El RallyRACC Catalunya-Costa Daurada arriba aquest cap de setmana de la seva 60a edició. És la tercera edició fora del Mundial i el 2026 en serà la quarta, després que el promotor i la FIA van presentar fa unes setmanes el nou calendari. Però el RACC ja treballa per recuperar la plaça al WRC a partir del 2027.
Els màxims responsables del Reial Automòbil Club de Catalunya ho van deixar palès i públicament aquest dilluns durant la presentació de la prova que es disputarà aquest cap de setmana. A la seu del RACC, a l’avinguda Diagonal de Barcelona, van respondre sense embuts quan el periodista de La Vanguardia, Toni López, els va preguntar pel futur de la prova.
“El nostre desig és tornar al Mundial. No hem abaixat el nivell d’organització ni de promoció del RallyRACC Catalunya”
Josep Mateu, president del RACC
Segons Mateu, el retorn depèn del nou contracte entre la FIA i el futur promotor del campionat. “Tot dependrà del nou contracte entre la FIA i el nou promotor i la voluntat de recuperar ral·lis clàssics com el Catalunya; ara mateix no hi ha un interlocutor clar”, va reconèixer.
Els costos que van forçar la sortida del calendari

El ral·li català va formar part del Mundial de l’especialitat des del 1991, només interromput el 2020 per la pandèmia i a partir del 2023 per raons econòmiques. La sortida del calendari va ser conseqüència directa de l’encariment del cànon imposat pel promotor alemany WRC Promoter GmbH.
“Ens vam trobar amb un increment de més del doble: d’uns 2,5 milions d’euros a gairebé 6 milions, amb 3 destinats al promotor. Era inassumible. El ral·li es finança amb fons del RACC, institucions locals i la Generalitat.”
Josep Mateu, president del RACC
Tot i això, l’escenari ha canviat. Des de 2024, el promotor —controlat per Red Bull Media House i la firma bavaresa KW25— busca comprador després de no aconseguir la rendibilitat esperada. La FIA hi va decidir col·laborar quan la venda es trobava encallada i va obrir un període de licitació a l’estiu per trobar un comprador capaç d’assumir més de 500 milions d’euros.”.
L’actual promotor també és propietari del campionat d’Europa de ral·lis, fet que havia generat un monopoli entre les dues competicions més importants de ral·lis a escala internacional. Aquesta concentració de poder va deixar el sector amb un únic interlocutor per accedir al WRC i a l’ERC, fet que va afavorir un fort increment de preus. D’altra banda, va reduir les alternatives per als organitzadors..
Les institucions, claus per al retorn

Durant els anys que el Catalunya va ser puntuable pel Mundial de Ral·lis el RACC i les institucions catalanes assumien tots els costos d’organitzar una prova d’aquest nivell. Els últims anys el Reial Automòbil Club de Catalunya desemborsava uns 2,2 milions d’euros per a l’organització del ral·li. Però l’entrada de Canàries al calendari sembla haver desencallat els pressupostos del Consejo Superior de Deportes (CSD) que ha finançat part de la prova insular i també ho farà pel futur GP a Madrid.
“El CSD no havia apostat mai pel RallyRACC, però ara comença a implicar-se en projectes com la F1 o el ral·li de Canàries. Això ens pot beneficiar”.
Josep Mateu, president del RACC
La RFEdA també recolza el possible retorn
L’actual president de la Reia Federació Espanyola d’Automobilisem, el valencià Manuel Aviñó, no podia negar l’evidència de l’alt nivell organitzatiu que sempre ha tingut les proves organitzades pel RACC:
“El nivell organitzatiu del RallyRACC és únic al món. No hi ha dubte que el RACC tornarà allà on es mereix estar. El seu retorn al Mundial és només qüestió de temps.”
Manuel Aviñó, president de la Federació Espanyola d’Automobilisme.
El que no passa necessàriament perquè les Illes Canàries abandonin el mundial, poden passar altres coses, com l’alternança. El 2026 tindrem dues proves de F1 a Espanya”, posa com a exemple, per la convivència entre Madrid i Barcelona per primera vegada.
Manuel Aviñó, president de la Federació Espanyola d’Automobilisme.
Canàries i la possible alternança
El ral·li de Canàries, actual seu espanyola al Mundial, ha estat el substitut del Catalunya. Tot i rebre suport econòmic del Cabildo i tenir contracte per dos anys prorrogables, a Barcelona no es veu com una opció de llarg recorregut.
“Ni per part de la FIA, ni dels equips, ni del mateix Promotor, fer el ral·li de les Canàries va ser una gran il·lusió o un gran avantatge, amb el hàndicap del desplaçament. Als equips no els agrada”. “No li veig continuïtat”.
Josep Mateu, president del RACC
Segons Manuel Aviñó, en declaracions a La Vanguardia, l’encaix al calendari no depèn necessàriament que Canàries abandoni el Mundial: poden donar-se altres escenaris, com l’alternança. El president federatiu veu viable una rotació entre Catalunya i Canàries i hi troba un paral·lelisme: el 2026 Espanya tindrà dues proves de F1 per la cohabitació, per primer cop, entre Madrid i Barcelona.
Una organització a l’alçada

Si el ràl·li retorna el 2027, ho faria com una de les proves més flexibles del calendari. “Podem fer un ral·li d’asfalt o mixt, segons el que demani el promotor”, indica Jordi Barrabés, director esportiu del RACC. La fórmula combinada, de terra i asfalt, ja es va aplicar amb èxit entre el 2010 i el 2019 i es repetirà enguany al SuperCampionat d’Espanya (SCER).
El format mixt d’aquesta prova li donava unes característiques úniques, ja que es podia viure dues proves en un mateix cap de setmana. Tot i que els costos econòmics per als equips van acabar obligant el RACC a tornar exclusivament a l’asfalt, s’espera que per al 2027 i l’entrada de la nova normativa, aquests costos es rebaixin notablement.
El RACC i el personal de l’àrea esportiva, encarregat de l’organització d’aquest esdeveniment, no s’han estat de braços plegats; a petició de la FIA, han exportat el seu saber fer a nous ral·lis del calendari, com els del Paraguai i de Xile
Ara cal esperar una possible rebaixa dels actuals cànons i obrir una finestra d’oportunitat per a Catalunya.