2040, l’any en què només hauran d’existir vehicles zero emissions a la venda

El Govern acaba d’aprovar en el Consell de Ministres l’esperat avantprojecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica pel qual promou, entre altres apartats, una nova mobilitat a l’Estat. Ara, hauran de ser les Corts i els grups que la componen els qui aprovin la norma final.

Un dels objectius marcats en aquest nou document és l’impuls definitiu a les energies renovables i al cotxe elèctric, fixant ja una data definitiva per a la retirada del mercat dels cotxes de combustió, encara que encara a mitjà i llarg termini. Encara que l’avantprojecte final no contempla expressament la paraula “prohibició”, sí marca ja directament a 2040 com l’any en què només hauran d’existir vehicles zero emissions a la venda.

La Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica proposa que definitivament, en 2050, el parc de turismes i vehicles comercials lleugers es trobi per complet lliure d’emissions directes de diòxid de carboni. Per a això, el document apunta ja al fet que “s’adoptaran les mesures necessàries, d’acord amb la normativa europea, perquè els turismes i vehicles comercials lleugers nous, exclosos els matriculats com a vehicles històrics, no destinats a usos comercials, redueixin gradualment les seves emissions, de manera que no més tard de l’any 2040 siguin vehicles amb emissions de zero grams de CO₂ per quilòmetre recorregut».

És a dir, la idea és òbviament que no es comercialitzin des de 2040 cotxes que no siguin zero emissions, i que no hi hagi circulant cap ja 10 anys després, en 2050.

El parc de cotxes en 2050 hauria d’estar completament lliure ja d’emissions contaminants

Balears podria vetar el dièsel ja en 2025

L’avantprojecte de llei fins i tot va un pas més enllà, establint a més la possibilitat que alguns territoris, com les illes, posin en marxa mesures encara més ambicioses en aquest sentit. Com a rerefons d’aquest apartat figura, sens dubte, Balears, que ja va promoure fa uns mesos l’opció de no permetre noves matriculacions de cotxes dièsel a partir de 2025, mentre que per a la resta de vehicles de combustió fixava l’any 2035. Balears activaria de nou aquest pla, a costa de comprovar si legalment, aquesta actuació és possible, ja que des de Brussel·les han apuntat en diverses ocasions a la seva possible il·legalitat.

El gran objectiu del Govern amb aquesta nova llei és aconseguir la neutralitat climàtica ja en 2050. És a dir, aconseguir que el balanç entre les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i l’absorció a través d’embornals sigui ja zero. Per a això, per exemple, les emissions de tota l’economia espanyola han de reduir-se en almenys un 20% ja en 2030, respecte als nivells de 1990. L’avantprojecte contempla que tots aquests objectius només podran revisar-se ja a l’alça.

A més, la nova normativa preveu també que, per a l’any 2030, el percentatge d’energies renovables sobre el consum final arribi almenys al 35% (i també s’inclou el transport). Per a portar aquesta mesura a la pràctica serà necessari que en aquest any fins al 70 per cent de l’electricitat que es generi sigui ja d’origen renovable, mentre que en 2050 haurà de ser ja del 100%.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments