Han arribat com un pas transitori fins a una electrificació global, especialment, en marques que van més endarrerides que unes altres que dominen la tecnologia híbrida elèctrica, com Toyota. Els nous micro-híbrids amb tecnologia de 48 V redueixen emissions, baixen consums, sí, però poden arribar als nivells d’eficiència d’un «autèntic» cotxe híbrid elèctric? Res millor que un parell d’exemples com els que us anirem mostrant i desenvolupant perquè el puguis comprovar per tu mateix, dos vehicles equivalents de diferents categories però, en ambdós casos, amb nivell de potència comparables.
A l’hora de comprar no et guiïs només per l’etiqueta mediambiental, tot i que hi ha moltes més variables en joc. Sí, és cert que les dues tecnologies amb distintiu ECO tenen els mateixos avantatges d’ús. Però no d’utilització, conducció, manteniment i costos.
Un híbrid elèctric no ha de ser més costós que un micro-híbrid, encara que aquests siguin, tècnicament, més senzills en teoria. La clau, l’especialització i democratització de la tecnologia híbrida elèctrica, sent Toyota actualment la marca referent per experiència, gamma i afinació d’una tecnologia que ha pogut desbancar el motor exclusivament de combustió en eficiència i, especialment, en emissions contaminants, com el letal NOx i el CO2 -, sent una solució a l’abast de qualsevol .
Catalogats avui aquests nous micro-híbrids com híbrids per molts fabricants, és cert que aquesta tecnologia aporta avantatges sobre vehicles que no compten amb cap tipus d’electrificació, però de vegades només exposant veritats i realitats a mitges.
El motor d’un cotxe un micro-híbrid és com un híbrid elèctric, però «a escala»: Fals
Un híbrid elèctric amb la tecnologia que, per exemple, utilitza Toyota, es caracteritza perquè combina un motor tèrmic desenvolupat específicament amb un altre elèctric de gran potència, de 80 o més cavalls, combinant el millor rendiment de tots dos motors en cada cas . Les seves bateries són també grans, però no tan pesades ni voluminoses com les que, per exemple, fan servir els híbrids endollables, de vegades, sacrificant espai i versatilitat a l’habitacle.
Els micro-híbrids, però, es caracteritzen perquè tenen una petita unitat elèctrica -generalment, un alternador reversible – que principalment fa dues funcions: actuen com el motor d’arrencada d’un cotxe normal -això sí, optimitzat en suavitat i temps- i recuperen energia que emmagatzemen en una bateria addicional – n’hi ha de 12, 24 i 48 volts – per alimentar altres components electrònics del cotxe. Actualment, s’estan desenvolupant sistemes micro-híbrids que assisteixen a el motor de combustió, però són minoria i només ho fan en situacions molt concretes.
Un micro-híbrid pot circular en mode només elèctric: Fals
La potència de el motor elèctric d’un cotxe micro-híbrid sol ser entre 5 i 12 CV, molt poc per moure per si sols a el cotxe, ni tan sols per a desplaçaments a baixa velocitat, com a l’hora de maniobrar per aparcar. Així ocorre en el cent per cent dels models que utilitzen aquesta tecnologia, a diferència dels híbrids elèctrics poden arribar a circular fins a un 80 per cent del temps en manera totalment elèctrica , especialment en ciutat. Llavors, quina és la funció del motor elèctric que tenen els cotxes micro-híbrids?
Només per a recuperar energia en fases de frenada per, com hem dit, emmagatzemar-la en la bateria secundària -habitualment, de ions de liti i ubicada a la part posterior- i posteriorment alimentar altres components del cotxe que necessitin electricitat. Altres cotxes, encara minoria, empren una solució una mica més avantatjosa, podent sumar la seva potència a la del motor de combustió en circumstàncies molt concretes, per evitar així pics de consum en moments de màxima exigència mecànica, o en el moment de posar el cotxe a moviment.
Un híbrid elèctric gasta menys que un micro-híbrid: Verdader
Comparació de consums | Compacte micro-híbrid | Compacte híbrid elèctric | SUV microhíbrid | SUV Híbrid elèctric |
Potència | 122 CV | 122 CV | 180 CV | 184 CV |
Consum mitjà oficial | 5,2 l 7100 km | 3,3 l / 100 km | 5,9 l / 100 km | 4,0 l / 100 km |
Emissions CO2 | 117 g7km | 76 g / km | 105 g / km | 92 g / km |
Consum real en ciutat | 6,7 l / 100 km | 2,8 l / 100 km | 6,9 l / 100 km | 4,5 l / 100 km |
Consum real a la carretera | 5,3 l / 100 km | 4,1 l 7100 km | 5,2 l / 100 km | 5,1 l / 100 km |
Consum mitjà real | 5,8 l 7100 km | 3,6 l / 100 km | 5,9 l / 100 km | 4,9 l 7100 km |
Font: Autopista
Anem a exemples ja clars triant en el cas del model micrio-híbrid la tecnologia més avançada de totes hi ha actualment . En tots dos casos, el model de referència que hem utilitzat empra un dels sistemes més evolucionats en què la unitat elèctrica si assisteix a el cotxe, a més de comptar amb un dels motors de combustió més sofisticats i que hi ha a mercat, emprant solucions com , per exemple, desactivació de cilindres per consumir encara menys a la carretera. Sí, hi ha un avantatge, com pots veure per la dada d’emissions, per a ambdues tecnologies: aquests quatre cotxes estan per sota dels 120g/km d’emissions de CO2 per km i per tant estan exemptes del pagament de l’impost en matriculació, però si et fixes en els consums reals -o oficials-, veuràs que l’híbrid elèctric obre una bretxa important , especialment en el cas de utilització urbana.
En aquest cas, la tecnologia híbrida elèctrica, com la que fa servir Toyota, resulta imbatible degut principalment a que el seu funcionament en manera totalment elèctrica és molt prolongat en temps i quilometratge total ja que les bateries es regeneren contínuament sense requerir cap intervenció per part del conductor, emmagatzemant abundant energia. En el cas de circulació urbana, les dades són aclaparadores: el model compacte híbrid elèctric ha gastat un 60 % menys que el micro-híbrid, un 35% menys si estenem la comparació entre els SUV compactes.
Traduït a cost basant-nos ja en el consum mig, i per un quilometratge de 15. 000 euros anys, la diferència és superior als 400 euros només en combustible. Davant d’un cotxe micro-híbrid, el manteniment és equivalent al d’un cotxe no electrificat, un híbrid elèctric té l’avantatge que, per exemple, desgasta menys frens i, tot i tenir més components, no té per contra d’altres que sí que cal substituir en un cotxe convencional. Un altre important estalvi a tenir en compte.
A igualtat de potència, un híbrid elèctric té prestacions inferiors: Fals
Comparació de consums | Compacte micro-híbrid | Compacte híbrid elèctric | SUV microhíbrid | SUV Híbrid elèctric |
Potència | 122 CV | 122 CV | 180 CV | 184 CV |
Acceleració 0 – 100 km / h | 9,6 | 10, 5 | 9,3 | 8,3 |
Acceleració 0-1. 000 m | 31, 2 | 32, 2 | 30, 4 | 29, 4 |
Recuperació 80 – 120 km / h | 9,0 | 8,4 | 8, 41 | 5,4 |
Frens 100 – 0 km / h | 38 m | 39 m | 38 m | 36 m |
Pes | 1. 349 kg | 1. 360 kg | 1. 560 kg | 1. 430 kg |
Font: Autopista
Com tot, hi ha cotxes i cotxes, motors i motors. En aquest cas, la igualtat en potència és màxima, i com podràs veure, l’híbrid elèctric no surt gens mal parat. En el cas de el model compacte, sí que és cert que hi ha una lleugera desavantatge en acceleració encara que el valor que mesura la rapidesa és, per damunt de tot, les recuperacions: en el dia a dia, importa molt més el parell que la potència bruta, i els híbrids elèctrics són molt més favorables al comptar amb l’abundant parell -instantani, a més- que proporcionen els seus potents motors elèctrics.
En el cas dels models de referència escollits en la categoria SUV compactes, resulta a més evident que la combinació de motors compensa, de llarg, el pes extra que pugui suposar la major grandària de la unitat elèctrica o les bateries. I igualment, veient la capacitat prestacional que pot desenvolupar el cotxe de l’exemple no només es pot afirmar que un híbrid elèctric és gasta menys i pot ser més ràpid que un micro-híbrid, també pot ser un cotxe divertit de conduir no només referint-nos als seus prestacions, també pel seu comportament.
Un cotxe híbrid elèctric és més car que un micro-híbrid: Fals
Comparació de consums | Compacte micro-híbrid | Compacte híbrid elèctric | SUV microhíbrid | SUV Híbrid elèctric |
Potència | 122 CV | 122 CV | 180 CV | 184 CV |
Preu des de | 21. 165 € | 21. 350 € | 27. 175 € | 27. 600 € |
Depèn de la marca, model, categoria, de l’equipament de sèrie que tingui un i altre model, però seguim mantenint la igualtat a l’hora de comparar, tot i que no passa en totes les marques per igual. Toyota, per exemple, ha universalitzat l’híbrid elèctric en totes les seves gammes i pot competir amb preus més avantatjosos que altres fabricants que disposen d’aquesta tecnologia, oferint pel mateix preu d’adquisició més avantatges en manteniment i cost d’ús. Així que les teves prioritats són l’eficiència -està lligat amb el respecte mediambiental-, i el cost d’ús, hi ha híbrids elèctrics al mercat pels que no hauràs de pagar més per la seva tecnologia.