WRCTECH: Anàlisi aerodinàmic del nonat Toyota GR Yaris WRC 2021

Les darreres setmanes, diferents mitjans, com Autosport (Tom Howard) o Rallit.fi (Aki Hietavala) han publicat imatges de l’última evolució del prototip Toyota GR Yaris WRC 2021, que s’exhibeix a la nova fàbrica de l’equip WRC a Finlàndia. Basat en la darrera versió del model de carretera GR Yaris, que es va llançar al mercat el 2020, el cotxe és el resultat del programa de desenvolupament realitzat entre el 2019 i 2020, amb proves a Finlàndia i Espanya.

Toyota GR Yaris WRC, prova de desenvolupament a Finlàndia, febrer de 2020 – imatge de Henri Vuorinen Photography

El pla inicial era introduir-lo en competició el 2021, però la situació de pandèmia ho va canviar tot. El programa es va interrompre sobtadament, tal i com ho mostra el fet que el cotxe a la nova fàbrica de l’equip segueix combinant algunes peces aerodinàmiques del model anterior (com l’aleró del darrere) amb algunes solucions aerodinàmiques noves, que mereixen ser revisades.

Prototip del Toyota GR Yaris WRC 2021 – imatge de Tom Howard – Autosport/Motorsport.com

La primera gran modificació del prototip GR Yaris WRC ha estat el para-xocs davanter, amb una forma arrodonida als dos extrems, mentre que s’han eliminat les tradicionals defenses laterals. El nou disseny permet un flux d’aire més lliure, reduint així la resistència a l’aire. A més, l’absència de la placa lateral significa que l’aire pot fluir cap als costats del cotxe, a més velocitat, reduint la pressió en aquesta zona, cosa que significa que el diviso davanter genera menys càrrega aerodinàmica. Però  es compensa amb l’aleta frontal  inferior, que ara és més eficaç per generar càrrega aerodinàmica, ja que s’ha reduït la pressió sota ella. El més probable és que la càrrega aerodinàmica total generada en aquest punt continuï sent la mateixa, mentre que la resistència aerodinàmica s’ha reduït.

Detall del para-xocs davanter del Toyota GR Yaris WRC 2021 (esquerra) i del Toyota Yaris WRC 2020 (dreta) – imatge de Tom Howard (esquerra) i @llluis555 (dreta)

La segona modificació al para-xocs davanter va afectar la mida de les aletes davanteres, com es mostra a les imatges següents. L’aleta superior és ara més ampla, a causa de la diferent forma del frontal (més fina) del Yaris, cosa que li permet tenir més superfície sense que l’amplada total del cotxe  hagi canviat.

Vista frontal del Toyota GR Yaris WRC 2021 i detall lateral dels plànols d’immersió del Toyota Yaris WRC 2019 – imatge d’Aki Hietavala (Rallit.fi) i @llluis555

L’aleta inferior és més prominent ara, cosa que significa que també té una superfície més gran. L’augment de superfície significa, en tots dos casos, que més aire pot impactar sobre elles, generant així més càrrega frontal.

A més, cal destacar la presència d’un petit llavi lateral a la part externa de l’aleta inferior. Aquest llavi contribueix a generar una major fila de remolins d’aire cap a la part posterior del cotxe, que actua com a barrera, reduint la quantitat d’aire que pot entrar sota el cotxe, reduint així la pressió i augmentant la càrrega aerodinàmica a tota la part inferior del cotxe.

Retrovisor exterior del Toyota GR Yaris WRC 2021 – imatge d’Aki Hietavala (Rallit.fi)

El cotxe incorpora un nou disseny dels retrovisors laterals, amb una àrea frontal molt petita per a una millora significativa de la resistència aerodinàmica, així com un menor impacte de l’aire que flueix al costat del cotxe, fent que l’aleró lateral de la part del darrere sigui més efectiu.

Detall de la part superior del parafangs davanter del Toyota GR Yaris WRC 2021 – imatge d’Aki Hietavala (Rallit.fi)

La última modificació a la part davantera del cotxe consisteix en l’augment de la mida del llavi lateral a la part superior del parafangs davanter, mentre que el petit deflector situat en aquesta posició a la generació anterior del cotxe ha desaparegut. El nou disseny permet canalitzar millor l’aire cap a l’aleró del darrere, fent-lo més eficaç per generar càrrega aerodinàmica al darrere, mentre que l’eliminació de l’aleró a la part superior del parafangs hauria reduït la càrrega aerodinàmica davantera. En resum, amb aquest disseny, l’equilibri aerodinàmic del cotxe s’hauria modificat, amb més càrrega a la part del darrere i menys a la davantera.

L’eliminació de l’aleró a la part superior del parafangs davanter permet reduir la resistència aerodinàmica, a causa de la reducció de la superfície frontal. Però ara la depressió darrere de l’aleró que permetia una millor extracció de l’aire de l’espai motor a través del respirador superior ha desaparegut, obligant que flueixi més aire a través del respirador del darrere, vertical. Aquesta és la raó per la qual el respirador del darrere és ara més gran (més llarg).

Ventilació del darrere del parafangs davanter del Toyota GR Yaris WRC 2021 (esquerra) i del Toyota Yaris WRC 2019 – imatges d’Aki Hietavala (esquerra) i @llluis555

El disseny de la reixeta de ventilació posterior del parafangs davanter també ha canviat, amb uns separadors verticals en lloc dels tradicionals horitzontals, cosa que obliga que l’aire es desplaci al llarg del cotxe, en una estructura més ordenada, pel que possiblement s’obtingui un petit benefici en termes de menor resistència aerodinàmica. A la imatge superior també s’aprecia com els faldons laterals s’han prolongat fins a tocar les rodes davanteres, mentre que al cotxe anterior els faldons començaven uns centímetres més enrere, amb una forma rodona que ara ha desaparegut. Com més llargs siguin els faldons, més efectiu serà el seu efecte barrera, per la qual cosa el nou disseny és més efectiu per preservar la càrrega aerodinàmica sota el cotxe.

Vista lateral del Toyota GR Yaris WRC 2021 – imatge d’Aki Hietavala (Rallit.fi)

Una altra modificació important que s’observa al Toyota GR Yaris WRC 2021 és l’adopció d’una presa d’aire tipus conducte NACA per refrigerar els frens del darrere. Mentre que a l’anterior cotxe la presa estava situada davant de les rodes del darrere, la nova ubicació la preserva millor de la pols, el fang i les pedres. Però a causa de la seva ubicació tant endarrera, ara es requereix un tub de 90º per enviar l’aire cap als discos de fre, cosa que segurament provoca una important caiguda de pressió, reduint així la capacitat de refrigeració de l’aire.

La vista lateral del cotxe mostra com Toyota ja estava treballant al 2019/2020 en una gran separació entre la roda i l’arc. Amb les obertures del parafangs tan grans, aquesta separació no seria significativa el 2021, però amb l’eliminació de les reixetes de ventilació del parafangs per al 2022, treballar amb aquesta separació es convertiria en una cosa crítica per eliminar l’aire de sota del cotxe.

Vista lateral del Toyota GR Yaris WRC 2021 – imatge d’Aki Hietavala (Rallit.fi)

A la part del darrere del cotxe s’observen dues modificacions importants. D’una banda, s’ha modificat el parafang del darrere: encara que s’ha adaptat a la forma exterior del cotxe, la superfície superior fa ara una terminació més pronunciada, mentre que la part inferior de la reixeta de ventilació del darrere deixa més espai per a la sortida del aire, amb més separació entre els separadors inferiors, que romanen horitzontals (en oposició a la reixeta de ventilació davantera).

Ventilació del darrere del parafangs del darrere del Toyota GR Yaris WRC 2021 (esquerra) i Toyota Yaris WRC 2021 – imatges d’Aki Hietavala (esquerra) i @llluis555

Per l’altra banda, el nou difusor del darrere. Els enginyers han aprofitat la diferent forma de la part del darrere del GR Yaris per instal·lar un nou difusor amb línies més suaus i un nombre més gran d’estries verticals.

Difusor del darrere del Toyota GR Yaris WRC 2021 – imatge d’Aki Hietavala (Rallit.fi)

Les línies més suaus i el nombre més gran d’estries (que passen de 4 a 8) permeten que l’aire flueixi de forma més suau i ordenada, amb menys pèrdues d’energia. El resultat és una velocitat més gran del flux d’aire, cosa que comporta una menor pressió sota el cotxe i, per tant, més adherència.

Difusor del darrere del Toyota Yaris WRC 2021 (a dalt) i del Toyota GR Yaris WRC 2021 (a baix) – imatges de @lluis555 i Aki Hietavala

La majoria d’aquestes modificacions s’han pogut identificar a les imatges dels tests del 2020, com la imatge inferior, dels tests a Espanya. La última peça que es va introduir al cotxe va ser el difusor del darrere, que no es va poder veure fins als tests de juliol del 2020.

Toyota GR Yaris WRC, prova de desenvolupament a Espanya, febrer de 2020 – imatge de José Luis Arcos-Almunarri

Sorprenentment, el cotxe que es mostra actualment a les instal·lacions de Toyota no té cap presa de sostre, mentre que les imatges de les proves demostren que el cotxe ja incloïa aquesta presa.

Segons declaracions del director tècnic de Toyota, Tom Fowler, a Autosport, l’equip “va aprendre molt d’aquest cotxe i pel Rally1 hi va haver algun aprenentatge, també vam utilitzar part de la informació per fer actualitzacions a l’anterior cotxe del WRC”.

La severa reducció de l’aerodinàmica dels cotxes introduïda al reglament del 2022 per la FIA va impedir a Toyota aprofitar la major part del treball de desenvolupament aerodinàmic realitzat per al GR Yaris WRC, ja que es van prohibir peces importants com les aletes davanteres, les reixetes de ventilació dels parafangs o el difusor del darrere. Tot i així, alguns detalls aerodinàmics del GR Yaris WRC poden identificar-se al GR Yaris Rally1 de 2022, com els faldons laterals més llargs o el gran espai entre la roda i l’arc (especialment a la part davantera del cotxe de 2022).

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota GR Yaris Rally1, Ral·li Ypres 2022, 62º (SR) – imatge de Toyota Gazoo Racing WRT

En resum, un molt bon treball de desenvolupament de nou per part de Toyota que va haver de ser rebutjat majoritàriament a causa de les circumstàncies. Hauria estat molt bé veure el cotxe als trams cronometrats. Almenys, alguns elements han pogut ser utilitzats el 2022, i no tots els esforços van ser en va.

Subscriu-te
Notificació de
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Author

Share