Per a la quarta edició del Dakar a Aràbia Saudita, que un altre cop tacarà el nom de la cursa que res té a veure amb la idea original, es disputarà del 31 de desembre de 2022 al 15 de gener de 2023 i que serà també la 1a ronda del campionat del món FIA-FIM de ral·li-raid 2023, s’ha confeccionat un itinerari inèdit que portarà pilots i tripulants des de les platges del mar Roig fins a la vora del golf Pèrsic a Dammam.
Aquesta diagonal, que creuarà el país de banda a banda, proposarà un itinerari complet de 14 etapes que dirigiran la cursa primer cap a les regions muntanyoses del nord-oest, abans de posar rumb al sud-est per a una immersió de tres dies a l’oceà de dunes de l’Empty Quarter.
VIVAC XXL DES DE LES VERIFICACIONS
La platja i la tornada a la convivència cobraran protagonisme des de l’arribada dels participants a Aràbia Saudita, ja que el nou format de Gran Sortida preveu reunir en un mateix campament tota la caravana del Dakar durant l’arribada dels participants a Aràbia Saudita, ja que el nou format de Gran Sortida preveu reunir en un mateix campament tota la caravana del Dakar durant la segona part de les verificacions tècniques i administratives (la primera va tenir lloc al circuit de Castellet a finals de novembre). S’han redissenyat les infraestructures per a l’ocasió amb l’objectiu d’integrar més espais d’entreteniment, convivència i interacció. El concepte de Sea Camp consisteix a recrear un tros de desert a la vora del mar. L’aventura ja haurà començat.
1 + 14 = 15 DIES DE CARRERA
El Dakar 2023 destaca per la seva durada: 14 etapes a les quals se suma un pròleg per donar com a resultat 15 dies de competició. El trajecte inclou un 70% d’especials inèdites. El format també és el més dens que hagi ofert el ral·li en la seva etapa més moderna, ja que les especials programades freguen en la seva gran majoria els 450 quilòmetres, mentre que s’ha reduït la distància dels trams d’enllaç amb la idea de retallar el temps necessari per recórrer aquestes seccions i tornar al bivac. En total, prop de 5000 quilòmetres d’especials. La distància més llarga recorreguda des de l’edició del 2014.
TRES DIES A L»EMPTY QUARTER’
Els competidors del Dakar ja coneixen aquesta immensa extensió del territori saudí anomenada «Espai Buit», a la península Aràbiga, però les incursions del vivac marató de Shubeyta el 2020 o els bucles traçats des de Wadi Ad-Dawasir només han revelat una part ínfima d’aquest vast desert. Una immersió més profunda serà ara possible gràcies a la carretera que comunica amb l’Estat veí d’Oman permetrà instal·lar un bivac a l’extrem oriental d’Aràbia Saudí. A més, en aquests tres dies d’estada a l’Empty Quarter, els pilots hauran de lidiar amb la dificultat afegida d’una etapa marató.
RECOMPENSA PER A «EXPLORADORS»
El Dakar presenta la particularitat d’ajuntar en la mateixa línia de sortida els pilots més llorejats del planeta i aficionats que es plantegen el repte esportiu de les seves vides amb moltes menys pretensions. L’orgull mutu de competir en el mateix recorregut forma part de l’essència més pura del Dakar. No obstant això, la diferència entre els mitjans a disposició de professionals i aficionats indueix a donar un estímul addicional a aquests últims, que es beneficiaran cada dia d’una classificació i unes assignacions diferenciades. D’aquesta manera, en funció dels resultats obtinguts al llarg de la seva carrera en ral·li raid, es determinarà una llista de pilots «Factory» en cada categoria, mentre que els «Explorers» podran competir entre sí per recompenses per ajudar en la seva progressió en la disciplina, com equipacions i altres elements.
ROADBOOKS ALEATORIS: RES DE COPIAR
El recorregut de la majoria de les especials es desdoblarà en dos trams de més o menys la mateixa longitud i es repartiran de forma aleatòria els roadbooks d’aquests itineraris A i B, cosa que implica que els pilots que es vegin temptats a seguir irracionalment l’estela dels qui vagin per davant correran el risc de saltar-se els seus waypoints i podrien rebre importants penalitzacions.
ROADBOOK DIGITAL PER A TOTHOM
Diem adeu al paper. Fa diversos anys que les tablets van fer la seva aparició en els cotxes i camions per després ser testades per les motos. El sistema està provat al cent per cent i l’equip ja està llest per al seu ús en totes les categories, per la qual cosa, a partir d’aquest any, tots els vehicles aniran equipats amb un roadbook en versió digital.
DAKAR CLASSIC: DOS NOUS REPTES
Amb 140 vehicles participants, la segona edició del Dakar Classic va tenir un èxit considerable, si bé va posar de manifest les tremendes diferències de potencial entre els cotxes més antics i els de finals dels 90. Davant d’aquesta constatació, s’ha creat un grup addicional anomenat H0 per incloure les mitjanes de velocitat més modestes dels vehicles amb menys potència. A més, s’han creat dos nous desafiaments: l’«Authentic Codriver Challenge», per a vehicles que participen sense instruments moderns de precisió; i l’«Iconic Classic Club», per a vehicles originals que van participar de veritat en les edicions del Dakar del segle XX, per la qual cosa queden fora totes les «rèpliques».
«DAKAR FUTURE» UN ALTRE PAS CAP ENDAVANT
El Dakar va fer un pas decisiu el 2022 en el seu procés de transició energètica amb la creació de la categoria T1-U i la irrupció a bombo i plateret dels 4×4 híbrids d’Audi, vencedors de 4 especials amb Carlos Sainz, Mattias Ekström i Stéphane Peterhansel. Els nous projectes que ja estan madurant i els avenços en l’ús de biocombustibles o carburants sintètics reduiran de forma dràstica la petjada de carboni dels vehicles.