Dimecres, 13 agost 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

Salt i pebre al bàltic: el Mundial de Ral·lis arriba a Estònia

Tänak pot retallar més punts amb el líder del campionat, Evans, a casa

El Campionat Mundial de Ral·lis (WRC) fa parada a Estònia per disputar la vuitena prova d’aquesta temporada 2025. I és que, del 17 al 20 de juliol, els frondosos boscos i camins de terra d’aquest país bàltic es convertiran en escenari d’un dels ral·lis més espectaculars del calendari. El pas per Estònia no només marca l’inici de la segona meitat de temporada, sinó que enguany se’n celebra el 15è aniversari.

El cor del ral·li bategarà, com ja és tradició, a Tartu, amb el Museu Nacional d’Estònia com a centre de comandament. A partir d’aquí, els equips s’enfrontaran a 20 trams cronometrats, amb un total de 308,35 quilòmetres d’especials dins un recorregut global de més de 1.240 km.

Enguany, el traçat arriba amb novetats i alguna que altra picada d’ullet als aficionats de tota la vida. El Shakedown a Kastre, que escalfarà motors dijous al matí. La superespecial al costat del Museu Nacional (SS1/17), obrirà i tancarà les jornades centrals del ral·li, mentre que divendres al vespre es disputarà la especial urbana a Elva (TC8).

Toyota Yaris Rally1. Estònia.
Toyota Yaris Rally1. Estònia. Foto: Francesc Rodríguez.

Els organitzadors també han apostat pel retorn de salts icònics com Alaküla i Kitsehüpped i l’estrena d’un tram a Hellenurme, que promet emocions fortes. Per acabar, la Power Stage final serà a Kääriku, amb podi a la vora del llac: una postal perfecta per tancar la prova.

A Estònia, els trams són vertiginosos i plens de ritme. La combinació de velocitat pura, salts i canvis de ritme exigeix als pilots una precisió mil·limètrica. Però compte: si a la primera passada els camins són ràpids i nets, a la segona poden esdevenir un autèntic camp de mines, amb sots que poden arruïnar la cursa de qualsevol.

Rally1: tot obert al capdavant

Arribem a Estònia amb el campionat més igualat. Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) lidera amb 150 punts, però la veritat és que ha vist com la seva renda s’anava escurçant prova rere prova. Tot i això, Estònia és territori que coneix bé i on se sent còmode. Té davant seu una oportunitat d’or per marcar territori.

Qui arriba amb ganes —i amb el país bolcat al seu costat— és Ott Tänak (Hyundai). Amb 138 punts i després de triomfar a Grècia, el pilot de casa sap que està davant del seu millor moment. Correr a casa sempre suma, però també pesa. I més quan ets un ídol nacional.

Rally Sardenya. Ford Puma Rally1.
Rally Sardenya. Ford Puma Rally1. Foto: Nacho Mateo

Darrere, Kalle Rovanperä (Toyota), doble campió mundial i guanyador de les últimes tres edicions aquí. Té 117 punts i un objectiu clar: tornar a enganxar-se a la lluita pel títol. Si algú sap com volar sobre la grava estoniana, és ell. I no oblidem Thierry Neuville (Hyundai). El campió del 2024 és cinquè amb 96 punts i, tot i estar més enrere, encara té opcions de remuntar. Seria imprudent descartar-lo tan aviat.

Altres noms a tenir en compte dins la categoria reina: Takamoto Katsuta, Adrien Fourmaux, Sami Pajari, Oliver Solberg, Grégoire Munster, Josh McErlean i Mārtiņš Sesks, aquest últim especialment motivat per la proximitat amb la seva Letònia natal.

Rally2: els velocistes copen les travesses

El WRC2 manté el pols alt amb 20 inscrits, i una notícia destacada: Oliver Solberg —líder de la categoria— aparcarà el seu Rally2 i pujarà al GR Yaris Rally1 per a aquesta prova. Una oportunitat per veure com rendeix en la primera línia.

Rally Sardenya. Toyota Yaris Rally1.
Rally Sardenya. Toyota Yaris Rally1. Foto: Nacho Mateo

Els pilots nòrdics seran aquí els principals protagonistes ja que els trams s’adapten a la perfecció al seu estil de conducció. Korhonen amb el Yaris Rally2, Joona, Heikkilä, Virves o Gryazin amb l’Skoda Fabia RS Rally2 segur que estaran lluitant pel triomf. Un solitari Ford Fiesta Rally2 en mans del local Jürgenson pot donar més d’una sorpresa, l’altre local que també caldrà seguir-li de prop la pista és Linnamäe.

Horari del Rally d’Estònia

SSTramLocalCatalunyaKm
Dijous 17 de juliol (1,76 km)
SDKastre11h0110h014.08
SS1VISIT ESTONIA Tartu vald 120h0519h051.76
FLEXI-SERVICE A (Raadi)20h3019h3015mn
Divendres 18 de juliol (120,64 km)
SS2Peipsiääre 109h1608h1624.35
SS3Mustvee 110h0909h0911.37
SS4Peipsiääre 211h5310h5324.35
SS5Mustvee 212h4611h4611.37
SERVICE B (Raadi)14h0113h0140mn
SS6Kambja 115h4414h4423.74
SS7Kambja 218h0417h0423.74
SS8Elva linn19h1518h151.72
FLEXI-SERVICE C (Raadi)20h3519h3545mn
Dissabte 19 de juliol (125,76 km)
SS9Raanitsa 108h2307h2321.45
SS10Kanepi 109h1608h1617.43
SS11Raanitsa 210h5409h5421.45
SS12Kanepi 211h4710h4717.43
SERVICE D (Raadi)13h2212h2240mn
SS13Otepää 115h0514h0511.15
SS14Karaski 116h0015h0011.97
SS15Otepää 217h3516h3511.15
SS16Karaski 218h3017h3011.97
SS17Tartu vald 219h5118h511.76
FLEXI-SERVICE E (Raadi)20h2619h2645mn
Diumenge 20 de juliol (60,19 km)
SS18Hellenurme09h3908h3911.79
SS19Kääriku 110h3509h3524.20
SS20Kääriku 2 [Power Stage]13h1512h1524.20

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments