Presentat al públic per primera vegada en el Saló de l’Automòbil de Los Angeles de 2019, la producció del nou MINI John Cooper Works GP -que tindrà lloc en la planta de la marca a Oxford- s’ha limitat a les 3.000 unitats; d’elles, 100 es destinaran a Espanya.
Per a celebrar l’arribada del nou MINI John Cooper Works GP, farem un repàs a la seva història; un model que en les seves tres generacions s’ha caracteritzat per la seva esportivitat sense igual i impressionant agilitat.
2006: MINI John Cooper Works GP (R53)
La presentació del nou MINI (R50), a la fi de l’any 2000, va suposar la creació de nous estàndards quant a prestacions i plaer de conducció dins del segment dels compactes. Donada l’estreta relació de la marca amb la competició, des de la seva arribada, i fins i tot amb els seus varis rediseños, els rumors que s’estava treballant en una versió més radical del MINI van anar creixent.
En 2006, el somni de molts amants del motor es va fer realitat. Sobre la base del MINI Cooper S es creava el MINI John Cooper Works GP (R53), un model homologat per a la carretera amb un caràcter molt més racing. La clau: més potència i menys pes, així com solucions aerodinàmiques.
Es tractava d’un biplaça amb un motor capaç de generar 215 CV a les 7.100 rpm i 250 Nm de parell màxim a les 4.600 rpm. Amb l’objectiu d’incrementar la potència del bloc d’1.6 litres que portava de sèrie el MINI Cooper S, s’havien dut a terme modificacions en el intercooler, en el sistema de fuita i en la centraleta del motor.
A més, s’havia aconseguit alleugerir el pes del model en 40 kg respecte als ja continguts 1.215 kg del Cooper S. Aquestes xifres, unides a les de les noves prestacions del seu motor, llançaven una relació peso – potència de 5,3 kg/CV.
La reducció de pes del MINI John Cooper Works GP es va aconseguir gràcies a modificacions en el xassís i canvis en la seva mecànica. Per exemple, alguns elements de l’eix posterior es van fer d’alumini, i es va eliminar el material per a la insonorització de l’habitacle, així com la fila posterior de seients. Els seients davanters eren molt esportius i els signava Recaro. Per a millorar més l’aerodinàmica, es va incloure un kit a la carrosseria, gràcies al qual es va poder reduir el coeficient aerodinàmic del model.
El MINI John Cooper Works GP es va posar a la venda en una combinació de colors Gris Metal·litzat Thunder per a la carrosseria, els retrovisors en to Rojo Chili i el sostre en Plata Pure. Tan sols es van fabricar 2.000 unitats d’aquest model, de les quals 85 es van vendre a Espanya.
2012 – 2014: MINI John Cooper Works GP (R56)
Amb la presentació de la segona generació del MINI John Cooper Works GP, la marca britànica tornava a superar-se i aconseguia crear el MINI de producció en sèrie més ràpid fins avui.
Presentat en el Saló de l’Automòbil de París de 2012, el MINI John Cooper Works GP (R56) era una versió biplaça -la fila de seients posterior havia estat eliminada per a alleugerir pes-, i portava un motor d’1.6 litres turboalimentado de quatre cilindres capaç de generar 218 CV a les 6.000 rpm, i un parell màxim de 260 Nm a les 1.750 rpm -aquest podia arribar als 280 Nm en moments puntuals gràcies a la funció overboosting-. El pes d’aquest esportiu biplaça era de tan sols 1.160 kg.
A més, la seva suspensió coilover -amb molls coaxials- era ajustable i permetia modificar l’altura en 20 mil·límetres. També comptava amb un equip de frens amb discos davanters de 330 mm, així com unes llandes específiques de 17 polzades i pneumàtics esportius tipus semi slicks.
Per a ajustar i deixar a punt les prestacions de la segona generació del MINI John Cooper Works GP, el model va ser portat al mític circuit de Nürburgring, on va aconseguir un temps en la seva millor volta ràpida de 8.23 minuts; 18 segons més ràpid que el seu antecessor. Les seves prestacions continuen sent, avui dia, impressionants: triga 6,3 segons a passar d’aturat als 100 km/h, i té una velocitat punta de 242 km/h.
El seu aspecte exterior ja denotava el seu caràcter d’esportiu pur. Destacava la seva pintura exclusiva en Grisa Metal·litzat Thunder, amb els detalls en to Rojo Chili i la insígnia John Cooper Works en diverses parts de la carrosseria, així com un kit que millorava l’aerodinàmica del model. En el seu interior, regnaven els seus seients esportius Recaro personalitzats amb les sigles GP.
La producció del MINI John Cooper Works GP (R56) va estar limitada a les 2.000 unitats.
2020: Nou MINI John Cooper Works GP (F56)
Presentat en el Saló de l’Automòbil Los Angeles de 2019, el nou MINI John Cooper Works GP és el model més ràpid mai fabricat per la marca britànica fins al moment.
Només algunes dades: el seu motor, amb 306 CV, és el més potent mai utilitzat en un vehicle de producció en sèrie MINI. La seva suspensió s’ha modificat i lloc a punt en circuits com Nürburgring i, respecte al Cooper S John Cooper Works, s’ha incrementat l’ample de vies fins als 1.521 mm en l’eix davanter i 1.509 mil·límetres en el darrere. L’àmplia experiència de John Cooper Works en les carreres i un xassís optimitzat en termes de construcció lleugera, rigidesa torsional i cuidada aerodinàmica aconsegueixen que el nou MINI John Cooper Works GP sigui pura competició.
El bloc de quatre cilindres i 2,0 litres amb tecnologia MINI TwinPower Turbo és capaç de generar 306 CV de potència entre 5.000 i 6.250 rpm, i un parell de 450 Nm a les 1.750 rpm, mantenint-lo fins a les 4.500 rpm. Aquesta potència suposa 75 CV més que el MINI John Cooper Works. Gràcies a aquest motor i a les modificacions que se li han realitzat, el nou MINI John Cooper Works GP accelera de 0 a 100 km/h en només 5,2 segons. Aconsegueix una velocitat màxima de 265 km/h.
El nou MINI John Cooper Works GP porta a aquesta gamma a un nivell completament nou. Durant les proves de conducció com a part del procés de desenvolupament de la sèrie, va completar una volta a la variant nord de Nürburgring en menys de vuit minuts; gairebé 30 segons més ràpid que el seu predecessor directe.
El nou MINI John Cooper Works GP és la culminació del concepte d’una gamma que rendeix tribut al nom del llegendari dissenyador de Fórmula 1 John Cooper des del debut del Mini clàssic fa 60 anys. La relació de MINI i John Cooper Works en el món de la competició està plagada de grans èxits al llarg de la història: des del primer Mini Cooper i la victòria en el Campionat Britànic de Turismes fins a les tres victòries absolutes en el Ral·li de Montecarlo, la competició MINI Challenge disputada en els diferents països, els assoliments en el Ral·li Dakar i l’última generació de models John Cooper Works.