DDesprés de més de trenta anys d’absència, un buit que s’ha fet etern per als romàntics del motor, Lancia ha confirmat el seu retorn oficial a l’elit de la competició. La marca italiana, que encara avui dia manté el rècord de títols de constructors amb onze corones mundials, ha decidit que el 2026 serà l’any de la seva renaixença. I no ho faran de qualsevol manera, sinó amb un projecte sòlid sota el nom de Team Lancia Corse HF, que debutarà en la categoria WRC2 al 94è Rallye de Montecarlo, previst del 22 al 25 de gener.
PH Sport, l’estructura que ho farà possible
Per entendre la magnitud d’aquest projecte, cal mirar qui hi ha darrere de les cortines. L’operativa no s’ha deixat a l’atzar, ja que la gestió esportiva ha estat confiada a l’estructura francesa PH Sport, una organització amb gran experiència que ja duia els Citroën C3 Rally2. Aquesta decisió estratègica ve acompanyada d’un lideratge tècnic i esportiu encapçalat per Didier Clément, qui assumirà el rol de cap d’equip i que porta al darrere una trajectòria reconeguda en el desenvolupament de vehicles Rally2. De fet, la implicació de PH Sport assegura que l’equip comptarà amb mecànics experimentats i un equip d’enginyers capaços d’extreure el màxim potencial del vehicle en qualsevol condició meteorològica.
Rossel i Gryazin, la dupla de luxe per al WRC2
Pel que fa a la tripulació, Lancia ha optat per una combinació de talent contrastat i velocitat pura. D’una banda el francès Yohan Rossel, subcampió del món de WRC2 aquest mateix 2025. Al seu costat, l’acompanyarà el seu copilot de confiança, Arnaud Dunand, amb qui ha forjat una sintonia impecable després de diverses temporades compartint cockpit.
D’altra banda, i per completar l’alineació, s’hi suma el búlgar Nikolay Gryazin, de vint-i-vuit anys, qui justament enguany s’ha coronat campió del món en la categoria WRC2 Challenger. Gryazin, amb subcampionats mundials el 2023 i 2024, a més de victòries al Campionat Europeu de Ralis i al campionat letó, és candidat a tot. El seu copilot, Konstantin Aleksandrov, és un navegant meticulós que ha demostrat saber gestionar la pressió en els moments més crítics dels ralis.
L’Ypsilon Rally2 HF Integrale
El vehicle escollit per portar el llegat del Delta i l’Stratos a l’era moderna és el Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale, una màquina que, tot i no haver debutat encara oficialment al mundial, ja ha despertat un interès comercial inusitat. Des que es van divulgar les primeres imatges i detalls tècnics del model, més de quaranta equips privats d’arreu d’Europa han formalitzat comandes per poder-lo utilitzar en campionats nacionals i internacionals. Aquesta xifra, per si sola, ja diu molt sobre les expectatives que genera aquest nou Rally2.
Roberta Zerbi, CEO de Lancia, ha reconegut que aquest retorn es viu amb un gran sentit de la responsabilitat, conscient que el nou Ypsilon Rally2 és la joia de la corona de la nova etapa de la marca. En declaracions recents, Zerbi va subratllar que l’objectiu no és només tornar al WRC2, sinó fer-ho amb un vehicle competitiu que pugui lluitar de tu a tu amb els millors Rally2 del mercat, com ara els Ford Fiesta, Škoda Fabia o Toyota Yaris.
Un palmarès que pesa com una llosa… i com un tresor
Val a dir que, més enllà dels resultats futurs, veure de nou els colors de Lancia als trams cronometrats serà, en si mateix, una victòria per a la història de l’automobilisme. Parlem d’una marca que va dominar el WRC durant els anys vuitanta i principis dels noranta amb una autoritat aclaparadora. Els onze títols de constructors no són fruit de la casualitat, sinó d’una combinació d’enginyeria puntera, pilots excepcionals com Juha Kankkunen, Miki Biasion o Didier Auriol, i una mentalitat guanyadora que va marcar una època.
Aquest llegat, tanmateix, també genera una pressió enorme. I és que la competència al WRC2 no perdona: pilots joves amb gana de títols, equips privats amb pressupostos importants i marques amb experiència recent fan que el repte sigui majúscul.
L’aposta de futur de Lancia i Stellantis
Darrere d’aquest retorn hi ha, evidentment, la visió estratègica del Grup Stellantis, del qual Lancia forma part. En un moment en què el motoresport està vivint una transformació profunda, amb la hibridació i l’electrificació guanyant terreny, Stellantis ha decidit apostar pel WRC2 com a plataforma per revitalitzar la marca italiana. Aquest moviment no només busca recuperar la glòria passada, sinó també connectar amb una nova generació d’aficionats que no van viure l’era daurada del Delta, però que sí que poden vibrar amb una Lancia moderna i competitiva.


