Sembla que darrerament BMW s’ha aficionat a estar en boca de tothom. Si primer va ser la Sèrie 4 amb el seu polèmic frontal, dominat pels clàssics ‘ronyons’ de BMW ampliats a mida XXL, avui toca parlar del nou iX, un SUV 100% elèctric amb tracció total i una estètica que de ben segur no serà del gust de tothom.
El nou crossover premium dels bavaresos està basat en el concept Vision iNEXT. No obstant, i a diferència del BMW iX3, aquest no parteix d’una plataforma ja existent en altres models amb motor de combustió, sinó que ho fa partint d’una plataforma completament nova que, per mirar de contenir el pes, compta amb un monocasc d’alumini amb una base estructural de fibra de carboni.
Tot i que la part tècnica és interessant, és impossible parlar del nou iX sense fer referència a la seva estètica. El fabricant bavarès ha optat per un nou llenguatge de disseny que s’allunya de la resta de SUVs que havíem vist fins ara, començant per l’iX3. El que no és nou, no obstant, és un doble ronyó de proporcions generoses molt en la línia del que havíem vist al nou Sèrie 4. Vistos els antecedents, no és d’extranyar que aquest element domini tota la conversa sobre el disseny de la nova proposta de BMW.
Si en un principi un podria pensar que no hi ha cap necessitat per recórrer a aquest element estètic donat que un cotxe elèctric no necessita entrades d’aire tan voluminoses, BMW les ha aprofitat per situar-hi tots els elements de seguretat i conducció semi-autònoma: radars, sensors i càmeres.
La resta del nou iX és força menys polèmica que el frontal, amb línies suaus i proporcions correctes. L’alçada és pràcticament idèntica a la del BMW X6 però, a diferència d’aquest, el sostre no cau de la mateixa manera. No és ben bé com l’X5, però tampoc el descriuríem com un coupe à la X6. La línia de la cintura, en canvi, si que puja fins al pilar C en el que podríem considerar una versió actualitzada del Hofmeister kink tan típic de BMW. A destacar també les manetes de les portes integrades a la carrosseria, les llunes sense marc i uns pilots posteriors amb un disseny completament nou.
Les llandes de sèrie són de 20″ tot i que opcionalment es poden muntar de 21″ i 22″. Destaquen les anomenades Air Performance, optimitzades aerodinàmicament i un 15% més lleugeres que les de sèrie, cosa que s’agraeix en un model que segurament no destaca per la seva lleugeresa. Parlant d’aerodinàmica, BMW parla d’un Cx de 0,25.
On sí han encertat de ple és a l’interior, amb un disseny tant minimalista com futurista dominat per una extensa pantalla corba — anomenada BMW Curved Display — que inclou un quadre d’instruments digital de 12,3″ i una pantalla de 14,9″ pel sistema d’info-entreteiment. No és un minimalisme portat a l’extrem, com el que ofereix Tesla en el que possiblement sigui el seu rival més directe, el Model X, però definitivament està molt per sobre del que BMW havia ofert fins ara.
Aquest minimalisme s’ha endut per davant els comandaments físics de la climatització, que ara passen a ser gestionats a través de la pantalla, cosa que no serà del gust de tothom. Sorprén també el volant, de nou disseny i lleugerament hexagonal, tota una novetat mai vista abans en un BMW de producció.
Com hem comentat al principi, no deixa de resultar injust centrar la conversa sobre el nou iX en el disseny quan a nivell tècnic tenim un aparador tecnològic de primer ordre. Basat en la tecnologia BMW eDrive de cinquena generació, el nou iX està propulsat per dos motors elèctrics oferint tracció total i una potència conjunta de 370 kW (500 CV al canvi). Això li permet accelerar de 0 a 100 km/h en 5 segons. Per comparar, el Model X de Tesla arriba als 100 km/h en 4,6 segons en la seva configuració més bàsica, xifra que baixa fins els 2,8 segons en la versió Performance.
La bateria d’ions de liti té una capacitat de 100 kWh, el que es tradueix en una autonomia en cicle WLTP de més de 600 km, xifra en aquest cas sí superior a les del seu rival californià. El consum mig se situa en els 21 kWh/100 km. Aquesta nova bateria permet càrrega ràpida de fins a 200 kW, el que permet carregar del 10 al 80% en 40 minuts o 120 km en només 10 minuts. Això, obviament, si aconseguim que la infraestructura de càrrega al nostre país estigui a l’alçada.
El nou BMW iX no arribarà als concessionaris fins a finals de l’any vinent, començant la producció a partir de la segona meitat de 2021.