DAKAR 2023: Tan sostenible que ni l’organització sap on has de córrer

La FIA ha apartat el KH-7 Epsilon Team de la categoria T5 i ASO ho emmarca en la nova divisió ‘Challenge New Energy’ ja que l’ens federatiu no va crear la nova divisió T5.U Hidrogen obligant a l’equip a utilitzar gasoil tradicional si volien continuar competint a la categoria FIA T5 o a integrar-se en un nou apartat.

L’anul·lació a darrera hora, per part de la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA), de la creació de la categoria T5.U Hidrogen, que havia de reunir els camions moguts amb aquest combustible alternatiu, ha motivat la creació per part d’ASO d’una nova divisió anomenada Challenge New Energy. Aquesta mesura permet a l’equip mantenir-se oficialment en carrera, però l’obliga a prendre la sortida de totes les etapes 15 minuts després de l’últim participant i li impedeix prestar auxili a altres competidors amb dificultats durant el recorregut.

Tot i les limitacions, ens centrarem en el desenvolupament d’aquesta nova tecnologia seguint els objectius previstos. Els resultats que obtinguem seran de gran ajuda per a altres equips i fins i tot per a la pròpia organització de cara al futur.

Jordi Juvanteny:

Una història avançada al seu temps

El projecte de l’equip va començar el mes de març passat en una reunió prèvia amb ASO (Amaury Sport Organisation), l’organització del Dakar, que va acollir la proposta i la va compartir amb la FIA (Federació Internacional d’Automobilisme). L’ens federatiu va donar la seva aprovació, entenent que la proposta era “realista i factible” de cara a competir al ral·li més dur del món, que continua treballant amb l’objectiu de fomentar iniciatives similars per descarbonitzar la carrera.

Els primers contratemps van arribar el mes de desembre passat, una setmana després que el MAN superés les verificacions tècniques prèvies a l’embarcament a França, i amb el vehicle ja navegant camí d’Aràbia. La FIA va comunicar per correu electrònic que cap dels projectes lligats a l’hidrogen, excepte el del KH-7 Epsilon Team, arribaria a la sortida del Dakar, per la qual cosa decidia postergar la implementació de la normativa T5.U Hidrogen. Finalment el 30 de desembre, i després de múltiples canvis de dorsal, l’organització va contactar amb l’equip per notificar-los que quedaven fora de la categoria FIA T5 i havien de competir emmarcats en una divisió de nova creació: la Challenge New Energy. L’organització concedia, això sí, una alternativa a Juvanteny, Criado i Ballbé per poder tornar a la divisió T5: renunciar a l’hidrogen i optar pel gasoil tradicional.

Davant d’aquesta dicotomia, els components del KH-7 Epsilon Team van decidir seguir endavant amb els seus plans inicials i afrontar el Dakar 2023 amb el MAN impulsat amb una barreja d’hidrogen i gasoil. Tot i això, aquest camí implica dos hàndicaps especialment notoris: el primer i més important afecta la seva classificació, ja que, encara que competeixen en la carrera real, reglada i amb la seva pròpia classificació diària, es veuen obligats a prendre la sortida en totes les etapes 15 minuts després del darrer participant, sigui quina sigui la seva posició al final de cada dia. Aquesta circumstància converteix l’edició 2023 en el repte més important de la història de l’equip, ja que haurà de completar el recorregut diari en les condicions pitjors possibles, amb un ferm seriosament «danyat «trinxat» pel pas de tots els vehicles de la caravana i navegar moltes més hores de nit, davant la tardana arrencada jornada rere jornada. A més, aquest nou planning diari alterarà la programació de la seva assistència, que haurà de reorganitzar al complet la seva dinàmica a la prova.

A aquesta limitació s’hi uneix un altre aspecte que xoca frontalment, per indicació reglamentària, amb una de les senyes d’identitat del KH-7 Epsilon: la seva condició d’Àngels de la guarda del Dakar. L’equip sempre ha estat molt valorat pels altres participants per la seva disponibilitat i altruista ajuda en tota mena de circumstàncies, cosa que canviarà radicalment aquest 2023, ja que, en pertànyer a una categoria aliena a les regulades per la FIA, no podran auxiliar cap dels seus rivals de les divisions oficials. Qualsevol tripulació de la cursa, doncs, corre el risc de ser exclosa en cas de recórrer a la mà amiga dels components del KH-7 Epsilon Team, si no hi ha cap canvi en aquest apartat per part de la FIA.

Tota aquesta relació de circumstàncies no han minvat l’entusiasme de Jordi Juvanteny, José Luis Criado i Jordi Ballbé davant el Dakar 2023, com detalla el pilot del KH-7 Epsilon Team:

“El nostre equip ha estat l’únic a complir, ja el 2023, amb part dels objectius del programa Dakar Future, que treballa en la futura descarbonització de la competició a partir de l’ús de combustibles com l’hidrogen. Confiàvem que altres formacions haguessin arribat aquest any, però no ha estat possible. En tot cas, malgrat les severes limitacions d’aquest nou escenari, ens centrarem en el desenvolupament d’aquesta nova tecnologia seguint els objectius previstos. Els resultats que obtinguem seran de gran ajuda per comparar el rendiment del nostre MAN contra altres models similars alimentats per combustibles tradicionals. L’experiència també servirà altres equips i la pròpia organització de cara a animar més rivals de cara a competir en el futur utilitzant solucions tecnològiques més respectuoses amb el medi ambient”.

El KH-7 Epsilon Team va finalitzar ahir la pròleg amb un crono de 12.09, que l’hauria situat en 30a posició a la classificació absoluta de camions. L?equip afrontarà l?etapa d?avui, de 367 km cronometrats quinze minuts més tard de l?arrencada de l?últim participant.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments