Mazda no segueix l’electrificació estàndard

A Mazda no són partidaris dels cotxes elèctrics amb grans bateries. El seu original SUV munta una bateria de 35,5 kWh, una xifra molt discreta avui dia. Per exemple, un Renault ZOE o el Peugeot e-208 equipen acumuladors per sobre dels 50 kWh de capacitat.

Segons Mazda, afegir una bateria més gran significaria afegir més pes, i segons els seus càlculs és una solució menys eficient en termes energètics que combinar una bateria més petita al costat d’un motor de gasolina. No obstant això, la companyia nipona vol continuar explorant alternatives quant a electrificació, i això inclou el retorn dels motors rotatius combinat amb l’ús de supercondensadors.

La clau, els supercondesadors

Així es desprèn d’una patent registrada per Mazda, en la qual s’observa una arquitectura híbrida que comprèn tres elements fonamentals: una petita bateria de 48 Volts i 3,5 kWh de capacitat; un supercondensador (la capacitat del qual no s’indica); i un motor rotatiu de gasolina que actuaria, previsiblement, com a extensor d’autonomia.

La recàrrega dels supercondensadors s’aconsegueix gràcies a la recuperació d’energia en les frenades. Quan el voltatge en el supercondensador aconsegueix un nivell determinat, l’energia recuperada va a la bateria.

El supercondensador alimenta dos petits motors elèctrics, situats en les pròpies rodes davanteres. Mazda ha optat per aquesta solució dissenyant motors de tamany reduït, amb 120 V per a incrementar la seva potència i un cablejat el més prim possible. Els supercondensadors tenen l’avantatge que poden carregar-se i descarregar-se molt més ràpid que una bateria, la qual cosa proporcionaria millors prestacions en el vehicle. A més, també són més lleugers.

Motor rotatiu com a complement

Quant al motor rotatiu, sembla poc probable que s’empri per a impulsar directament el cotxe, i sí com a extensor d’autonomia. Fins i tot perfeccionant la seva tecnologia, aquest tipus de motors no és particularment eficient i és conegut per les seves elevades emissions. No obstant això, podria plantejar-se com a alternativa (i la patent així ho reflecteix) funcionant en un rang fix de revolucions en el qual sigui més eficient.

La idea de Mazda és comptar amb una mateixa estructura base en tots els seus models electrificats: el motor rotatiu serà el mateix per a tots, i l’única cosa que canviarà serà la grandària del tanc de combustible i la capacitat de la bateria (depenent de si el cotxe és híbrid o híbrid endollable). La potència del motor rotatiu pot variar la seva potència amb un turbo: en els electricos tipus REX no necessitaria més potència, però sí en els híbrids endollables i híbrids, en els quals el motor de gasolina cobra més rellevància.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments