RAL·LIS: Skoda: dels trams als carrers

La competició, i especialment els ral·lis, sempre han estat banc de proves per al desenvolupament de tecnologies per a vehicles de sèrie

Tracció a les quatre rodes, turboalimentació, injecció directa i motors reduïts demostren la seva fiabilitat tant en els circuits de ral·li com en els vehicles de sèrie de ŠKODA

La competició i els ral·lis sempre han jugat un paper important en el desenvolupament de noves tecnologies que acaben arribant als cotxes de sèrie. A ŠKODA, innovacions com la tracció a les quatre rodes, així com els eficients motors turboalimentados són només dos exemples de solucions d’alta tecnologia, que s’usen no sols per a millorar els temps en els trams dels ral·lis, sinó també a bord dels turismes de ŠKODA.

Christian Strube, Responsable de Desenvolupament Tècnic del Comitè de Direcció de ŠKODA ACTE, va precisar:

“La col·laboració estreta entre els enginyers de competició i els seus companys de desenvolupament tècnic és especialment important per a nosaltres. Aquesta cooperació està basada en la més alta competència tècnica, un gran compromís i un amor per la tecnologia. L’emoció i el saber fer dels nostres enginyers de competició es transmet dels circuits de ral·li als nostres cotxes de sèrie”.

En total, l’ ŠKODA FABIA Rally2 evo està construït per uns 3.000 components – i entorn del 40% es deriven de turismes, com per exemple el bloc motor.

Atès que el desenvolupament de modificacions per als models FABIA de ral·li i de sèrie es realitza sovint en paral·lel, els enginyers de ŠKODA Motorsport comparteixen la informació recaptada durant les proves amb els seus col·legues del centre de recerca i desenvolupament de ŠKODA a Mladá Boleslav. A vegades, la influència del desenvolupament en ral·li pot tenir un impacte molt visible en el cotxe de sèrie: la posició de les llums de la versió de turisme del FABIA es va veure influenciada pel seu germà de competició.

aixi-es-preparen-els-pilots-skoda-en-temps-de-l'coronavirus

En la normativa tècnica de Rally2, la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) va definir un ús suficient de components de sèrie per a crear una categoria de cotxes de ral·li que sigui assequible per als equips privats. Així mateix, la FIA limita els preus de venda, amb un topall que actualment és de prop de 200.000 euros. Conseqüentment, en el ŠKODA FABIA Rally2 evo s’usa una mescla de components regulats per la FIA, components de competició fets a mida, i components de sèrie originals i modificats.

Turboalimentació i injecció directa per a una major potència i eficiència

L’actual tecnologia de turboalimentació va ser – literalment – impulsada per les seves aplicacions en la competició. Juntament amb la injecció directa de carburant i els motors de grandària reduïda, els turbocargadors moderns són essencials per a un consum eficient de carburant. D’una banda, els motors amb cilindrades relativament petites generen una gran potència i un elevat parell motor. D’altra banda – i de forma encara més crucial per als cotxes de sèrie – utilitzen quantitats de carburant sorprenentment petites. La tecnologia TSI de ŠKODA és un exemple d’aquesta estratègia, i el seu ús està avui ben implantat en tota la gamma de productes ŠKODA.

La transferència de tecnologia entre la competició i la producció en sèrie no sols funciona en una direcció, sinó que és recíproca. El motor del ŠKODA FABIA Rally2 evo és un producte 100% “Made in Mladá Boleslav”, però va ser desenvolupat en paral·lel al motor de sèrie. El motor turbo d’1.6 litres està basat en el motor de sèrie d’1.8 litres que s’usa en el ŠKODA SUPERB a la Xina. Es fabrica en Shanghái en col·laboració amb el soci de joint venture, SAIC. El 70% dels components del motor, incloent el turbo, el ventilador i l’alternador, vénen de la producció en sèrie.

pedro-almeida-ven-el-skoda-fabia-r5

Segons la normativa de la FIA, que exigeix que els motors de competició es basin en motors de sèrie, la cilindrada original d’1.8 litres havia de reduir-se fins als 1.62 litres. Els enginyers de ŠKODA Motorsport ho van aconseguir alterant els temps del motor i usant un nou cigonyal. Encara que la vàlvula de restricció pneumàtica de 32 mil·límetres i la vàlvula reductora limiten la potència, el motor de competició del ŠKODA FABIA Rally2 genera més de 280 cavalls (212 kW) i 425 metres Newton de parell motor.

Carrosseria amb modificacions

Comparat amb un FABIA de sèrie, gairebé el 55% dels components emprats en la carrosseria d’un cotxe de carreres són de sèrie o presenten tan sols lleugeres modificacions. També s’usen components especials, que han d’ajustar-se a la normativa de la FIA. ŠKODA Motorsport no usa la totalitat de la carrosseria del turisme durant el procés de construcció d’un cotxe de ral·li. La carrosseria de competició es construeix partint de zero, incloent una gàbia de seguretat i altres modificacions pensades per a la competició. Tota l’estructura del cotxe ha de ser prou rígida per a resistir grans salts i forces g de consideració, que poden aconseguir els 2 g – especialment durant la frenada.

A l’interior, hi ha nombroses diferències entre el FABIA de sèrie i la versió de competició. Els seients de carreres del cotxe de ral·li estan homologats per un període de deu anys, i els cinturons/arnesos de seguretat per un període de cinc anys. En cas d’accident, han de ser reemplaçats. La forma del quadre de comandament està basada en el component de sèrie, però les pantalles d’informació són totalment diferents. Mentre que els passatgers a bord del turisme es beneficien del confort de l’aire condicionat, l’equip de ral·li rep aire fresc a través de les preses d’aire del quadre de comandament. Malgrat tot, durant els ral·lis d’hivern, l’equip disposa d’un sistema de calefacció a bord.

joan-pau-castro-ja-te-el-seu-skoda-per-al-cert

Electrònica a bord

Tot cotxe modern està equipat amb una unitat ECU – unitat de control electrònic -, que controla l’electrònica, els sensors i els sistemes d’assistència al conductor. En el taller, també permet detectar i analitzar possibles avaries del cotxe i ajudar amb la seva reparació. En un cotxe de ral·li, el registrador de dades integrat en l’ECU no sols proporciona dades per als enginyers de l’equip, sinó que també permet al pilot analitzar amb precisió el seu estil de conducció, com per exemple quan canvia de marxa, quan frena i com accelera després de les corbes. Els enginyers de competició també poden supervisar l’estat tècnic del cotxe i sempre estan al dia quan és recomanable realitzar labors de manteniment addicionals.

Equipat amb una caixa del canvi seqüencial de 5 velocitats del fabricant Xtrac, el ŠKODA FABIA Rally2 evo accelera de 0 a 100km/h en prop de 3,6 segons sobre asfalt sec. Mentre que la suspensió del model FABIA de sèrie ofereix una conducció precisa i està enfocat al màxim confort durant aquesta, la suspensió de la versió de ral·li està dissenyada per a garantir el màxim rendiment. Una suspensió MacPherson en les quatre rodes amb un recorregut màxim de la roda i dues configuracions bàsiques – una per a terra, i una altra per a les etapes sobre asfalt – proporcionen una tracció òptima.

La tracció total, pensada per al ral·li

A principis dels 80, la tracció total, sota el nom de quattro, va revolucionar el ral·li. La tecnologia no sols va canviar el Campionat Mundial de Ral·li FIA, sinó també el món dels cotxes de sèrie. Una tracció total va derivar en una millor acceleració i una major estabilitat en línia recta, especialment en superfícies mullades i relliscoses, alguna cosa que no sols va ser ben rebut pels pilots de ral·li, sinó també pels conductors de turismes.

Amb el seu compromís amb la competició, actualment ŠKODA destaca amb força la seva competència en matèria de 4×4. La tecnologia de tracció en les quatre rodes, a més de guanyar ral·lis, està disponible en quatre reeixides gammes de turismes: els SUVs KAROQ i KODIAQ, així com els sedans OCTAVIA i SUPERB. Els clients aprecien moltíssim l’àmplia gamma d’opcions. Entre 1999 i finals de 2019, ŠKODA va vendre més d’un milió de cotxes amb tracció 4×4.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments