WRC-TECH: Adrien Fourmaux i l’adaptació a l’aerodinàmica d’un cotxe WRC

L’actual generació de cotxes de l’WRC és coneguda per ser la generació de cotxes de ral·li més desenvolupada en termes d’aerodinàmica. La majoria dels actuals pilots oficials van començar a conduir aquests cotxes durant les proves de desenvolupament que van tenir lloc durant 2016, i els han estat conduint durant els últims quatre anys i mig. El nombre de nous pilots que han tingut l’oportunitat d’unir-se a la llista restringida de pilots de l’WRC des de llavors és realment limitat. I la majoria d’ells amb una possibilitat molt limitada de provar el cotxe abans de posar-se al volant. Com va ser aquesta experiència, i com pot preparar-se un pilot per treure el màxim partit a un paquet aerodinàmic tan desenvolupat, són algunes de les preguntes que hem fet a un dels últims pilots en unir-se a aquesta privilegiada llista, l’Adrien Fourmaux.

A.Fourmaux / R.Jamoul, Ford Fiesta R5, Ral·li Monte-Carlo 2019, 10è

Adrien Fourmaux, tens una àmplia experiència en la conducció del Ford Fiesta Rally2 en les últimes temporades, amb alguns grans resultats. L’any passat, M-Sport et va oferir l’oportunitat de conduir el Fiesta WRC en competició al Rally Legend, i aquest any l’has conduït en algunes proves del Campionat WRC (Croàcia, Portugal, Kenya i ara a Ypres). Quina va ser la teva primera impressió quan vas conduir per primera vegada el Ford Fiesta WRC?

L’estabilitat del cotxe augmenta a velocitats més altes i més amb més velocitat. En les etapes més lentes, el cotxe és similar al de Rally2, però la diferència es fa gran a mesura que vas agafant velocitat. És increïble la sensació que sempre pots anar més fort en la corba.

A.Fourmaux / R.Jamoul, Ford Fiesta WRC, prova prèvia al Ral·li Ypres 2021 – fotografia de l’MSport Ford World Rally Team

On és per a tu la major diferència: l’adherència a la part davantera, a la part posterior, la capacitat de pas per corba ….?

És un paquet total, el cotxe té més adherència en general i especialment en  estabilitat posterior. En els salts, el cotxe s’enlaira menys que l’R5, de manera que ens podem permetre prendre més velocitat gràcies a aquesta aerodinàmica que manté el cotxe a terra.

Per aprofitar al màxim l’aerodinàmica d’un WRC, sempre s’ha dit que es necessita molta confiança … i una mica de bogeria. Estàs d’acord amb aquesta combinació?

Necessites confiança, però en tots els cotxes de ral·li, la necessites perquè la velocitat és molt alta. No obstant això, l’estabilitat que et dóna l’aerodinàmica també et dóna confiança.

msport ford fiesta wrc portugal 2021
A.Fourmaux / R.Jamoul, Ford Fiesta WRC, Ral·li Portugal 2021, 6è – foto de Nacho Mateo – Motoresport.cat

Oliver Solberg va declarar a DirtFish després del seu debut al volant del Hyundai i20 Coupé WRC a Finlàndia aquest any, que el que més li va costar acostumar-se va ser a l’aerodinàmica. Et va passar el mateix?

No, no vaig tenir la sensació que fos difícil de manejar, tot i que sí que em va costar un dia de proves entendre les seves capacitats, però el diferencial central em va resultar més complicat d’entendre.

Com et vas preparar, com a pilot, per gestionar la nova aerodinàmica? ¿Va rebre suport o suggeriments de pilots més experimentats, o dels seus enginyers?

No pots preparar-te per l’aerodinàmica, has de conduir durant quilòmetres i augmentar la intensitat perquè no et sorprengui. Vaig rebre alguns consells dels meus enginyers de MSport perquè es pot canviar l’equilibri de l’aerodinàmica en funció de la diferència de la distància a terra entre la part davantera i la del darrere (rake), però vaig haver d’examinar el cotxe acuradament per entendre d’on venia la càrrega aerodinàmica.

A.Fourmaux / R.Jamoul, Ford Fiesta WRC, Ral·li de Croàcia 2021, 5è – foto de MSport Ford World Rally Team

Ja has obtingut molt bons resultats amb el cotxe, com marcar dues vegades el segon millor temps en el mateix tram de Croàcia (Mali Lipovec – Grdanjci), en una etapa llarga amb una bona varietat de trams ràpids i lents. Això confirma que has integrat molt bé el maneig del cotxe. En quina mesura creus que ets capaç d’aprofitar l’aerodinàmica?

Utilitzar el WRC no és només qüestió de l’aerodinàmica, però puc estar content d’estar marcant regularment temps propers als millors i d’entendre com funcionen l’aerodinàmica i el diferencial central.

Estem segurs que Ypres confirmarà aquest progrés. Moltes gràcies, Adrien, per acceptar amablement respondre a les nostres preguntes i satisfer la nostra curiositat.

A.Fourmaux / R.Jamoul, Ford Fiesta WRC, Ral·li Safari Kenya 2021, 5è – foto de MSport Ford World Rally Team

La generació de cotxes de l’any que ve, amb una aerodinàmica simplificada i sense diferencial central, simplificarà el procés d’adaptació a un cotxe WRC per als nous pilots. Això segurament facilitarà la introducció de nous pilots en els equips oficials, el que a la fi és bo per al nostre esport.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments