La publicació, la setmana passada, del Reglament Tècnic específic aprovat per als cotxes de categoria Rally1 (article 262 de l’ Apèndix J 2022) aporta una mica de llum a la configuració aerodinàmica dels nous cotxes. Hi havia expectatives de saber fins on arribaria la retallada, després de tota la informació publicada anteriorment per la FIA i els seus representants, que hem anat recopilant aquí. I el nou reglament aclareix alguns punts, mentre que altres segueixen sense estar clars, per manca d’informació. Aquest és el nostre repàs del que es defineix en aquest reglament… i del que no.
Com era d’esperar, el nou reglament confirma l’important pas enrere en termes d’aerodinàmica. L’objectiu era clar, reduir els costos i la velocitat. El primer pas el trobem en les peces expressament prohibides pel nou reglament: difusor del darrere, apertures de ventilació del pas de roda i les famoses reixetes de ventilació.
No obstant això, per compensar la pèrdua del difusor del darrere, el reglament permet fins a un angle màxim de 8° respecte al pla de referència de la protecció del darrere, situada entre el diferencial i el para-xocs del darrere. És la mateixa ubicació on hi havia el difusor als cotxes del WRC del 2017.

Pel que s’ha vist enles imatges de les proves de desenvolupament dels nous cotxes, Toyota sembla l’ equip que millor aprofita aquest punt, ja que la protecció del darrere del Yaris és la que té un angle més elevat.

També és obligatori l’ús d’un fons pla entre les rodes davanteres i del darrere. El disseny és lliure, i pot contenir obertures per a l’extracció de calor del sistema d’escapament.
Se segueix permetent l’ús de conductes de refrigeració als para-xocs i als passos de roda. Això significa que també es permeten conductes de ventilació, amb l’única limitació que la roda no ha de ser visible a través de les obertures homologades al para-xocs del darrere (en totes les direccions i per a qualsevol posició de la roda). I que les obertures puguin estar proveïdes de malla metàl·lica amb un màxim de 10 mm de pas, però no de reixetes. De nou, Toyota és l’únic fabricant que s’aprofita d’aquest punt, ja que el GR Yaris Rally1 és l’únic cotxe amb conductes de ventilació dels frens connectats al para-xocs del darrere (a), de moment.

La introducció del sistema híbrid és una de les novetats principals del nou reglament, amb un impacte important en l’aerodinàmica dels cotxes. El motor elèctric i les bateries s’han inclòs a la llista d’elements que poden ser refrigerats, per la qual cosa es permeten obertures homologades als panells de les portes del darrere, per alimentar d’aire fresc per la refrigeració.

Per a la refrigeració d’altres elements, els conductes d’aire segueixen estant permesos al para-xocs davanter, amb l’única condició que només es poden utilitzar per refrigerar els auxiliars (certes parts del cotxe definides al reglament), i que només s’autoritza un conducte per auxiliar.

Quant a les obertures homologades per a la refrigeració del motor i de l’habitacle , continuen podent ser segellades parcialment o totalment amb cinta adhesiva o pantalles com en l’anterior generació de cotxes.
Però això és tot. No s’esmenten altres parts prohibides, com les aletes davanteres o les que es situaven a la part superior dels passos de roda. I no busqueu cap altra informació sobre les dimensions, la forma, la projecció frontal o la ubicació de la resta de les peces aerodinàmiques (aleró, pas de roda, presa de sostre, faldons laterals,…), perquè no la hi trobareu. L’única referència és la Fitxa d’Homologació Ral·li1, que no és fa pública.
Dimensions i pes
El reglament estableix les dimensions màximes del cotxe, fixant el volum en què la superfície exterior de la carrosseria del Rally1 pot estar dins de l’embolcall generat per la superfície exterior de la peça de producció de sèrie, com es mostra a les imatges següents.

Les zones en vermell són les zones on es poden ubicar les peces aerodinàmiques, sempre dins de les dimensions establertes a les figures.

La imatge anterior conté la màxima amplada del cotxe (1875 mm), tots els elements inclosos. L’alçada mínima s’estableix en 1250 mm, entesa com la distància entre el pla de referència (el pla que passa pel punt més baix del xassís del vehicle) i el punt més alt del panell del sostre.

No hi ha canvis pel que fa a la distància a terra: igual que en la generació anterior de cotxes, la distància a terra ha de garantir que cap part del cotxe toqui a terra quan tots els pneumàtics d’una banda estan desinflats. Aquesta prova s’ha de fer en una superfície plana, en condicions de carrera i amb els ocupants a bord.
Altres dimensions establertes pel nou reglament inclouen les dimensions dels miralls retrovisors. Són obligatoris dos miralls exteriors.

Les dimensions màximes que poden tenir els miralls retrovisors (que han d’estar fixats al panell de la porta) s’estableixen al nou reglament. La carcassa que conté el retrovisor només es pot estendre fins al panell de la porta mitjançant una estructura que no contingui cap obertura i només dins del volum identificat al dibuix anterior (exemple del retrovisor del costat esquerre). La longitud màxima (L màx. al dibuix) es fixa en 100 mm, mentre que el radi màxim (R màx.) es fixa en 200 mm.
Cada mirall retrovisor ha de tenir una superfície reflectora d’almenys 90 cm², i pot contenir una part retallada (superfície màxima de 25 cm² per mirall) a la carcassa per a la ventilació de la cabina.
El pes mínim és de 1.260 kg en les condicions de verificació (front als 1.190 dels cotxes del WRC del 2017), amb una sola roda de recanvi. Amb la tripulació (conductor i copilot) el pes mínim augmenta fins a 1.430 kg (1.360 per als cotxes WRC del 2017).
Homologació de noves peces (comodins)
El 2021, es va eliminar la prohibició de no poder utilitzar una peça antiga a partir de la data d’homologació de la nova peça. En el nou reglament del 2022, aquesta prohibició torna a ser efectiva, per la qual cosa els fabricants es veuran obligats a utilitzar peces homologades des de la data d’homologació, i no podran recórrer a peces més antigues.
Noves especificacions per als radiadors
La nova normativa també inclou les especificacions dels radiadors. Qualsevol radiador de líquid/aire format per més d’un tub ha de complir les condicions següents
el nucli del radiador ha de tenir un màxim de 6 cares planes
el nucli del radiador ha de ser de disseny tubular amb plaques laterals cada fila de tubs de refrigerant ha de tenir un màxim de 18 tubs per cada 100mm (veure dibuix a baix).

La dimensió interna mínima dels tubs del radiador és de 0,8 mm.
En resum, el nou reglament confirma la retallada d’importants peces aerodinàmiques, mentre que d’altres encara no estan clares. Algunes de les peces que faltaven han estat substituïdes per noves solucions proposades pels equips, però l’impacte en el rendiment serà, al nostre parer, sensible, especialment als revolts.
Però les noves normes també representen una altra oportunitat perduda de compartir amb el públic tots els detalls de les noves regles, mentre que a altres disciplines de l’automobilisme (des de la F1 fins a la NASCAR) es fan públiques mesos abans de la seva aplicació. Seria bo tenir un accés semblant als ral·lis. Com més gran sigui la informació proporcionada, més es podrà entendre i gaudir d’una competició en què la tècnica juga un paper tan important. Però, de nou, no serà el cas el 2022. Potser és una oportunitat de millora pel nou equip de gestió de la FIA.