Amb una demanda de mobilitat elèctrica en augment, BMW Group vol assegurar-se la capacitat de resposta immediata a les necessitats de l’ mercat. Per això, i per assegurar-se que la tecnologia estigui en tot moment a l’altura de les expectatives dels clients, fa uns mesos va inaugurar el Centre de Competència d’Alta Tecnologia de Munic. Un centre per al qual ha realitzat una inversió de 200 milions de euros, que dóna feina a 200 professionals i experts de tot el món i en el que es controla i analitza tota la cadena de valor de cel·les de bateria.
En aquest innovador centre, BMW Group uneix els seus molts anys de experiència i amplis coneixements en aquest camp amb la investigació puntera per seguir avançant en la tecnologia de les cèl·lules de bateria. Com a objectiu final, la companyia vol aconseguir augmentar significativament la densitat d’energia de les cel·les de la bateria mantenint els estàndards de qualitat i les característiques que els clients s’associen amb la marca en tots els seus models de vehicles electrificats.
En paraules d’Oliver Zipse, president de el Consell d’Administració de BMW AG, aquest centre «ens col·loca en una posició envejable ja que prenent com a base la tecnologia actual de l’BMW i3, en 2030 podrem duplicar la densitat d’energia de les nostres cel·les de bateria i, per tant, també l’autonomia dels nostres vehicles. La tecnologia de cel·les de bateria és un factor clau en l’èxit de l’estratègia de l’ Grup en vehicles elèctrics, ja que influeix tant en el rendiment operatiu com en els costos de les bateries. La nostra inigualable experiència en tota la cadena de valor assegura que sempre estiguem a l’avantguarda de la tecnologia «.
En aquest Centre de Competència d’Alta Tecnologia de Munic es traça un mapa de tota la cadena de valor de la tecnologia de les cel·les de bateries, des de la investigació i el desenvolupament fins a la composició i el disseny d’aquestes. També es testeja la seva idoneïtat per a la fabricació a gran escala. Al Centre s’uneixen tots els coneixements de l’empresa en aquest àmbit i se sentin les bases per a seguir ampliant.
En aquest sentit, i gràcies al fet que tots els coneixements es troben en el mateix espai i a la col·laboració interfuncional, es facilita el desenvolupament complet, transparent i sostenible de les cel·les de bateries. A més, el reciclatge és una part intrínseca en tots els processos.
El desenvolupament de materials en l’arrel de el desenvolupament cel·lular
BMW Group està desenvolupant futures generacions de cel·les de bateries al Centre de Competència d’Alta Tecnologia de Munic, centrant-se en els aspectes que són més rellevants per al client, com la millora de la densitat energètica, el rendiment màxim disponible, la vida útil, la seguretat, les característiques de càrrega i el rendiment a diferents temperatures, així com la reducció dels costos de les bateries. L’objectiu de el Grup BMW de desenvolupar les millors cel·les de bateria per als seus models amb aquestes especificacions reflecteix el compromís de la companyia d’oferir als propietaris de vehicles electrificats les millors cel·les de bateria.
Per complir amb aquests alts estàndards que el grup s’ha fixat és crucial la selecció dels materials correctes des de l’inici. per això, els investigadors de el Centre de Competència busquen constantment materials innovadors i els comparen sistemàticament entre si. Aquest sistema condueix a la creació de nous conjunts de materials per als elements individuals de les cel·les de la bateria: l’ànode, el càtode, l’electròlit i el separador. la forma en què interactuen els diversos materials, és a dir, la química de les cel·les, és un altre factor fonamental en l’evolució del seu disseny.
Per garantir l’accés als últims desenvolupaments i coneixements en tot moment, BMW Group treballa amb socis de reconegut prestigi mundial en tota la cadena de valor. Aquests socis van des institucions científiques i universitats fins empreses consolidades i noves. Aquestes sinergies permeten a l’empresa adquirir coneixements, assegurant que no depèn d’un desenvolupament individual i, i, en última instància, escurçar els temps de desenvolupament. el treball amb aquesta xarxa de socis permet a BMW Group consolidar la seva profund coneixement d’aquesta tecnologia d’avantguarda i explotar el potencial i les oportunitats de futures innovacions.
Laboratori d’avantguarda i equips d’anàlisi
Experts de tot el món treballen junts en els laboratoris i instal·lacions de desenvolupament des d’on s’esforcen per millorar la composició química i el disseny de les cel·les de les bateries. els simulacres i l’anàlisi ajuden a el desenvolupament de les cel·les des del principi.
BMW Group va començar a analitzar cel·les de bateria en 2008, el que li permet comptar ja amb molts anys d’experiència i, dominar la matèria. El laboratori de el Centre de Competència d’Alta Tecnologia de Munic compta amb la tecnologia i la metodologia d’avantguarda necessàries per seguir ampliant el expertise de la companyia, vigilar molt de prop les tendències per a les cel·les de bateries i exercir un paper actiu en la creació dels nous desenvolupaments.
Els experts de BMW Group porten ja alguns anys produint cel·les de prova desenvolupades internament en petits formats a la recerca de la millor estructura cel·lular. El principal repte és ser capaços de minimitzar a l’màxim les quantitats de material utilitzat i optimitzar tot el possible les seves propietats. Si una cel passa les proves inicials de durabilitat i comportament de càrrega, se sotmet a més proves en un format més gran. Per a això, es disposa d’una sala de proves completa que permet desenvolupar una gran varietat de test. A més, també es pot usar un laboratori de seguretat intern per investigar la robustesa de les cel·les de la bateria en condicions extremes. Amb tot aquest procediment, el Grup BMW és capaç de mantenir els mateixos alts estàndards de seguretat tot i les creixents densitats d’energia i les capacitats de càrrega més ràpides.
La tecnologia de fabricació de el futur
BMW Group també està prenent mesures per assegurar que les futures generacions de cel·les de bateria es puguin fabricar a gran escala. el Centre de Competència ofereix tant unes condicions generals ideals com unes instal·lacions de producció d’alta qualitat que compleixen les normes industrials dels fabricants de cel·les verificats. aquí es s’han integrat noves tecnologies de producció, tenint en compte la importància de la flexibilitat en el format de les cel·les per a crear un major marge que permeti incorporar diferents desenvolupaments.
La fabricació de prototips de cel·les de bateries permet un anàlisi i una comprensió complets dels processos de la cadena de valor de les cel·les. Si afegim a aquesta equació l’experiència de producció interna de BMW Group, tenim com a resultat una enorme capacitat per encarregar una composició química, un mecanisme i un disseny específics per a les cel·les de bateria. En el futur, BMW Group estarà en condicions d’encarregar als proveïdors la fabricació de cel·les amb els seus criteris particulars.
Disseny que afavoreix el reciclatge
Les bateries que ja no són aptes per als vehicles poden reutilitzar-se en sistemes estacionaris d’emmagatzematge d’energia, la qual cosa facilita la integració de l’energia renovable a la xarxa elèctrica pública, augmenta l’estabilitat de la xarxa i redueix els costos de l’energia per als consumidors. BMW Group està innovant sota aquesta premissa. La companyia també està utilitzant sistemes de emmagatzematge de bateries que permeten l’optimització constant de l’ subministrament d’energia en totes les seves plantes.
Des de fa alguns anys, BMW Group porta a terme una política de reciclatge acuradament concebuda per a les cel·les de bateria, quan ja no poden ser reutilitzades. Per a això, des de l’inici de l’ desenvolupament de l’BMW i3, s’han desenvolupat tècniques de reciclatge viables en col·laboració amb els socis estratègics. Aquests i altres mètodes de reciclatge estan sent ara millorats per a la seva aplicació industrial amb l’objectiu d’aconseguir una taxa de reciclatge superior a l’90%. BMW Group vol reciclar aquestes cel·les de bateria des del disseny de les mateixes.
Xarxa internacional de producció de mobilitat elèctrica
BMW Group ha desenvolupat una xarxa de producció molt flexible que li permet reaccionar ràpidament a la demanda canviant de models electrificats. Avui dia, la companyia ja construeix vehicles electrificats en onze plantes a tot el món, integrades en el sistema de producció existent.
Les bateries necessàries per als models electrificats provenen de les tres fàbriques de bateries de la companyia a Dingolfing (Alemanya), Spartanburg (EUA) i Shenyang (Xina). BMW Group també ha localitzat la producció de bateries a Tailàndia com a part d’una connexió amb el Grup Dräxlmaier. La planta de BMW Group a Dingolfing juga un paper important dins de la xarxa com a centre de competència per a sistemes de propulsió elèctrica.