Dissabte, 2 agost 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

L’art del vol rasant arriba al clímax a Finlàndia

Un recorregut renovat però amb clàssics i un nou líder del WRC

El Ral·li de Finlàndia 2025, conegut encara per molts com el mític Ral·li dels Mil Llacs, torna a encendre motors del 31 de juliol al 3 d’agost amb base a Jyväskylä. Aquesta és molt més que una cita del calendari del WRC: és una prova molt arrelada, una celebració de la velocitat, i un autèntic repte per a pilots.

Conegut per les seves mitjanes vertiginoses —fins i tot per sobre dels 120 km/h— i pels salts que deixen sense respiració, aquest ral·li es disputa sobre camins de terra fina, gairebé com si fos pols. A més a més, el traçat discorre entre boscos de coníferes i llacs a banda i banda del camí. I és que aquí, més que enlloc, la connexió entre pilot i copilot ha de ser mil·limètrica. Un sol error de nota, una mínima indecisió, i tot pot anar en orris en una fracció de segon.

Tradició i novetat en un recorregut amb caràcter

ogier landais Toyota yaris rally1 wrc finlàndia 2024

Aquest 2025, el ral·li presenta un itinerari que combina tradició i novetats. Seran 20 trams i 307,22 km cronometrats repartits en quatre jornades.

Tot comença dijous amb el Shakedown a Ruuhimäki (4,12 km), un escalfament imprescindible, i el sempre animat tram urbà d’Harju (2,58 km), on els aficionats vibren a tocar dels cotxes.

Divendres promet emocions fortes amb nou trams. S’hi inclouen dues passades per clàssics com Laukaa (17,96 km) i Myhinpää (14,47 km), i el retorn de Saarikas (15,78 km), ara en sentit invers. El dia clourà amb una segona visita nocturna a Harju, sempre especial.

Dissabte serà el dia més llarg i exigent. Es disputaran vuit trams que sumen més de 140 km cronometrats. Entre ells, icones com Päijälä (20,19 km) i Västilä (18,94 km), a més de dues novetats amb nom propi: Parkkola (15,51 km) i Leustu (16,44 km). Tot plegat, amb dos bucles que faran suar de valent als participants.

I atenció diumenge, perquè el colofó arriba amb el retorn d’un gegant: Ouninpohja (23,98 km). Aquest tram és llegenda pura. Salt rere salt, rasant rere rasant, amb mitjanes que han arribat a fregar els 135 km/h. Es farà dues vegades, i l’última —com no podia ser d’altra manera— serà el Power Stage, amb punts extra i tensió màxima.

Tänak vol mantenir el lideratge

Hyundai i20 Rally 1. Estònia.
Hyundai i20 Rally 1. Estònia. Foto: Francesc Rodríguez

Tradicionalment, el ral·li de Finlàndia ha estat feu dels pilots nòrdics. Toyota Gazoo Racing WRT, que juga a casa amb el seu trident habitual, encapçalat pel jove i ja dues vegades campió Kalle Rovanperä, acompanyat per Elfyn Evans —segon del mundial després de l’última prova — i l’etern Sébastien Ogier. També hi seran Takamoto Katsuta i Sami Pajari.

Hyundai arriba amb el trio Neuville-Tänak-Fourmaux. Ott Tänak, que acaba d’agafar les regnes del mundial, vol distanciar-se d’Evans al capdavant. M-Sport Ford WRT, per la seva banda, amb Grégoire Munster, Joshua McErlean i Mārtiņš Sesks tindrà de nou una prova complicada amb el seu Puma.

El WRC2, ple de noms amb pedigrí

Rally Sardenya 2025. Solberg - Edmondson. Toyota Yaris Rally2.
Rally Sardenya 2025. Solberg – Edmondson. Toyota Yaris Rally2. Foto: Nacho Mateo

Al darrere dels grans noms, el WRC2 també bull. El suec Oliver Solberg, actual líder, torna al volant del seu Yaris Rally2 amb la intenció de seguir marcant territori després del triomf absolut a Estònia. Ara bé, tindrà feina, perquè no serà l’únic centre d’atenció. Yohan Rossel, segon classificat del campionat, i una llista de talents que mereixen ser seguits de prop: Roope Korhonen, Lauri Joona, Gus Greensmith, Nicolay Gryazin, Mikko Heikkilä o Léo Rossel.

Jari-Matti Latvala, llegenda viva i avui cap de Toyota, s’autoregala una nova participació al ral·li de casa. Serà la vintena, ni més ni menys. I ho farà competint amb el mateix cotxe que Solberg.

Itinerari

SSSpecial StageLocalCatalunyaKm
Dijous 31 de juliol (2,58kms)
SDRuuhimäki09h0108h014.12
SS1Harju 119h0518h052.58
SERVICE A (Paviljonki – Jyväskylä)19h4018h4015mn
Divendres 1 d’agost (114,52kms)
SS2Laukaa 108h0307h0317.96
SS3Saarikas 109h0308h0315.78
SS4Myhinpää 110h2309h2314.47
SS5Ruuhimäki 111h5110h517.76
SERVICE B (Paviljonki – Jyväskylä)13h0112h0140mn
SS6Laukaa 214h4413h4417.96
SS7Saarikas 215h4414h4415.78
SS8Myhinpää 217h0416h0414.47
SS9Ruuhimäki 218h3517h357.76
SS10Harju 219h3018h302.58
FLEXI-SERVICE C (Paviljonki – Jyväskylä)20h0519h0545mn
Dissabte 2 d’agost (142,16kms)
SS11Parkkola 108h0107h0115.51
SS12Västilä 109h4208h4218.94
SS13Päijälä 110h3609h3620.19
SS14Leustu 112h0511h0516.44
SERVICE D (Paviljonki – Jyväskylä)13h3512h3540mn
SS15Parkkola 215h0114h0115.51
SS16Västilä 216h4215h4218.94
SS17Päijälä 217h3616h3620.19
SS18Leustu 219h0518h0516.44
FLEXI-SERVICE E (Paviljonki – Jyväskylä)20h1519h1545mn
Diumenge 3 d’agost (47,96kms)
SS19Ouninpohja 110h3509h3523.98
SS20Ouninpohja 2 [Power Stage]13h1512h1523.98

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments