SEAT: 70 anys d’història

  • Del SEAT 600 a fabricar respiradors d’emergència
  • Fundada el 9 de maig de 1950, SEAT compleix aquest dissabte 70 anys amb la mirada posada en el futur
  • Una història d’èxits, reptes i constant transformació: d’un fabricant automobilístic a una gran empresa sostenible, innovadora i tecnològica
  • Amb 15.000 empleats, és avui el primer inversor industrial en I+D a Espanya, representa l’1% del PIB i és líder en exportacions
  • Preparada per a un demà marcat per l’electrificació, la digitalització i la nova mobilitat urbana


Fa 70 anys SEAT va iniciar un viatge apassionant. El 9 de maig de 1950 es va fundar la companyia que va posar sobre rodes a Espanya i va democratitzar la mobilitat. A partir d’aquest instant, i durant els 70 anys d’història que es compleixen aquest dissabte, SEAT ha experimentat una profunda transformació i ha demostrat una constant capacitat de reinvenció.

Aquest recorregut, ple de reptes, ha convertit a la companyia en el que és avui. L’única signatura automobilística que dissenya, desenvolupa, fabrica i comercialitza vehicles a Espanya, el primer inversor industrial en I+D al país, que representa l’1% del PIB i exporta el 80% dels vehicles. Una empresa sòlida, que forma part del Grup Volkswagen, el grup automobilístic líder a nivell mundial. Una empresa que creix i continua oferint les millors solucions de mobilitat per a fer més fàcil la vida de les persones.

El president de SEAT i vicepresident de Finances i IT, Carsten Isensee ha afirmat que “al llarg de les seves 70 anys d’història, SEAT ha demostrat la seva capacitat per a reinventar-se i afrontar amb èxit els reptes que se li han presentat pel camí. Una força transformadora que ha fet que SEAT passi de ser un fabricant automobilístic a convertir-se en una empresa sòlida, tecnològica i industrial”.

Fundada el 9 de maig de 1950, SEAT compleix aquest dissabte 70 anys

De Barcelona al món

SEAT va obrir les portes de la fàbrica de la Zona Franca en 1953 amb una producció diària de cinc vehicles del SEAT 1400. Després de 40 anys en què es van fabricar models icònics en la història de la marca com el SEAT 600 i el SEAT 127, la companyia va decidir construir una nova fàbrica més gran i moderna, traslladant així a partir de 1993 la producció de Barcelona a Martorell. Aquesta planta, que va arrencar després d’una inversió inicial de 244.500 milions de pessetes (1.470 milions d’euros), es va estrenar amb el llançament de la segona generació del SEAT Eivissa i del nou SEAT Córdoba, que es produïen a un ritme de 1.500 unitats diàries.

SEAT va obrir les portes de la fàbrica de la Zona Franca en 1953 amb una producció diària de cinc vehicles del SEAT 1400

Actualment, la companyia té tres centres de producció: Barcelona, El Prat de Llobregat i Martorell, on fabrica l’Eivissa, l’Arona i el Lleó. A més, produeix el Ateca a la República Txeca, el Tarraco a Alemanya, el Alhambra a Portugal i el Mii electric, el primer vehicle 100% elèctric de SEAT, a Eslovàquia. Fins avui, s’han produït en total més de 19 milions de vehicles SEAT.

Des que la companyia va realitzar la seva primera venda a l’exterior en 1965, amb Colòmbia com a destinació, SEAT s’ha afermat com el primer exportador industrial espanyol, amb gairebé un 3% de les exportacions totals de l’economia espanyola. Avui els vehicles de SEAT arriben a llocs tan dispars com Nova Zelanda, Mèxic o la Guaiana Francesa.

L’evolució de SEAT en aquests 70 anys ha estat vertiginosa, des del disseny dels seus cotxes al volum de les exportacions, passant per la producció. Actualment es fabriquen els mateixos cotxes en tres minuts que abans en tot un dia; i, enfront dels dos anys d’espera que hi havia en la dècada dels 50 per a rebre un 600, avui, amb el servei Fast Lane, es pot comprar un cotxe en 10 minuts amb 5 clics, i rebre’l en menys de 21 dies.

Des que la companyia va realitzar la seva primera exportació en 1965 fins avui, SEAT s’ha afermat com el primer exportador industrial espanyol

Una gamma de producte àmplia i competitiva

Durant 70 anys, la signatura automobilística ha llançat en total 75 models, incloent les diferents versions i generacions, entre ells alguns que han marcat un abans i un després, començant en 1953 amb el SEAT 1400, el primer vehicle fabricat per la companyia, o amb el mític SEAT 600, que es va presentar en 1957 i va aconseguir ser una icona de llibertat i mobilitat. En 1984 va arribar el primer SEAT Eivissa i en 1999 el SEAT León, que ha estat un èxit en vendes des del seu llançament. Cap també destacar, que a partir de 2016 l’empresa va donar un impuls a la gamma entrant en el segment dels SUV amb el SEAT Ateca, el SEAT Arona i el SEAT Tarraco i que en 2019 la companyia va anunciar el SEAT Mii electric, el primer vehicle elèctric de la signatura.

Les dades més destacades dels últims 70 anys de SEAT

L’evolució i modernització dels cotxes ha estat una constant en tot el camí, al qual se li ha anat sumant un desenvolupament tecnològic en tots els aspectes de l’automòbil, des de sistemes de seguretat fins a la connectivitat més avançada. A més, com a part del compromís de SEAT amb una mobilitat més sostenible i respectuosa amb el medi ambient, la companyia està immersa en una forta ofensiva elèctrica. En aquest sentit, llançarà en 2020 i 2021 nous models elèctrics i híbrids endollables, que se sumaran a la versió elèctrica del SEAT Mii, ja a la venda: la nova família del Lleó, que compta amb una versió PHEV; el Tarraco PHEV i el recentment presentat CUPRA Formentor, que disposarà d’una variant híbrida elèctrica endollable. Finalment, el-Born acompanyarà al Mii electric com el segon vehicle 100% elèctric de la companyia.

CUPRA, la capacitat de reinvenció de SEAT

CUPRA sempre havia estat la màxima expressió d’esportivitat de SEAT des del llançament de l’Eivissa CUPRA en 1996. L’any 2018, SEAT torna a posar sobre la taula la seva capacitat de reinvenció i crea CUPRA. CUPRA és la marca de la companyia que neix amb l’objectiu de presentar un projecte únic, que li doni accés a nous mercats i a nous clients, que busquen un producte més especial, i que contribueixi a elevar el marge de contribució de SEAT. La nova marca està dissenyada per a captivar als amants del motor i es caracteritza pel disseny contemporani i rendiment esportiu dels seus models basats en l’electrificació. Després del llançament del CUPRA Ateca i la nova família del CUPRA León, la signatura automobilística ha presentat en la seva recentment inaugurat CUPRA Garage, les seves oficines centrals, el CUPRA Formentor, el primer model especialment concebut per a la marca més esportiva de SEAT i que es fabrica a Martorell.

SEAT Martorell va obrir en 1993 amb una inversió inicial de 244.500 milions de pessetes (1.470 milions d’euros)

Molt més que un fabricant de cotxes, una empresa tecnològica de mobilitat

Si SEAT va néixer amb l’objectiu de democratitzar la mobilitat a Espanya, en els últims anys la companyia ha fet passos de gegant per a convertir-se en un proveïdor de serveis de mobilitat que va més enllà de la fabricació de vehicles, amb la finalitat de respondre a una de les grans tendències del futur: l’economia col·laborativa, compartida i sostenible. En aquest sentit, en 2019 SEAT va ser designada com a centre de competències de micromovilidad per a tot el Grup Volkswagen, per a liderar l’estratègia de nous productes i serveis de mobilitat urbana. Per això, la signatura va llançar SEAT Urban Mobility, una unitat estratègica de negoci en mobilitat urbana, i va presentar el eScooter Concept, la primera motocicleta de SEAT, i el eKickscooter Concept, productes als quals se li suma el patinet elèctric EXS Kickscooter.

D’altra banda, com a mostra d’aquesta capacitat de reinvenció i transformació total, la companyia va crear en 2019 un centre d’excel·lència en desenvolupament de programari: SEAT:CODE. El nou laboratori treballa per a impulsar dues grans dimensions dins de SEAT. D’una banda, cerca continuar empenyent la transformació digital i augmentar l’eficiència mitjançant la digitalització de processos. Per un altre, té com a objectiu reforçar models de negoci entorn dels nous conceptes de mobilitat, connectivitat i digitalització de l’automòbil amb especial focus en SEAT.

SEAT Martorell és avui la fàbrica que produeix més automòbils a Espanya, el segon país productor de vehicles a Europa

A més, en aquest 2020, la companyia inaugurarà la nova CASA SEAT, un espai en el cor de la Ciutat Comtal, que neix amb la voluntat de rendir tribut a Barcelona, la ciutat que va veure néixer a SEAT fa 70 anys. CASA SEAT serà el lloc de trobada per a descobrir la mobilitat del futur i acollirà múltiples activitats per a convertir-se en un referent de l’agenda cultural barcelonina.

Present i futur de la indústria a Espanya

En les seves 70 anys d’història, SEAT ha mantingut una trajectòria de creixement continu i sostenible, que ha impulsat la indústria de l’automoció a Espanya. Si la producció de vehicles va començar en 1953 amb una plantilla formada per 925 persones, en l’actualitat en SEAT treballen més de 15.000 empleats i té un efecte multiplicador sobre la indústria auxiliar, generant uns 100.000 ocupacions en conjunt.

Amb una facturació de 11.157 milions en 2019 i amb una exportació, tant de vehicles com de components, que aconsegueix el 81% del volum de negoci (9.041 milions d’euros), SEAT és la principal empresa industrial exportadora d’Espanya. Així mateix, SEAT Martorell és avui la fàbrica que produeix més automòbils a Espanya, el segon mercat productor de vehicles a Europa. Destaca també que SEAT va destinar 1.259 milions d’euros a inversions i despeses en I+D en aquest 2019, dels quals 27 milions d’euros van ser directament inversions en iniciatives sostenibles en les instal·lacions de Martorell amb l’objectiu de rebaixar les emissions de CO₂ i, gràcies a una ambiciosa estratègia mediambiental, convertir a Martorell en una planta amb petjada de carboni zero en 2030.

CUPRA és la marca de SEAT que neix amb l’objectiu de presentar un projecte únic, que li doni accés a nous mercats i a nous clients

A més, la companyia s’ha convertit en referència en salut laboral en l’entorn corporatiu, després de la inauguració en 2017 de CARS (Centre d’Atenció i Rehabilitació Sanitària). Un centre mèdic únic que ofereix medicina preventiva, assistencial i rehabilitadora als més de 15.000 treballadors de l’empresa i que realitza més de 70.000 visites anuals.

Un passat i un futur junts: del SEAT 600 a fabricar respiradors

SEAT ha estat present en la vida de les persones des de fa 70 anys i també ha volgut mostrar el seu compromís amb la societat i les seves necessitats en un moment complex com el del COVID-19. En aquest difícil període, en SEAT s’han posat en marxa diferents iniciatives per a lluitar contra el virus. En concret, per a produir els materials més demandats pels hospitals, com els respiradors. Un equip de 150 professionals va treballar durant setmanes per a aconseguir desenvolupar un prototip, utilitzant engranatges impresos en SEAT, eixos de caixes del canvi i el motor adaptat d’un eixugaparabrisa del SEAT León. El resultat va ser la producció de més de 600 respiradors d’emergència, que es van enviar a hospitals de tota Espanya. Un granet de sorra per a donar esperança de futur, en el qual junts tornarem als carrers i a les carreteres. A sentir, a poc a poc, la llibertat.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments