DAKAR 2023: L’Equivalència de Tecnologia (EoT) entra en joc, Audi guanya i la resta perden

La nota emesa pel comitè esportiu del Campionat del Món de Ral·li Raid (W2RC) és concisa, al voltant de 6 línies, però podria trencar completament l’ordre establert en aquest Dakar 2023. La implementació de l’Equivalència de Tecnologia (EoT), reglada per la primera vegada en aquesta 45a edició del Dakar, ha estat utilitzada.

Se suposa que l’EoT garanteix una igualtat de condicions entre vehicles amb motors innovadors (T1U, híbrids Audi RS Q e-tron) i T1+ (4×4 de gasolina com Prodrive Hunter i Toyota Hilux, cotxes de dues rodes motrius amb gasolina com el Century i MD Rally, dièsel 4×4 com el Mini JCW).

El nou EoT atorga un augment de potència màxima, només per al T1U, de l’ordre de 8 kW (10,8 cavalls). La potència de l’Audi RS Q e-trons de Stéphane Peterhansel-Édouard Boulanger (3r al Dakar després de l’etapa 4), Carlos Sainz-Lucas Cruz (4t) i Mattias Ekström-Emil Bergkvist (8è) s’ha incrementat a 266 kW (361,6 cavalls). Aquesta decisió entrarà en vigor a partir de la 5a etapa del Dakar 2023, al voltant de Ha’il.

Aquest EoT va ser modificat pel comitè del W2RC, format per David Castera, director de la cursa del Dakar i representant d’Amaury Sport Organization (ASO) i Jérôme Roussel, representant de la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA).

Els dos homes es van basar en les dades d’acceleració dels cotxes de la classe T1 recollides i analitzades per algoritmes en les tres primeres etapes del Dakar 2023 així com en el pròleg. Empleats de la FIA també estan presents in situ al bivac, amb l’única tasca d’analitzar aquestes lectures.

Aquest canvi de regles sens dubte no agradarà als equips com Toyota, Bahrain Raid Xtreme i GCK Motorsport. Així ho han fet saber només coneixe’s la notícia l’actual campió i líder de la prova, Nasser Al-Attiyah:

Quina sorpresa donar 11 CV més al nostre principal rival!!! Gràcies per matar la cursa abans d’hora.

Nasser Al-Attiyah

La versió anterior de l’EoT es va dirigir a tots els T1, sense excepció. El T1+ i el T1U havien perdut una potència pràcticament idèntica: 42 cavalls de potència per al Toyota i Prodrive i 30 kW per a l’Audi. Aquesta vegada, només Audi té potència a l’alça.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments