Dimarts, 26 agost 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

El WRC entra en territori desconegut: el debut del Ral·li del Paraguai

La prova comptarà amb més de 300 km contra el rellotge i els principals representants del WRC i WRC2

El Mundial de Ral·lis viurà a finals d’agost un moment històric amb l’estrena del Ral·li del Paraguai, nova cita sud-americana que amplia els horitzons del campionat i que pot resultar decisiva en la lluita pel títol. La cursa, que se celebrarà del 28 al 31 d’agost amb base a Encarnación, portarà els millors pilots del món a competir en terrenys completament inèdits.

Sébastien Ogier, després d’un inici parcial de temporada, ha confirmat que disputarà les pròximes quatre proves. Amb sis podis en sis participacions, el francès només és a 13 punts del líder Elfyn Evans i somia igualar el rècord absolut de nou títols de Loeb.

El títol en joc

Evans, Rovanperä, Ogier i Tänak estan separats per la mínima, configurant un escenari que recorda els grans anys de rivalitat múltiple al WRC. El gal·lès és el més regular però sense corones al palmarès, mentre que Rovanperä arriba embalat després del triomf a Finlàndia. Tänak, irregular però ràpid, necessita un resultat bo després de les dificultats amb el Hyundai, mentre que Neuville sembla quedar fora de combat però no renuncia a un miracle.

Toyota arriba llançada: a Finlàndia va col·locar cinc cotxes al top 5, fita que no es veia des del 1990. Katsuta va tornar al podi i el jove Sami Pajari va fer vibrar el públic local. Sensacions oposades a les de Hyundai, que afronta la cita amb incògnites. Tänak tindrà una posició de sortida favorable, però necessita traduir-la en resultats positius. Neuville, malgrat ser campió en títol, sembla lluny de la lluita. Veurem si la millor versió de Fourmaux acaba donant fruits amb un bon resultat.

M-Sport, per la seva banda, segueix en el seu viacrucis particular. McErlean i Munster continuen navegant per aquest mundial sense objectius clars ni resultats esperançadors.

Bona representació entre els WRC2

Entre els competidors de la segona categoria molts han decidit fer acte de presència a la prova sud-americana per intentar recollir un bon botí de punts per al campionat. Oliver Solberg, el líder, hi serà present amb el seu Toyota Yaris Rally2, mentre que el seu rival directe, Yohan Rossel també hi serà al volant del Citroën C3 Rally2. Gus Greensmith i Robert Virves, ambdós amb Skoda, també seran a la sortida de la prova.

Un habitual de les proves transoceàniques, Kajetan Kajetanowicz, també estarà a Encarnación, com el local Zaldivar, que intentarà demostrar el seu ritme davant dels seus, o el sempre ràpid i espectacular Nikolay Gryazin.

Un ral·li de terra vermella i d’incògnites

El Paraguai aporta un escenari completament desconegut al calendari. Les especials, inspirades en el Rally Trans Itapúa, combinen trams ràpids amb seccions més tècniques enmig de boscos. El terra vermell, llis però tou, pot degradar-se ràpidament i generar solcs profunds a les segones passades.

Una altra de les incògnites que tindrà la nova prova serà la meteorològica. En cas que la pluja fes acte de presència sobre els camins que l’organització ha preparat com a part de l’itinerari, el caos podria ser majúscul. La raó és que el tipus de terreny present al Paraguai pot convertir la prova en un fangar difícil de gestionar per a pilots i organització.

La ciutat d’Encarnación, fronterera amb l’Argentina i a la vora del riu Paranà, serà el centre neuràlgic. El rali començarà dijous amb una sortida cerimonial, per donar pas a tres jornades intenses:

  • Divendres: 140,9 km cronometrats en vuit trams, més una superespecial a l’Autòdrom Alfredo Scheid.
  • Dissabte: tres trams al sector oest, repetits dues vegades.
  • Diumenge: dos trams al nord-est, també amb doble passada, per tancar el rali.

El Paraguai suposa la primera de dues cites consecutives a Sud-amèrica, ja que dues setmanes més tard el Mundial es traslladarà a Xile. La regió torna a guanyar pes en un calendari que històricament ha tingut a l’Argentina com a epicentre, però que ara obre el ventall a nous escenaris.

SSTramLocalCatalunyaKm
Dijous 28 d’agost
SDTrinidad09h0114h014.92
Divendres 29 d’agost (140,90 km)
SS1Cambyreta 108h0313h0318.70
SS2Nueva Alborada 109h0114h0119.25
SS3Yerbatera 110h0015h0030.00
SS4Autodromo 111h0116h012.50
SERVICE A (Encarnación)12h1117h1140mn
SS5Cambyreta 213h3418h3418.70
SS6Nueva Alborada 214h3219h3219.25
SS7Yerbatera 215h3120h3130.00
SS8Autodromo 216h4421h442.50
FLEXI-SERVICE B (Encarnación)17h3422h3445mn
Dissabte 30 d’agost (112,78 km)
SS9Carmen del Parana 107h3512h3518.67
SS10Artigas 108h3813h3822.73
SS11Cantera 110h1615h1613.74
SS12Autodromo 311h3516h352.50
SERVICE C (Encarnación)12h3517h3540mn
SS13Carmen del Parana 214h0519h0518.67
SS14Artigas 215h0820h0822.73
SS15Cantera 216h4621h4613.74
FLEXI-SERVICE D (Encarnación)18h0123h0145mn
Diumenge 31 d’agost (79,50 km)
SS16Bella Vista 108h2913h2921.25
SS17Mision Jesuitica Trinidad 110h0515h0518.50
SS18Bella Vista 211h0216h0221.25
SS19Mision Jesuitica Trinidad 2 [Power Stage]13h1518h1518.50

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments