La propera data marcada en vermell al calendari dels barcelonins és l’1 de gener de 2020. Des de llavors, els cotxes més contaminants no podran circular per la Zona Baixes Emissions (ZBE) de la ciutat. Un espai establert a través de les Rondes de Barcelona que és 20 vegades més gran que Madrid Central i que inclou a algunes poblacions limítrofes amb la ciutat.
Parlem, per tant, d’un àrea que mesura 95 km2 i en la qual s’inclouen municipis sencers com l’Hospitalet o algunes zones d’Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs. Per contra, s’exclouen la Zona Franca i els barris de Vallvidrera, Tibidabo i les Planes. De la mateixa manera, es podrà circular per la Ronda Litoral i la Ronda de Dalt lliurement .
Pel que fa als vehicles que tindran prohibit el pas, no podran moure per l’àrea establerta aquells vehicles que no comptin amb adhesiu de la DGT, és a dir:
- Turismes amb motor de gasolina matriculats abans del mes de gener del 2000 i amb motor dièsel matriculats abans del mes de gener del 2006.
- Furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre de 1994.
- Les motos i els ciclomotors matriculats abans del 2003, anteriors a Euro 2.
No obstant això, l’horari establert per a les restriccions de trànsit seran els dies feiners de 7:00 a 20:00 hores , per la qual es garanteix el pas als que treballen a la nit i no comptin amb transport públic alternatiu o durant els caps de setmana. La lliure circulació també està garantida els festius. Finalment, i encara que es va estudiar una excepció, durant els divendres considerats d’operació sortida no es reduirà l’horari de les prohibicions, de manera que els cotxes sense etiqueta que vulguin sortir de la ciutat hauran d’esperar fins a les 20:00 hores.
Els vehicles de servei d’emergències i adaptats a vehicles amb mobilitat reduïda tindran dos anys per moure lliurement per la ciutat. Es podran demanar autoritzacions temporals per vehicles especials o autoritzacions per a activitats i la resta de veïns podran demanar 10 autoritzacions al llarg de l’any per moure amb automòbils que no compleixin amb la normativa . Als automòbils estrangers se’ls cobrarà una taxa de 5 euros i comptaran amb una autorització per circular de 10 a 30 dies naturals.
El control de trànsit es durà a terme amb 70 càmeres i 20 punts de control a les cruïlles més concorreguts de la ciutat i les multes també seran molt més quantioses que les establertes a Madrid. En primer lloc, els turismes i les motos que circulen per l’àrea restringida s’enfronten a multes que van dels 200 als 499 euros . El bloc que engloba els camions serà castigat amb sancions de 500 a 999 euros si es salten la zona delimitada. Però, a més, les infraccions comeses si s’ha establert un episodi d’alta contaminació podran arribar a assolir els 1. 803 euros. a més, els reincidents podran veure com la quantia pot incrementar en un 30 per cent.