José Antonio Suárez i Alberto Iglesias s’han imposat al 59è Rallye Rías Baixas, cinquena prova del Súpercampionat d’Espanya de Ral·lis, en una edició marcada per unes temperatures asfixiants que van arribar a superar els 40 graus i que van posar a prova tant la resistència mecànica dels vehicles com el físic dels pilots. El binomi asturià, amb el seu Škoda Fabia RS Rally2 de Calm Competició, ha sumat així el quart triomf de la temporada i s’ha adjudicat també el punt de bonificació del TC Plus.
Suárez va agafar les regnes de la cursa des de l’inici i mai les va deixar anar. La irrupció d’Álvaro Muñiz al capdavant de la classificació durant la primera etapa va quedar esvaïda quan el pilot corunyès va patir dues penalitzacions per no abordar correctament les xicans virtuals, un càstig que li va costar 40 segons decisius i que va deixar via lliure a l’equip de Škoda oficial, que estrenava la unitat número 300 del seu Fabia RS Rally2. A partir d’aquell moment, Suárez va poder gestionar l’avantatge amb calma, mentre Diego Ruiloba i Ángel Vela, amb el Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale, intentaven sense èxit reduir distàncies, tot i firmar un escratx durant la secció matinal de dissabte. El segon lloc final del duo de Lancia Corse iguala el seu millor resultat en el campionat.

El drama del TC11
El relat més colpidor de la cita el protagonitza Álvaro Muñiz, que va patir una sortida a l’onzè tram (Salceda-Ponteareas) mentre lluitava amb José Luis Peláez per la sisena posició. Gairebé 48 hores després, el pilot del A-Secur Racing Team ha explicat amb detall, a través de les xarxes socials, els minuts més durs de la seva carrera:
«Com tots sabeu, aquest dissabte vam patir un fortíssim accident. Es va trencar el cargol més important, a la pitjor zona, arrencant-se la roda davantera dreta a 150 km/h i sortint literalment volant per un barranc».

Muñiz descriu un primer impacte «brutal» i explica que va perdre parcialment la visió durant uns segons, mentre que el seu copilot, Néstor Casal, va rebre un cop de l’extintor a la cara i va arribar a perdre el coneixement: «Li vaig fer el boca a boca i poc després va obrir els ulls».
Incapaç de moure’s, Casal va avisar Muñiz que el cotxe cremava just quan aquest s’enfilava cap a la carretera a buscar ajuda, un crit que li va salvar la vida perquè no podia veure les flames. El pilot va tornar a baixar per rescatar-lo i, tot i intentar-ho, no va aconseguir apagar el foc enmig de la malesa i la calor extrema:
«Vaig llançar l’extintor i em vaig acomiadar del cotxe, de tot el que hi havia dins».
Tots dos van optar per avançar lateralment en comptes de pujar directament, decisió que també els va salvar la vida davant l’avenç de les flames. «Deu minuts eterns, sols, adolorits, exhausts, però vam sortir gairebé il·lesos del que semblava que seria el final», resumeix Muñiz, que qualifica l’experiència com «la victòria de les nostres vides» i confirma que ell i Casal tornaran a competir tan aviat com puguin.
La resta del podi i la classificació general

Iván Ares i Borja Rozada, amb el Toyota GR Yaris Rally2, van protegir amb solvència la tercera plaça, malgrat les protestes del pilot gallec pel mal estat dels trams, especialment bruts després del pas dels primers participants. Pepe López i David Vázquez van acabar quarts després d’arrossegar problemes en un amortidor durant tot el matí, un contratemps que els va desconnectar de la lluita pel podi. Giovanni Fariña i Alejandro Rodríguez, amb un Hyundai i20N Rally2, van tancar el top cinc amb la seva actuació més convincent de la temporada en la categoria màxima.
José Luis Peláez i José Murado van ser sisens amb el seu nou Toyota GR Yaris Rally2, just per davant de Javier Pardo i David de la Puente, del Recalvi Team, que van tornar a patir avaries al sistema de refrigeració del seu Škoda Fabia RS Rally2. Els seus companys d’estructura, Jorge Cagiao i Javier Martínez, es van veure relegats al fons de la taula després d’una sortida de carretera, després d’una jornada ja complicada per problemes en una vàlvula.
La llista de retirades va incloure Sergi Francolí i Xevi Moreno, el Toyota GR Yaris Rally2 dels quals no va arrencar al parc tancat, i Unai de la Dehesa i Olatz San Miguel, que van abandonar en un accident a la primera visita del TC de Vigo-Nigrán.
Copes monomarca i tancament de temporada
Fora de la categoria reina, Javier Cañada i Aday Ortiz van estrenar el seu palmarès a la Peugeot Rally Cup Ibérica, sumant també el triomf al Desafío Peugeot. Gabriel Rodríguez i Daniel González van reaparèixer amb victòria al Clio Trophy Spain Asfalt dos anys després, mentre que Adrián Blanco i David Fernández van reforçar la seva candidatura al títol de la Copa Hyundai i20N Rallye amb el seu segon triomf de la temporada. A la Sandero Eco Cup Spain, Hugo Rodríguez i Gema Sánchez no van donar cap opció als seus rivals.
Classificació final Rallye Rías Baixas 2026
1 Suárez – Iglesias Škoda Fabia RS Rally2 0
2 Ruiloba – Vela Lancia Ypsilon Rally2 HF +21.4
3 Ares – Rozada Toyota GR Yaris Rally2 +48.1
4 López – Vázquez Hyundai i20 N Rally2 +1:21.7
5 Fariña – Rodríguez Viera Hyundai i20 N Rally2 +3:49.4
6 Peláez – Murado Toyota GR Yaris Rally2 +4:40.1
7 Pardo – de La Puente Škoda Fabia RS Rally2 +7:02.3
8 Cañada Tribaldo – Ortiz Hernández Peugeot 208 Rally4 +7:50.5
9 Câmara – Câmara Peugeot 208 Rally4 +8:09.3
10 García Gutiérrez – Salvat Peugeot 208 Rally4 +8:30.2


