “posar a prova i superar límits, reforçar els valors de robustesa i fiabilitat de la marca” .

Tot i que encara no s’han anunciat els pilots o el nom definitiu dels vehicles, Ebro espera fer-ho en setembre de 2025, permetent programar una fase de preparació i entrenament adequada abans del Dakar, que es disputarà entre el 3 i 17 de gener de 2026.

Història d’Ebro i el seu renaixement

La història d’Ebro comença el 1954, quan Motor Ibérica llança aquesta marca a la Zona Franca de Barcelona, fabricant camions, furgonetes, tot terrenys i tractors . Amb l’expansió dels anys 60 i 70, va arribar a comptar amb fins a 20 fàbriques i 11.000 treballadors, mantenint una presència destacada a Europa i Amèrica .

Lligada a Ford i més endavant a Nissan, Ebro va perdre rellevància a finals dels anys 80. El 1987 la marca va desaparèixer, absorbida per Nissan i afectada per la reorganització de Motor Ibérica.

El seu ressorgiment va començar el 2021, quan EcoPower Automotive i quatre empreses espanyoles (Jaton Racing, Api Brothers, Btech, Nexus Projectes) van decidir recuperar el llegat Ebro. El 2023 van presentar el primer prototip, un pick-up elèctric 100 %, al Saló de l’Automòbil de Barcelona, basat en un side‑by‑side que havia protagonitzat el Dakar 2022 com a “cotxe 0” .

Finalment, l’aliança estratègica amb Chery (a través d’EV Motors) va permetre establir una producció continua amb models com els SUV híbrids S700 i S800, a més del pick-up 100 % elèctric, tot des del Centre Smart Factory a la Zona Franca.

Per què tornen al Dakar?

La participació al Dakar col·loca Ebro en l’escenari internacionals més exigent. Des del seu “coche 0” elèctric al Dakar 2022 fins als futurs dos vehicles T1+ del 2026, l’objectiu és afrontar un desafiament elevat: un terreny extrem, condicions complicades i una logística complexa. És en aquest context on Ebro espera consolidar la seva imatge de robustesa, innovació i fiabilitat .

És també un clar pas en la seva estratègia de branding: competir amb els grans, provar la durabilitat de tecnologies innovadores i reforçar la seva reputació. Per un fabricant nascut a partir d’una fusió entre tecnologia, el Dakar és una porta d’accès a mercats internacionals i reconeixement global.

Ebro ha anunciat que el pla de campanya inclourà entrenaments intensius abans de gener de 2026. La marca pública que els pilots i nom del vehicle es revelaran el setembre de 2025, i des d’aleshores s’iniciarà un calendari de proves a l’estranger, possiblement en dunes africanes o regions similars, per adaptar els T1+ als recorreguts previstos a l’Aràbia Saudí .

Primera marca catalana al Dakar des del 2002

Tot i que han estat diferents preparadors catalans que han portat els seus prototips al raid més dur del món (Tot Curses amb el Megane Proto els anys 2006 i 2007 o ASM amb l’Oryx de la categoria T3 aquests últims anys) la presència d’Ebro al Dakar 2026 marcarà un retorn històric: serà la primera vegada des que SEAT va competir al Dakar el 2002 – tot i que no de forma oficial – amb el seu Córdoba TDi que hi haurà la presència d’un constructor català al raid. Després de 24 anys, Ebro reprèn el llegat.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments