Els nombres de contagis de coronavirus han superat els 1,80 milions als Estats Units. És el país amb més casos en el món i qualsevol precaució és poca per a frenar la pandèmia del coronavirus Covid-19. Les tovalloletes esterilizantes i el desinfectant per a mans han estat escassos al país, la qual cosa va ser un seriós problema per al departament de policia de Nova York. Per aquest motiu es van posar en contacte amb Ford per a veure si hi havia productes de neteja alternatius que pogués usar per a mantenir estèril la seva flota de models Ford Explorer Police Interceptor (el cotxe estrella de policia als EUA) perquè els oficials poguessin compartir els seus vehicles entre els diferents torns.
I va anar llavors quan un enginyer de Ford es va adonar del següent: no necessitaven lleixiu per a matar al coronavirus, sinó que la calefacció del cotxe podia fer el treball. I en el procés de només 40 dies, la companyia automobilística va crear un nou programari que permetria als Ford Interceptor acte-esterilitzar-se amb el sistema de calefacció en només 15 minuts.
Però aquest programari no és només una eina que podria funcionar en els SUV de la policia. Segons Bill Gubing, responsable de turismes i SUV de Ford als EUA, podria funcionar en gairebé qualsevol automòbil en el mercat, amb el programari adequat.
¿Com funciona?
Encara no se sap amb absoluta certesa si la climatologia d’estiu frenarà la propagació del Covid-19. Els estudis han demostrat que no es necessiten temperatures extremadament altes per a matar el coronavirus. En associar-se amb la Universitat Estatal d’Ohio, Ford va confirmar que una temperatura de 132.8 graus Fahrenheit (56 graus Centígrads) durant 15 minuts reduiria les concentracions virals en més del 99% en les superfícies i en l’aire.
La calefacció d’un cotxe pot arribar a bufar aire que ja està al voltant de 54 °C, per la qual cosa, en realitat, un automòbil necessita només uns pocs graus més per a aconseguir aquesta temperatura de 56 graus. I en el cas de Ford, això podria aconseguir-se mitjançant una actualització del programari que modifica el motor i el control de la temperatura a bord.
El seu funcionament és senzill: el motor, una vegada arrencat, i el sistema de calefacció treballen de la mà. Mitjançant el programari, que s’activa des d’una aplicació mòbil des de fora del cotxe, s’acciona una funció de màxima potència de la calefacció. L’habitacle aconsegueix una temperatura interior de 56 °C, i després de 15 minuts la càrrega viral de totes les superfícies de contacte es redueix al mínim. Després d’aquests 15 minuts, comença el procés de refredament. Primer, sense calefacció, es bomba aire a la cabina, expulsant l’aire calent. Després, l’aire condicionat s’encén per a refredar l’interior encara més.
Per a poder seguir el procés, les llums d’emergència i les llums posteriors del cotxe parpellejaran per a notificar quan el procés ha començat i ha finalitzat, respectivament.