Dues proves. Això és el que ha calgut perquè el nou sistema de puntuació implementat per la FIA es mostrés inoperatiu. El motiu és obvi, qui va guanyar la cursa va recollir menys punts que el segon classificat i només un punt més que el quart. Un total desori contra l’esperit del campionat i de qualsevol esport en general.
Recordem el nou sistema de puntuació per aquest 2024: punts per la classificació general fins dissabte a la nit (que només es reparteixen en cas d’acabar el ral·li), altres punts per l’etapa del diumenge i els ja «típics» de la Power Stage. En total, el màxim que aspira un pilot és a sumar 18 punts el dissabte, 7 per l’etapa de diumenge i 5 per la Power Stage, 30 punts.
Monte-Carlo va ser la primera cursa on va entrar en funcionament aquest nou sistema de puntuació, però a la cita alpina no hi va haver cap malentès al ser el guanyador final de la prova qui es va emportar també el màxim nombre de punts.
Cap sentit
Però ha arribat Suècia i ho ha ficat tot potes amunt, o millor dit ha deixat clar que el sistema falla. Si Evans ha estat qui més punts s’ha emportat, amb 24 punts, es podria donar el cas que el pilot que guanyés totes les proves del campionat no fos el campió a final d’any.
Cap mena de sentit. En un moment que el mundial de l’especialitat es troba en una situació complexa, fer més difícil d’entendre l’esport no ajuda en res i tampoc fa que els nouvinguts (i als més veterans tampoc) entenguin res. Ara desfer les normes que es van pactar a l’inici de la temporada no seria ètic, però de cara al 2025 cal reequilibrar les forces.
Per què un nou sistema de puntuació?
El motiu que va obligar a la FIA a canviar el sistema de puntuació va ser per la problemàtica que es generava a les etapes de diumenge. Molts pilots decidien sortir a conservar mecànica i pneumàtics pels trams guardant a la Power Stage, el tram on es reparteixen punts.
Aquest fet suposava moltes vegades que els trams previs a la Power Stage fossin de pur tràmit per a tothom, generant una gran desafecció per a tots els aficionats, els que estaven a peu de tram o els que ho seguien des de casa.
La solució
Ningú ho sap, no tenim cap bola de vidre per predir el futur, però el que està clar és que cal tornar a ponderar aquesta repartició de punt per l’etapa de diumenge.
Quin sentit té donar punts per etapa i, a més a més, per un sol tram que també es disputa diumenge? Pot ser, i és pura especulació, el canvi de normativa va ser víctima de les presses i el contracte de l’empresa de lubricants que patrocina la Power Stage va pesar sobre la decisió final.
El que cal és ficar fil a l’agulla i retornar el senderi a un WRC cada cop més embogit.