OPINIÓ: Les voltes al món que donarà el WRC al 2023

El passat divendres vam conèixer el calendari del campionat del món de ral·lis per al 2023. Una setmana després de que acabés el curs 2022, essent l’últim calendari mundial per ser publicat. Un calendari molt desfavorable als nostres interessos per la pèrdua del RallyRACC Catalunya i que seguidament analitzarem.

L’inici de la temporada 2023 continuarà el mateix esquema que el 2022, Monte-Carlo al gener i Suècia al febrer. Després de les dues proves hivernals canviem Europa per Amèrica per córrer el Ral·li de Mèxic. La primera prova sobre terra de les 8 que hi ha.

El Ral·li de Mèxic ve a cobrir un mercat americà que necessiten les marques, però és Mèxic el país que necessita? Probablement no, la prova no aporta res de nou a un calendari replet de proves sobre terra al que cal sumar-li un viatge molt costós. Tindria molta més lògica una prova als Estats Units on el seu campionat és molt més potent que el mexicà.

Al costós viatge a Mèxic cal sumar-li la no combinació amb l’altra prova americana al calendari, Xile. Dos viatges intercontinentals completament aïllats que deixen fora una prova amb tota la tradició, aficionats i trams com és Argentina. La prova per excel·lència al con sud, que contava amb milions d’aficionats i uns trams increïbles (qui no recorda el Cóndor?). Quan tot estava lligat amb el promotor per al 2023 van extorsionar per demanar més calers a la qual els organitzadors argentins no vam accedir.

tanak-sardenya-hyundai
Francesc Rodríguez

Després de Mèxic arriba la seqüència més lògica de tot el calendari, les proves a Croàcia, sobre asfalt, seguides de Portugal i Sardenya, un altre cop sobre terra. Tres proves molt properes entre elles geogràficament que donaran pas a un Safari que queda enmig d’una illa entre les proves més tècniques del campionat sobre terra i les més ràpides, com Estònia i Finlàndia.

La parada estival es trencarà al setembre amb l’Acròpolis, per un esbojarrat i sense sentit final de temporada.

Un cop visitat el ral·li dels Déus els equips hauran de fer els paquets per tornar creuer l’Atlàntic camí de Xile a finals de setembre, per, tornar a Europa al ral·li Red Bull Media House, conegut com Europa Central.

El promotor del campionat del món, i de l’Europeu, ha volgut crear una nova prova que es diputarà en tres països diferents, la Txèquia (que ja compta amb el seu ral·li a l’Europeu) Àustria i Alemanya, seu de la companyia. Una prova que trenca tots els estàndards i obligacions imposades pel propi promotor a la resta de ral·lis, trams a prop de la única assistència que hi ha d’haver en cada ral·li. Normes fetes a mida pel seu propi benefici.

Rallye_Monte_Carlo_2022 Ford Puma Rally1 MSport Loeb
Nacho Mateo

Un cop superat aquest invent de ral·li el campionat es tancarà al Japó un altre cop. Vist l’èxit d’aquest any, una excel·lent decisió.

La maledicció de les 14 proves

Es va rumorejar durant mesos que l’Aràbia Saudita seria el catorzè esdeveniment del 2023, però sembla que primer hauran d’organitzar un esdeveniment candidat. Aquest any no forçaran encara més l’amiguisme per acontentar el nou president de la FIA, Mohammed ben Sulayem, i el seu país regat de petrodòlars que ja ha conquerit la resta de disciplines del motor, convertint-nos en una vergonya aliena constant per qui creu en els valors universals dels drets humans.

Sembla que l’objectiu de les 14 proves per al calendari tornarà a ser un fracàs per aquest 2023, igual que el 2016 quan es va cancel·lar la Xina pels danys a les carreteres per una tempesta, el 2019 quan va passar el mateix amb Austràlia pels incendis forestals i el 2020 per una tal Covid19.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments