DAKAR 2023: Totes les novetats d’una nova edició del raid més dur del món

Per a la quarta edició del Dakar a Aràbia Saudita, que un altre cop tacarà el nom de la cursa que res té a veure amb la idea original, es disputarà del 31 de desembre de 2022 al 15 de gener de 2023 i que serà també la 1a ronda del campionat del món FIA-FIM de ral·li-raid 2023, s’ha confeccionat un itinerari inèdit  que portarà pilots i tripulants des de les platges del mar Roig fins a  la vora del golf Pèrsic a Dammam.

Aquesta diagonal, que creuarà el país de banda a banda, proposarà un itinerari complet de 14 etapes que dirigiran la cursa primer cap a les regions muntanyoses del nord-oest, abans de posar rumb al  sud-est per a una immersió de tres dies a l’oceà de dunes de l’Empty Quarter.

VIVAC XXL DES DE LES VERIFICACIONS

La platja i la tornada a la convivència cobraran protagonisme des de l’arribada dels participants a Aràbia Saudita, ja que el nou format de Gran Sortida preveu reunir en un mateix campament tota la caravana del Dakar durant l’arribada dels participants a Aràbia Saudita, ja que el nou format de Gran Sortida preveu reunir en un mateix campament tota la caravana del Dakar durant la  segona part de les verificacions tècniques i administratives (la primera va tenir lloc al circuit de Castellet a finals de novembre). S’han redissenyat les infraestructures per a l’ocasió  amb  l’objectiu d’integrar més espais d’entreteniment, convivència i interacció. El concepte de Sea Camp consisteix a recrear un tros de desert a la vora del mar. L’aventura ja haurà començat.

1 + 14 = 15 DIES DE CARRERA

El Dakar 2023 destaca per la seva durada: 14 etapes a les quals se suma un pròleg per donar com  a resultat 15 dies de competició. El trajecte inclou un 70% d’especials inèdites. El format també és el més dens que hagi ofert el ral·li en la seva etapa més moderna, ja que les especials programades freguen en la seva gran majoria els 450 quilòmetres, mentre que s’ha reduït la distància dels trams d’enllaç amb la idea de retallar el temps necessari per recórrer aquestes seccions i tornar al  bivac. En total, prop de 5000 quilòmetres d’especials. La distància més llarga recorreguda des de  l’edició del 2014.

Sebastien Loeb (FRA) of Bahrain Raid Xtreme races during stage 05 of Rally Dakar2022 around Riyadh, Saudi Arabia on January 06, 2022 // SI202201060125 // Usage for editorial use only //

TRES DIES A L»EMPTY QUARTER’

Els competidors del Dakar ja coneixen aquesta immensa extensió del territori saudí anomenada «Espai Buit», a la península Aràbiga, però les incursions del vivac marató de Shubeyta el 2020 o els bucles traçats des de Wadi Ad-Dawasir només han revelat una part ínfima d’aquest vast desert. Una immersió més profunda serà ara possible gràcies a la carretera que comunica amb l’Estat veí d’Oman permetrà instal·lar un bivac a l’extrem oriental d’Aràbia Saudí.  A més, en aquests tres dies d’estada a l’Empty Quarter, els pilots hauran de  lidiar amb la dificultat afegida d’una etapa marató.

RECOMPENSA PER A «EXPLORADORS»

El Dakar presenta la particularitat d’ajuntar en la mateixa línia de sortida els pilots més llorejats del planeta i aficionats que es plantegen el repte esportiu de les seves vides amb moltes menys pretensions. L’orgull mutu de competir en el mateix recorregut forma part de l’essència més pura del Dakar. No obstant això, la diferència entre els mitjans a disposició de professionals i aficionats indueix a donar un estímul addicional a aquests últims, que es beneficiaran cada dia d’una classificació i unes assignacions diferenciades. D’aquesta manera, en funció dels resultats obtinguts al llarg de la seva carrera en ral·li raid, es determinarà una llista de pilots «Factory» en cada categoria, mentre que els «Explorers» podran competir entre sí per recompenses per ajudar en la seva progressió en la disciplina, com equipacions i altres elements.

ROADBOOKS ALEATORIS: RES DE COPIAR

El recorregut de la majoria de les especials es desdoblarà en dos trams de més o menys la mateixa longitud i es repartiran de forma aleatòria els roadbooks d’aquests itineraris  A i B, cosa que implica que els pilots que es vegin temptats a seguir irracionalment l’estela dels qui vagin per davant correran el risc de saltar-se els seus waypoints i podrien rebre importants penalitzacions.

Carlos Sainz (ESP) of Team Audi Sport races during stage 03 of Rally Dakar2022 from Al Artawiyah to Al Qaisumah, Saudi Arabia on January 04, 2022 // SI202201040023 // Usage for editorial use only //

ROADBOOK DIGITAL PER A TOTHOM

Diem adeu al paper.  Fa diversos anys que les tablets van fer la seva aparició en els cotxes i camions per després ser testades per les motos. El sistema està provat al cent per cent i l’equip ja està llest per  al seu ús en totes les categories, per la qual cosa, a partir d’aquest any, tots els vehicles aniran equipats amb un roadbook en versió digital.

DAKAR CLASSIC: DOS NOUS REPTES

Amb 140 vehicles participants, la segona edició del Dakar Classic va tenir un èxit considerable, si bé va posar de manifest les tremendes diferències de potencial entre els cotxes més antics i els de finals dels 90.  Davant d’aquesta constatació, s’ha creat un grup addicional anomenat H0 per incloure les mitjanes de velocitat més modestes dels vehicles amb menys potència. A més, s’han creat dos nous desafiaments: l’«Authentic Codriver Challenge», per a vehicles que participen sense instruments moderns  de precisió; i l’«Iconic Classic Club», per a vehicles originals que van participar de veritat en les edicions del Dakar del segle XX, per la qual cosa queden fora totes les «rèpliques».

«DAKAR FUTURE» UN ALTRE PAS CAP ENDAVANT

El Dakar va fer un pas decisiu el  2022 en el seu procés de transició energètica amb la creació de la categoria T1-U i la irrupció a bombo i plateret dels 4×4 híbrids d’Audi, vencedors de 4 especials amb Carlos Sainz,  Mattias Ekström i Stéphane Peterhansel. Els nous projectes que ja estan madurant i els avenços en l’ús de biocombustibles o carburants sintètics reduiran de forma dràstica la petjada de carboni dels vehicles.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments