El Rallye Monte-Carlo, prova inaugural del Campionat del Món de Ral·lis (WRC) 2023, continua –per a aquesta edició novament– al Principat. Geogràficament més compacte, el recorregut –modificat un 50% respecte al de l’edició de 2022– està dotat de novetats en els trams dels departaments dels Alps. -Marítims i Alps-de-Haute-Provence
Després de tres dies dedicats al reconeixement, del dilluns 16 de gener al dimecres 18 de gener, toca la sessió de posada a punt. Aquest últim està previst per al dijous 19 de gener a partir de les 09:31. Dedicat als pilots de Prioritat 1 i tancat al públic per motius de seguretat, aquest “Shakedown” repeteix la carretera del Col des Banquettes (744 m) cap a Peille, començant des de la plaça Saint-Sébastien a Sainte-Agnès, poble de la costa més alta d’Europa. Un tram en pujada de 2,29 km, abans de la sortida oficial donada el mateix vespre, a partir de les 18.30 h, des Plaça del Casino de Monte-Carlo.

En el programa d’aquesta primera etapa nocturna “Turini”, dues especials amb un total de 40,93 quilòmetres cronometrats, que inclouen la nova versió de “La Bollène-Vésubie / Col de Turini” (SS 1 – 15,52 km – 20:18 h), amb una nova sortida des del Camp de Millo, i la cronometrada de “La Cabanette / Col de Castillon” (SS 2 – 25,41 km – 21h11) que, per primera vegada a la història del ral·li, es faran els Cols de l’Orme (1000m), de l’Ablé (1149m), de Braus (1002m), Saint-Jean (642m) i de Castillon (706m).

Divendres 20 de gener, direcció nord del departament dels Alps Marítims, per a la segona jornada de ral·li que suma 106,18 quilòmetres contra rellotge. Amb un bucle de tres especials a recórrer dues vegades, i una parada intermèdia de reagrupament i un canvi de pneumàtics a Puget-Théniers. Amb “Roure / Beuil” (SS 3/6 – 18.33 km – 9.14 h / 14.08 h) als peus del Parc Nacional del Mercantour, pel coll de la Couillole (1678 m), després es faran els trams de «Puget -Théniers / Saint-Antonin” (SS 4/7 – 20,06 km – 10:22 / 15:16) i “Briançonnet / Entrevaux” (SS 5/8 – 14,70 km – 11:25 / 4:19) pm) pel Col du Buis (1196m) i la Val-de-Chalvagne, la qual cosa fa que aquesta 2a etapa promet ser animada.

Direcció els Alpes-de-Haute-Provence per al tercer dia de curses el dissabte 21 de gener, que suma un total de 98,43 quilòmetres cronometrats. L’etapa comença amb la versió 2020 de “Malijai / Puimichel” (SS 11/9 – 17,47 km – 09:38 / 14:08), abans de continuar amb “Saint-Geniez / Thoard” (SS 10). / 12 – 20,79 km – 11:26 / 15:56) per Authon i el seu temible Col de Fontbelle. Un bucle que es farà dues vegades, intercalat amb una parada de “pneumàtic” i un reagrupament obligatori a Digne-les-Bains, a la plaça del General de Gaulle recentment renovada. Finalment, per acabar aquesta nova jornada sense assistència, els competidors tenen una cita amb “Ubraye / Entrevaux” (SS 13 – 21,91 km – 5:59 p.m.), de nit.

Al final de la cursa, diumenge 22 de gener, quatre trams per un total de 68,98 quilòmetres, també sense assistència. Dues proves conegudes a l’interior, al nord-est del departament dels Alps Marítims, que seran realitzades dues vegades per totes les tripulacions encara en cursa -no limitades per reglament a 50 com en anys anteriors- per donar l’oportunitat als pilots aficionats. S’hauran de fer front a la versió llarga del tradicional “Lucéram / Lantosque” (SS 14/16 – 18,97 km – 08:01 / 10:40 h) i la represa del tram inaugural “La Bollène-Vésubie / Col de Turini » (SS 15/17 – 15,52 km – 09h08 / 12h18), especial que, durant el segon pas, serà la Power Stage.