El Ral·li de Nova Zelanda d’aquesta setmana (del 29 de setembre al 2 d’octubre) es presenta, com ha estat sempre, enmig d´un paisatge impressionant, amb un assistència en el passeig marítim d´Auckland en el tan esperat retorn de Nova Zelanda al Campionat del Món de Ral·lis.
Els equips disputaran 17 trams que sumaran 279,80 km sobre pistes de terra úniques, peraltades i fluides d’alta velocitat.
El ral·li començarà dijous a la tarda amb una cerimònia de sortida a Pukekawa Auckland Domain, seguida immediatament per un tram súper especial de 1,78 km dins el parc del centre de la ciutat. Després, caldrà anar aviat a dormir per a la represa de la cursa a les 05.45 hores del matí següent.
La brutal etapa de divendres comptarà amb trams clàssics a la Costa de Whaanga i a les carreteres de la regió de Waikato, a prop de Te Akau. Aquests trams constitueixen una etapa inicial molt exigent que comprèn més de la meitat de la distància competitiva del ral·li.
Per fer la vida encara més difícil als competidors, no hi haurà assistència. Només un canvi de pneumàtics a Raglan divideix els dos bucles de Whaanga Coast (29,27 km), Te Akau South (31,02 km) i Te Akau North (18,53 km) durant una jornada incessant de 15 hores.

Els competidors viatjaran al nord de la base de ral·li d’Auckland dissabte per fer una doble passada per Kaipara Hills (15,83 km), Puhoi (22,50 km) i Komokoriki (5,81 km). La tornada a Auckland per a l’assistència separarà els bucles, que afegiran 88,28 km al recorregut total.
La jornada final de diumenge inclourà un nou tram a Whitford Forest Te Maraunga Waiho (8,82 km) i el tram de Jack’s Ridge (6,77 km). Tots dos trams es disputaran dues vegades, i el segon pas per Jack’s Ridge constituirà l’especial que reparteix punts extra, el Wolf Power Stage.
Les celebracions del podi segueixen poc després i, si les coses van a favor de Kalle Rovanperä, podríem coronar un nou campió del món al final del cap de setmana.
Kalle campió si…
Després del fallit intent de coronar-se al Ral·li Acròpolis, Kalle Rovanperä marxa cap al Ral·li de Nova Zelanda amb una nova oportunitat de ser Campió del Món de Ral·lis. I els comptes no són complexos, perquè només hi ha dos rivals.
El finlandès de Toyota té 53 punts d’avantatge sobre Ott Tänak (Hyundai), per la qual cosa necessita sumar set o vuit punts més que el rival marxant amb almenys 60 d’avantatge.
Si guanya, Rovanperä serà campió si Tänak és segon sense puntuar a la Power Stage. El triomf també serveix al finlandès si l’estoni és segon i segon a la Power Stage, i s’uneix a ell amb el millor temps a la Power Stage.

Per baix, Rovanperä necessitarà un novè lloc al ral·li i la victòria a la Power Stage, però en aquest escenari només pot ser campió si Tänak no suma cap punt.
També hi ha Thierry Neuville (Hyundai), però per mantenir-se ha de recuperar 17 punts a Rovanperä: la qual cosa l’obliga a acabar almenys tercer al ral·li i quart a la Power Stage.
A l’equip Toyota l’acompanyaran els seus companys, Elfyn Evans i Takamoto Katsuta, mentre que Sébastien Ogier torna a la càrrega al lloc d’Esapekka Lappi, amb qui ha estat alternant el volant d’aquesta temporada
Serà la segona vegada que Ogier competeixi a Nova Zelanda i el francès té un compte pendent, ja que va ser segon el 2010 després de fer una virolla en els últims quilòmetres de l’últim tram.

Els habituals de l’i20 N d’Hyundai Motorsport, Thierry Neuville i Ott Tänak, s’uneix Oliver Solberg, el pare del qual, Petter, va guanyar la prova el 2004 quan pilotava el Subaru Impreza.
Serà una altra prova complicada per a M-Sport Ford sense el seu referent, Loeb, i amb tres Ford Puma després de la baixa de Fourmaux. Craig Breen lidera l’equip i l’acompanyen Gus Greensmith i el pilot italià Lorenzo Bertelli que debuta entre els Rally1 amb Simone Scattolin al costat.
WRC2, els locals són majoria
Potser és quart a la classificació amb un desavantatge de 33 punts respecte al líder Andreas Mikkelsen, però el pilot polonès, Kajetanowicz, té un as sota la màniga.
Els pilots del WRC2 poden comptar amb les sis millors puntuacions en un màxim de set participacions i, mentre que la temporada de Mikkelsen va acabar a l’ Acròpolis, la de Kajetanowicz no ha fet més que començar.

El pilot de 43 anys només ha disputat quatre proves des de començament del 2022 i els seus resultats inclouen podis a Croàcia i Portugal, així com la victòria al Safari. A falta de tres proves, i amb molts dels seus rivals sense competir aquesta setmana, Kajetanowicz està llest per fer esgarrapar un bon nombre de punts.
Els herois locals conformen el gruix de la inscripció per al tan esperat retorn del Campionat del Món de Ral·lis, i s’espera que Hayden Paddon lideri el grup al volant del Hyundai i20 N Rally2.

Paddon ha guanyat en tres ocasions la prova i també es va imposar a la seva categoria el 2012, l’última vegada que es va disputar una prova del WRC. L’excampió nacional Ben Hunt es presenta amb un Fabia, igual que l’estrella australiana i debutant al WRC Harry Bates, l’únic participant a WRC2 Junior.
Armin Kremer ha canviat la seva Fabia per un Citroën C3 Rally2 preparat per Saintéloc en el seu intent per aconseguir el liderat de la Copa Masters WRC2, mentre que l’incondicional de Škoda, Miguel Díaz-Aboitiz i el català Jordi Hereu han fet el llarg viatge fins a Auckland per provar les famoses carreteres de terra.
Horaris
SS | Tram | Local | Catalunya | Kms |
Nit de dimecres 28 a dijous 29 setembre 2022 (1.78kms) | ||||
---|---|---|---|---|
SD | Inland Road | 09h01 | 22h01 | 3.54 |
SS1 | Pukekawa Auckland Domain | 18h08 | 07h08 | 1.78 |
Nit de dijous 29 a divendres 30 setembre 2022 (158.56kms) | ||||
SERVICE A (Hamer Street – Auckland) | 40mn | |||
SS2 | Whaanga Coast 1 | 08h33 | 21h33 | 29.27 |
SS3 | Te Akau South 1 | 10h11 | 23h11 | 31.48 |
SS4 | Te Akau North 1 | 11h14 | 00h14 | 18.53 |
TYRE FITTING ZONE (Raglan) | 15mn | |||
SS5 | Whaanga Coast 2 | 14h22 | 03h22 | 29.27 |
SS6 | Te Akau South 2 | 16h00 | 05h00 | 31.48 |
SS7 | Te Akau North 2 | 17h03 | 06h03 | 18.53 |
FLEXI SERVICE B (Hamer Street – Auckland) | 45mn | |||
Nit de divendres 30 setembre dissabte 1 d’octubre 2022 (88.28kms) | ||||
SERVICE C (Auckland) | 15mn | |||
SS8 | Kaipara Hills 1 | 08h08 | 21h08 | 15.83 |
SS9 | Puhoi 1 | 09h06 | 22h06 | 22.50 |
SS10 | Komokoriki 1 | 10h14 | 23h14 | 5.81 |
SERVICE D (Hamer Street – Auckland) | 40mn | |||
SS11 | Kaipara Hills 2 | 14h08 | 03h08 | 15.83 |
SS12 | Puhoi 2 | 15h06 | 04h06 | 22.50 |
SS13 | Komokoriki 2 | 16h24 | 05h24 | 5.81 |
FLEXI SERVICE E (Hamer Street – Auckland) | 45mn | |||
Nit de dissabte 1 a diumenge 2 d’octubre 2022 (31.18kms) | ||||
SERVICE F (Hamer Street – Auckland) | 15mn | |||
SS14 | Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 | 11h03 | 00h03 | 8.82 |
SS15 | Jacks Ridge Haunui 1 | 12h08 | 01h08 | 6.77 |
SS16 | Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 | 13h38 | 02h38 | 8.82 |
SS17 | Jacks Ridge Haunui 2 [Power Stage] | 15h18 | 04h18 | 6.77 |