Dimecres, 19 novembre 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

El Dakar 2026 ja té full de ruta

El Dakar 2026 tornarà a ser una edició de la vergonya que es disputa sobre terra saudita, regada per petrodòlars i perdent tot l’esperit que quedava del Dakar original. El país acollirà la prova, i, en aquesta ocasió, l’organització ha dibuixat un recorregut en bucle amb sortida i arribada a Yanbu, a la vora del mar Roig.

Segons el director de cursa, David Castera, l’objectiu és oferir un itinerari coherent i complet, sense caure en una simetria artificial però assegurant que les dues setmanes de competició tinguin un pes esportiu similar. De fet, la idea de “mirall” entre la primera i la segona part del ral·li es tradueix en etapes marató, en trams llargs de dunes i en jornades on la navegació que poden marcar la diferència.

8.000 quilòmetres de repte al desert saudita

El Dakar 2026 presentarà aproximadament 8.000 quilòmetres totals, dels quals uns 4.900 seran cronometrats. Tot plegat, repartit en un pròleg i 13 etapes, amb constants canvis de paisatge entre zones rocoses, planes ràpides i, com no podia ser d’una altra manera, grans extensions de dunes.

Yanbu serà el centre neuràlgic de la prova. Per començar, els participants afrontaran un pròleg al voltant de la ciutat costanera el dissabte 3 de gener, amb una especial de 23 quilòmetres que servirà per establir les primeres posicions d’entrada a la cursa. El mateix escenari, banyat pel mar Roig, els rebrà de nou el dissabte 17 de gener, quan es disputarà l’última especial de 105 quilòmetres abans de coronar els guanyadors del Dakar 2026.

Primera setmana: camí cap al desert interior

Mattias Ekstrom and Emil Bergkvist on their Ford Raptor of the Ford M-Sport Team during the Stage 3 of the Dakar 2025 on January 7, 2025 between Bisha and Al Henakiyah, Saudi Arabia // DPPI / Red Bull Content Pool // SI202501070587 // Usage for editorial use only //

L’etapa 1, el diumenge 4 de gener, portarà la caravana del Dakar 2026 de Yanbu a Alula, amb una especial de 305 quilòmetres que començarà a introduir els pilots en un terreny més pedregós i trencat. El dilluns, l’etapa 2 entre Yanbu i Alula presentarà 400 quilòmetres cronometrats, consolidant l’augment de dificultat i velocitat.

La tercera jornada, el dimarts 6 de gener, consistirà en un bucle Alula–Alula amb 422 quilòmetres d’especial. Aquesta etapa, situada encara en la primera part del Dakar acostuma a ser un moment clau per veure qui s’adapta millor al ritme del raid: gestió dels pneumàtics, lectura del terreny i, sobretot, navegació precisa.

A partir d’aquí arribarà una de les grans novetats d’aquest recorregut Dakar 2026: la primera etapa marató. El dimecres 7 de gener, l’etapa 4 conduirà els participants des d’Alula fins a un Bivouac Refuge amb 417 quilòmetres cronometrats. A diferència del format utilitzat en alguna edició anterior, no hi haurà diversos campaments dispersos, sinó un únic bivac compartit. Els equips hi passaran la nit amb recursos limitats, ja que la filosofia de l’etapa marató és reduir l’assistència i obligar pilots i copilots a tenir cura del vehicle.

L’endemà, dijous 8, l’etapa 5 completarà el concepte marató portant-los del Bivouac Refuge fins a Hail, amb 356 quilòmetres d’especial. Justament, aquesta seqüència de dues jornades exigeix un bon equilibri entre velocitat i conservació mecànica; una errada mecànica o un excés de risc a la primera part pot tenir conseqüències importants a la segona.

La jornada més llarga i el descans a Riyad

Un cop superat el primer bloc marató, el Dakar 2026 afrontarà la seva jornada més llarga en termes de distància total. L’etapa 6, el divendres 9 de gener, enllaçarà Hail i Riyad amb 331 quilòmetres d’especial però amb un quilometratge global de 925 quilòmetres, una autèntica palissa de conducció i concentració. La particularitat d’aquest dia serà una especial íntegrament dibuixada sobre dunes durant 336 quilòmetres, on el sorra serà l’únic protagonista.

Aquest tipus d’etapa és essencial en la identitat del Dakar. Les dunes obliguen a una lectura molt fina del terreny, a gestionar la potència i la pressió dels pneumàtics, i sovint provoquen diferències notables en la classificació general. Després d’aquesta etapa maratoniana en termes físics, la caravana arribarà a Riyad, la capital saudita, on disposarà de la jornada de descans el diumenge 11 de gener. Aquest dia intermig permet a equips i participants revisar vehicles, recuperar-se físicament i reordenar estratègies per a la segona setmana del recorregut Dakar. La ciutat ja és una seu habitual del Dakar a l’Aràbia Saudita i s’ha consolidat com un punt logístic clau.

Segona setmana: Wadi Ad-Dawasir, Bisha i el retorn al mar Roig

Nasser Al-Attiyah (QAT) and Edouard Boulanger (FRA) for The Dacia SANDRIDERS are seen at the stage 2b of Rally Dakar 2025 in Bisha, Saudi Arabia on January 06, 2025. // Kin Marcin / Red Bull Content Pool // SI202501060103 // Usage for editorial use only //
Nasser Al-Attiyah (QAT) and Edouard Boulanger (FRA) for The Dacia SANDRIDERS are seen at the stage 2b of Rally Dakar 2025 in Bisha, Saudi Arabia on January 06, 2025. // Kin Marcin / Red Bull Content Pool // SI202501060103 // Usage for editorial use only //

A partir de la jornada de descans, el Dakar 2026 tornarà a posar-se en marxa amb una clara sensació de “segon round”. L’etapa 7, prevista per al mateix 11 de gener després del descans, anirà de Riyad a Wadi Ad-Dawasir amb una especial de 462 quilòmetres. Aquesta ciutat, que no acollia el Dakar des del 2022, tornarà a ser un encreuament important dins del traçat del rally.

El dilluns 12 de gener, l’etapa 8 consistirà en un bucle Wadi Ad-Dawasir–Wadi Ad-Dawasir de 481 quilòmetres cronometrats, una de les especials més llargues del Dakar 2026. Aquesta etapa donarà continuïtat a la idea d’un recorregut Dakar variat, alternant trams ràpids, seccions de dunes i zones on la navegació tornarà a tenir pes.

Just quan el cansament comença a acumular-se, el Dakar 2026 proposarà la segona etapa marató. El dimarts 13 de gener, l’etapa 9 portarà els participants de Wadi Ad-Dawasir fins a un nou Bivouac Refuge amb 418 quilòmetres d’especial. La nit en aquest bivac tornarà a limitar l’assistència i exigirà de nou als equips que sàpiguen cuidar el seu material.

L’endemà, el dimecres 14 de gener, l’etapa 10 completarà la marató amb 371 quilòmetres cronometrats entre el Bivouac Refuge i Bisha. Aquestes dues jornades, de fet, poden ser decisives per al resultat final del raid, ja que arriben en un moment en què les mecàniques ja arrosseguen molts quilòmetres i qualsevol problema pot esdevenir definitiu.

Una recta final amb trampa de navegació

Quan sembli que el més dur ja ha quedat enrere, el Dakar 2026 encara presentarà obstacles importants. L’etapa 11, el dijous 15 de gener, enllaçarà Bisha i Al Henakiyah amb 347 quilòmetres de prova cronometrada. L’organització ha assenyalat aquesta jornada com una de les especials on la navegació pot ser més delicada, de manera que un sol error de rumb o una nota mal interpretada al llibre de ruta pot costar minuts molt valuosos.

A continuació, l’etapa 12, el divendres 16 de gener, portarà les tripulacions d’Al Henakiyah a Yanbu amb 330 quilòmetres d’especial, començant a perfilar ja les classificacions definitives. Serà un dia clau per consolidar posicions o per intentar un últim atac abans de l’esprint final.

Finalment, el dissabte 17 de gener, Yanbu tornarà a ser protagonista amb l’etapa 13, un bucle de 105 quilòmetres cronometrats al voltant de la ciutat, que posarà punt final al Rally Dakar 2026. Sobre la línia de meta, a tocar del mar Roig, els vencedors buscaran inscriure el seu nom al palmarès després de Yazeed Al-Rajhi i Timo Gottschalk, vencedors en la categoria Ultimate en l’edició anterior.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments