WRC: Entrevista a Lappi

El conductor finlandès del WRC parla d’Ogier, Rovanperä i la seva vida en els esports de motor.

Esapekka Lappi no oblidarà el Ral·li de Mèxic 2020 després que es veiés obligat a retirar-se quan el Ford que conduïa es va incendiar inesperadament.

El pilot de 29 anys de Pieksämäki i el seu copilot Janne Ferm van escapar il·lesos de l’incendi però van haver de retirar-se de la carrera.

Això és el que el pilot del Ford WRT de M-Sport va dir a la tornada a Finlàndia:

Ara que has tingut temps de reflexionar sobre el cotxe que es va cremar a Mèxic, com et sents?

La sensació després de la carrera no ha canviat realment. Va ser una situació de pànic. Després de veure-ho, segur que sempre es pot ser més savi després de l’accident i tal vegada hagués estat més savi allunyar el cotxe una mica de la gent i detenir-me bastant ràpid. És fàcil dir-ho després. Janne està bé. No hi ha drama. No hem sortit ferits. És greu, però no estic en xoc.

Com es van sentir els altres pilots després del gran accident de Ott Tänak i Martin Järveoja a Montecarlo?

Sempre sabem que el risc està present cada vegada que et puges al cotxe. Hem d’entendre que si s’estavellen en sisena i, diguem, es surten immediatament, això farà molt mal. Si comences a tenir por d’això, llavors detindràs la teva carrera. La velocitat és cada vegada major, però afortunadament també la seguretat és cada vegada millor.

Ara que has passat una dècada en els ral·lis, què és el que més ha canviat en aquest esport?

El que no m’agradava de les carreres de circuit és que quan estàs competint tot el temps, un altre pilot pot arruïnar la teva carrera molt fàcilment. Això no succeeix en els ral·lis i és el que realment m’agrada. Ets principalment tu, el copilot, el rellotge i el cotxe. Només es tracta de tu. En els circuits, quan poses molts diners i algú arruïna la teva carrera en l’última volta, llavors tot els teus diners se’n van. No és una sensació agradable. M’agrada molt la sensació i l’ambient en els paddocks de ral·li als parcs de servei. En les carreres de circuit, els pilots es barallen i els pares es barallen. En els ral·lis és tot més amistós!

Què has après d’estar en el mateix equip que el sis vegades campió Sébastien Ogier la temporada passada?

He tingut la sort de treballar amb diversos dels millors pilots en els últims tres anys i el primer d’ells va ser Seb l’any passat. La major diferència va ser el molt que es va concentrar en els petits detalls. No en termes de la configuració del cotxe, sinó en totes les altres coses com el que succeeix fora de la conducció. Les tripulacions, la informació i l’elecció dels pneumàtics. Això va ser una bona informació per a mi i alguna cosa que no havia vist abans. Em va sorprendre que Seb continués aquesta temporada. Estava pensant que podria parar. Sembla que (perdre el títol contra Tanak la temporada passada) va ser un impuls per a ell. No sé què vol fer després del ral·li. Segur que continuarà conduint alguna cosa.

Et veus fent el Ral·li Dakar i carreres de ral·li raid com aquesta en el futur?

De moment, sento que no ho faré. Massa temps lluny de la família per a mi. Un mes de distància. Crec que és massa.

Quines sensacions vas tindre en el teu primer podi en el WRC com la teva primera victòria en el Ral·li de Finlàndia de 2017?

És la cosa més genial que he fet en aquest esport. No sé si podré guanyar una altra carrera en el futur. Espero que pugui. Encara no crec que vagi a sentir les mateixes sensacions que vaig tenir en aquells dies, fins i tot guanyar el títol. Serà difícil de superar-ho. En primer lloc, va succeir molt ràpid, ja que era la primera vegada en un cotxe WRC en el Ral·li de Finlàndia, així que ja era un somni fet realitat. Esperava que ocorregués algun dia, però aconseguir-ho a la primera vegada va ser una bogeria. Una sensació realment genial i tan difícil de descriure com es va sentir. Vaig rebre una carta del govern i això va ser una cosa important.

Com creus que el company Finn Kalle Rovanperä està fent fins ara el pas de la categoria WRC2 al WRC?

Ha estat bastant obvi des de fa un o dos anys que ho està fent molt, molt bé. Va ser molt intel·ligent al Monte-CArlo i ara a Mèxic també amb més experiència. Coneixia les condicions a Suècia, no és realment un ral·li d’hivern, i era molt ràpid allí i realment mereixia el podi. Aviat estarà lluitant pel títol.

Se’l coneix pel seu sentit de l’humor, així que, quina importància té això en un esport d’alta pressió?

Sí. Sense la diversió no es pot gaudir realment. Almenys no puc. El meu humor és una mica negre a vegades, algunes persones no ho entenen però això és també la bellesa d’això. És molt important tenir això, en cas contrari es torna massa seriós i necessites divertir-te.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments