El català podria assegurar-se el títol al Ral·li Terra de Galícia amb només 17 anys gràcies a un domini aclaparador aquesta temporada on ha guanyat totes les proves que ha disputat
Gil Membrado i el seu copilot Jandrín López arriben al Ral·li Terra de Galícia (5-6 de setembre) amb un escenari gairebé immillorable. La dupla suma quatre victòries en quatre proves puntuables, ja que el triomf de Pierre-Louis Loubet a l’illa de Lanzarote no va tenir efectes a la classificació al no bloquejar punts per al campionat. El català ha sabut aprofitar totes les oportunitats i encapçala el campionat amb 140 punts, davant dels 104 d’Aleksandr Semenov (WeRace), el seu principal rival.
Aquest balanç situa Membrado davant la possibilitat de convertir-se en campió estatal de terra amb només 16 anys, un fet insòlit en la història recent del CERT i que reforça la seva trajectòria ascendent.
El reglament, clau en el desenllaç
El sistema de puntuació del CERT estableix que, amb més de quatre proves disputades, els pilots han de descartar el pitjor resultat de la temporada. El campionat es disputa en sis proves. Cada victòria atorga 35 punts, però només compten cinc resultats, ja que s’ha de descartar la pitjor puntuació. Així, la màxima puntuació teòrica és de 175 punts: els 210 punts que s’obtindrien guanyant totes les proves menys els 35 punts de la cursa descartada.
En aquest escenari, si Membrado s’imposés a Galícia, el campionat quedaria matemàticament resolt al seu favor. Ningú podria igualar els seus 175 punts, i ni tan sols una reacció perfecta de Semenov a Galícia i Granada li permetria revertir la situació.
Càlculs i escenaris possibles
La matemàtica juga clarament a favor del català. Aquestes són les opcions principals:
- Si guanya a Galícia: Membrado seria campió amb 175 punts, sense possibilitat de ser atrapat per cap dels seus rivals.
- Si no guanya però queda entre els onze primers: arribaria a 150 punts. Fins i tot amb dues victòries de Semenov, aquest en sumaria 174, però en descartar el seu pitjor resultat (un quart lloc), quedaria amb 149 punts.
- Si queda en dotzè lloc: Membrado obtindria 9 punts i faria 149 totals, exactament els mateixos que Semenov en el millor dels seus escenaris. Però el desempat es resoldria a favor del català gràcies al nombre superior de victòries.
- Si ni Membrado ni Semenov puntuen: a falta només d’una cursa no podria atrapar al pilot català.
- Si queda més avall del dotzè lloc o abandona i Semenov suma els 35 punts: es decidirà tot en l’últim ral·li, a Granada.
En definitiva, Membrado només necessita un resultat mínimament consistent per assegurar-se matemàticament el campionat, fins i tot en cas d’una victòria rival.
Una llarga tradició de campions catalans al CERT
El possible títol de Gil Membrado al Campionat d’Espanya de Ral·lis de Terra el situaria dins d’una nissaga històrica de pilots catalans que han deixat empremta a la disciplina. El primer va ser Antonio Zanini, que l’any 1984 va inaugurar el palmarès amb un Talbot Samba. Set anys més tard, el 1991, el relleu arribava amb Josep Maria Bardolet, campió al volant d’un Ford Sierra RS Cosworth.
La dècada dels noranta també va veure altres noms destacats: Enric Burrull, amb un Citroën AX 4×4 el 1993, i Carles Solé, que el 2000 s’imposava amb un Mitsubishi Lancer Evo VI. Poc després, al 2001, Marc Blázquez aconseguia el títol amb un Seat Córdoba WRC, confirmant el protagonisme català en aquella etapa.
El relleu el prenia Dani Solà, campió el 2007 amb un Mitsubishi Lancer Evo IX, abans que Xevi Pons obrís una etapa dominadora amb cinc corones: 2008, 2012, 2013, 2018 i 2019, pilotant diferents generacions de Mitsubishi Lancer Evo i consolidant-se com un dels grans referents del ral·li estatal. Finalment, el 2020, en una temporada reduïda a només tres proves per la pandèmia, Nil Solans afegia un altre nom català al palmarès, imposant-se amb solvència.
I ara, Gil Membrado, amb tan sols 17 anys, pot conunuar ampliant el palmarès dels pilots de casa nostra.