OPINIÓ: I si en parlem?

El món dels ral·lis sembla que visqui en una letargia constant. Estem a l’any 2022 i encara seguim funcionant com a finals del segle passat, emissores, comentaris a peu de tram, rumorología diversa, en definitiva amb una manca d’informació i de transparència que semblen d’altres èpoques.

I aquest no és un missatge per culpar a ningú, aquesta és una reflexió en veu alta, o per escrit, de com podríem millorar tots plegats, tenint en compte la manca de personal que es disposa a l’hora d’organitzar una prova del nostre estimat esport .

Ens fiquem en situació, el passat cap de setmana a Ripoll arribem al primer tram molt ajustats de temps, comencem a caminar cap al punt que havíem decidit presenciar la primera cronometrada de la prova i pel camí ens trobem uns amics fent el camí invers al nostre. La pregunta és evident, què passa? Tranquils que encara no ha passat cap cotxe de seguretat, ens diuen. Tota aquesta conversa quan ja hauria d’haver passat el cotxe zero.

Arribem a lloc, la primera forquilla baixant de La Pobla de Lillet cap a Sant Jaume de Frontanyà i preguntem. Ningú sap res. Uns minuts més tard passen tots seguits els cotxes de la caravana de seguretat. Obrim grups de WhatsApp, informem però ningú ens dona cap resposta. A peu de tram algú truca a un amic que fa de ràdio, informa d’un retard però amb explicacions estranyes i curioses i sense cap informació de quin és el retard acumulat.

Un cop el ral·li continua en marxa no sabem quanta estona suposarà aquest retard als horaris de la resta del ral·li i si el tram s’obrirà per poder sortir i desplaçar-te. Dada clau per a tothom, per qui ha aparcat a dins, pels veïns de les carreteres afectades o per qui planeja moure’s d’un tram a un altres. Res, no en sabem res.

Això és el que va passar dissabte. I no és un fet aïllat, un ral·li és una de les proves esportives més complexes d’organitzar, quilometres i quilometres on la seguretat és la peça clau. A diferència de molts altres esports on tot passa en un mateix lloc i on les mesures de seguretat estan molt més a l’abast de tothom. Així que no, no és res que tingui a veure amb el Motor Club Sabadell, és un fet que ens passa en molts ral·lis, com per exemple fa dues setmanes a Cervera es va anul·lar un tram i ningú dels presents allí sabia del tot cert el motiu. I dir-ho o explicar-ho no compromet la seguretat, no dir-ho ni comunicar-ho si que ho pot acabar sent.

I què hi podem fer? La solució passa per comunicar. Comunicar, comunicar i comunicar. Ser transparents, dir les coses com son i, sobretot, explicar-les!

Per aquest ral·li, el Motor Club Sabadell van implantar una nova idea de seguretat anomenada Rally Safe on en un grup de WhatsApp qui volgués podia col·laborar amb l’organització present a la base del ral·li. Doncs bé, el camí bé podría ser aquest. Utilitzar la tecnologia que tenim a l’abast des de fa un temps, com per exemple:

Canal de Telegram: allí l’única veu és la del organitzador i podria informar al moment de totes les incidències de la prova. No cal explicar els motius, el passat dissabte dient que el tram es retardava 25′ ja n’hi havia més que suficient. Avisar i informar també és seguretat. Qualsevol persona que estava a peu de tram i veu que no s’informa i no passa ningú pot pensar que el tram està anul·lat i marxar a peu per la propia carretera generant un problema per la seguretat.

Xarxes socials: s’entén que les xarxes socials poden donar molta més feina que la d’un canal de Telegram on amb un missatge arribes a molta gent, mentre que cada xarxa social té un funcionament diferent. Bé es pot escollir una sola xarxa, la que més ús se li dona, per enviar el missatges de seguretat pertinents. Després els propis aficionats s’encarreguen de fer-los circular.

Aquests dos exemples son idees que es poden aplicar en un curt termini de temps i sense pertorbar en excés el personal de la propia organització. En un altre moment parlarem de com vam desaprofitar l’oportunitat de gaudir d’una sortida única de nit des del Monestir de Santa Maria de Ripoll il·luminat o com PDE segueix sense informar dels temps amb un mínim de qualitat.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments