Alonso, la FIA i el Gran Premi de l’Aràbia Saudita 2023

La FIA va aportar el drama que havia faltat en una cursa amb poca emoció a pista pel domini dels Red Bull

El Gran Premi de l’Aràbia Saudita va tornar a demostrar com Red Bull ha desenvolupat un monoplaça que es troba en una altra lliga respecte a la resta d’escuderies, no tan sols per les prestacions del RB19 sinó també pel nivell dels seus pilots, que han convertit les dues primeres cites del campionat en una competició exclusivament entre companys d’equip. Aquest cap de setmana, les dues primeres posicions van quedar establertes ja a partir de la volta 25, quan Max Verstappen va col·locar-se en segona posició després que la sortida del cotxe de seguretat afavorís l’estratègia del neerlandès. Recordem que aquest havia sortit des de la quinzena posició pels problemes tècnics que va patir a la Q2 de dissabte, tot i que no li va suposar gaire esforç superar els rivals que tenia per davant a excepció del seu company d’equip i líder de la cursa, Checo Pérez.

Pel que fa a la resta de pilots, el nom de la jornada va ser sense cap mena de dubte el de Fernando Alonso, que va signar un nou podi, el segon en dos grans premis, i va establir Aston Martin com el segon equip del campionat. No obstant això, aquest podi va ser de tot menys senzill, ja que tot i el ritme superior de l’asturià respecte els seus perseguidors de Mercedes, poc després de començar el Gran Premi Direcció de Cursa va imposar-li una sanció per no col·locar-se correctament a la caixa de sortida. Fernando va parar a complir la penalització de 5 segons a boxes durant el període de cotxe de seguretat i va aconseguir no perdre la posició amb Russell. Un cop es va tornar a la competició i Alonso va ser ràpidament avançat per Verstappen, la situació el podi es va estabilitzar, amb l’asturià rodant en tercera posició i distanciant-se a poc a poc dels Mercedes de Russell i Hamilton. I tot es va mantenir així, sense cap ensurt ni possibilitat d’avançament, durant les següents 23 voltes.

Però, en el gir 48 i a falta de dues voltes per la bandera a quadres, des de la ràdio de Mercedes es va poder sentir un missatge preocupant per les aspiracions al podi d’Aston Martin on se li deia a Russell que es col·loqués a menys de 5 segons d’Alonso, ja que semblava que podria rebre una nova sanció després de servir la primera de forma incorrecta. Aston Martin, per la seva part, va decidir ser prudent i li van donar la mateixa ordre al seu pilot per tal de mantenir l’anglès a més de 5 segons, pel que pogués passar. I va ser amb aquesta incertesa que la cursa va finalitzar, amb un podi comprès per Checo, Verstappen i Alonso, seguits pels Mercedes en quarta i cinquena posició.

Alonso celebrant el podi al finalitzar la cursa

Quan els trofeus ja havien estat repartits i els pilots ja eren xops de xampany, va saltar la notícia: sanció de 10 segons per al pilot 14 (Alonso) per no complir correctament la penalització anterior, perquè a les imatges s’apreciava com un mecànic tocava lleugerament la part posterior de l’AMR23 amb el gat, motiu pel qual Direcció de Cursa va considerar que s’havia treballat en el cotxe abans d’hora.

La FIA va retirar el trofeu a l’asturià i li va ser entregat a George Russell, qui es trobava a la zona d’entrevistes atenent a la premsa quan va adonar-se que es convertia en el tercer classificat de la cursa, en una situació poc usual. Tot i que a Alonso no semblava donar-li gaire importància a haver perdut el seu podi, que era el número 100 de la seva carrera professional, sí que va ser crític amb la FIA i no entenia el motiu de no haver pogut comunicar aquesta sanció més d’hora durant la cursa.

Per la seva banda, Aston Martin ja es trobava treballant per apel·lar aquesta decisió i que se’ls hi reintegrés el tercer lloc. I així van fer-ho, presentant arguments perquè es canviés la decisió de Direcció de Cursa tot i que no hi havia moltes esperances que se’ls hi donés la raó, veient com Esteban Ocon havia patit la mateixa mala sort el passat Gran Premi de Sakhir.

I quan ja havien passat dues hores des del final de la cursa, canvi de 180 graus per part dels comissaris: la sanció de 10 segons quedava anul·lada i Fernando Alonso recupera el tercer lloc del podi. En el seu comunicat, Direcció de Cursa afirmava

“No hi ha un acord clar, tal i com s’ha suggerit als comissaris anteriorment, sobre el qual sustentar la decisió que un gat tocant un cotxe significa estar treballant en el mateix […] en aquestes circumstàncies, considerem que la nostra decisió original d’imposar una penalització sobre el cotxe 14 havia de ser canviada, i així ho hem fet.»

Comissaris del GP de l’Aràbia Saudita

Per tal d’entendre el motiu de la controvèrsia, i molta confusió, d’aquesta decisió, és necessari fixar-se en la línia temporal d’aquesta:

18:03: Alonso es col·loca desplaçat cap a un costat, amb un pneumàtic fora de la caixa de sortida.

18:06: Direcció de Cursa imposa una sanció de 5 segons a Alonso per la posició incorrecta de sortida després d’una ràpida investigació.

18:33: Alonso, sota situació de cotxe de seguretat, entra a boxes a fer la seva parada i complir la sanció que se li havia imposat.

18:35: La FIA confirma que Alonso ha servit correctament la penalització.

19:24: Els comissaris de pista reben un informe que indica que Alonso podria no haver complert correctament la sanció en el seu pas per boxes.

19:45: Després que hagi acabat la cursa, Fernando Alonso rep una sanció de 10 segons per no complir correctament l’anterior, perdent el tercer lloc en favor del britànic George Russell.

22:36: La FIA publica un document oficial confirmant la sanció de 10 segons a Alonso.

22:50: Aston Martin i la FIA es reuneixen sota el «dret a revisió» respecte a la decisió de la segona sanció a l’asturià.

23:02: Aston Martin presenta proves de com en 7 ocasions el gat ha tocat un cotxe que estava complint una sanció a boxes sense que això hagi comportat una penalització. Donada la falta d’acord sobre què és treballar en un cotxe i què no, i tenint en compte els precedents d’acció de la FIA mostrats per l’escuderia anglesa, els comissaris canvien la decisió inicial.

23:15: La FIA confirma el nou resultat de la cursa, retornant a Alonso el tercer lloc del podi i retirant-li la penalització de 10 segons.

De tot aquest embolic se’n desprenen dos clars problemes que la FIA ha de resoldre amb urgència. En primer lloc, costa d’entendre el motiu pel qual, després de donar la seva conformitat amb la manera en què Alonso havia servit la seva sanció a boxes, passades més de 30 voltes, de cop es qüestiona aquesta decisió. Sobta especialment donat que, a la repetició de l’aturada del pilot d’Aston Martin, es veu amb relativa facilitat que el gat toca la cua del monoplaça i el desplaça lleugerament. És difícil comprendre com, gairebé una hora després de la parada, es torni a revisar la mateixa i s’arribi a una conclusió completament contrària a la incial. Aquesta inseguretat i incertesa no només perjudica la competició sinó que, a més, deixa sense opcions tant a pilot com escuderia de poder gestionar aquesta sanció a pista, mitjançant eines que tenen al seu abast.

El segon problema és tècnic i interpretatiu. Davant la falta de concreció i acord al reglament esportiu sobre què és i què no és treballar en un cotxe quan aquest es troba complint una sanció, és necessari acotar clarament el significat de la norma, evitant així futures confusions i malentesos que perjudiquin tant els equips implicats (Aston Martin, en aquest cas) com d’altres que es poden veure afectats (Mercedes, que va passar d’obtenir un podi a perdre’l en qüestió de minuts). Aquest segon afer sembla que es veurà resolt amb celeritat, donat que la FIA es reunirà en els pròxims dies per definir estrictament el sentit de la norma i evitar situacions com la d’aquest Gran Premi.

Amb aquest podi, el 100 de l’asturià, Fernando Alonso se situa en la sisena posició de la classificació de pilots amb més podis, només superat per Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Alain Prost i Kimi Raikkonen. Veurem en quin lloc es troba al finalitzar la temporada.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments