RAL·LIS: El Renault Clio Rally3 és presentat en societat a Andorra

L»Escala d’Oportunitat’ i la Piràmide de Ral·lis de la FIA es van completar el novembre de 2020 amb el naixement del Ford Fiesta Rally3, que ara té gairebé a punt un fort competidor, el Renault Clio Rally3, el segon cotxe construït per a la categoria Rally3.

El Rally3 és, com sabeu, una categoria de cotxes de ral·li creada per oferir un primer esglaó accessible a l’escala de tracció a les quatre rodes, dissenyat per ser utilitzat en ral·lis nacionals, regionals i mundials. El nou Renault Clio Rally3 és el primer Clio amb tracció total, va ser dissenyat conjuntament pels equips de Viry-Châtillon, la planta de fabricació Alpine a Dieppe Jean Rédélé i l’equip BWT Alpine F1 a Enstone.

Després dels Renault 17 Gordini, 5 Turbo, 5 Maxi Turbo, 5 GT Turbo, 5 Turbo, 5 Alpine, 11 Turbo, Renault Clio S1600, Renault Clio Maxi, Renault Mégane Maxi, Renault continua ara la seva història en ral·lis amb el primer 4X4.

Aquest cotxe de ral·lis es va presentar el passt cap de setmana al Circuit Pas de la Casa (Andorra), després de completar un programa de desenvolupament amb gairebé 5.000 quilòmetres de proves, el Clio Rally3 continua el seu procés d’homologació amb la FIA.

Renault s’ha consolidat com el referent de tracció davantera, amb els èxits del Clio Rally5 i Clio Rally4, llançats respectivament el 2020 i el 2021.

El Clio i el repte de la tracció a les quatre rodes

La gamma de ral·lis s’amplia amb el Clio Rally3, el primer Clio amb tracció total de la marca. Seguint la progressió lineal desitjada per l’òrgan de govern de l’automobilisme, el model es basa en un ajustament intel·ligent que permet a un fabricant derivar el mateix model de les categories del Rally5 al Rally3. En poques paraules, un cotxe Rally3 és un Rally4 amb una transmissió addicional a les rodes posteriors per proporcionar tracció a les quatre rodes.

Els equips tècnics d’Alpine Racing van poder aprofitar l’estructura i els components provats del Cio Rally4 per desenvolupar el Clio Rally3. Tot i que Clio Rally5 està pensat per ser accessible per a tots els conductors i Clio Rally4 se centra en el rendiment de les dues rodes motrius, Clio Rally3 és el pas perfecte cap al món de la tracció a les quatre rodes.

Els tres cotxes comparteixen moltes similituds, inclosa la carrosseria basada en la línia Clio R.S., aquesta nova versió també s’ha beneficiat de l’experiència dels equips tècnics de Viry-Châtillon i Dieppe per explotar les llibertats que ofereix la normativa Rally3. Els equips van treballar en profunditat en diversos àmbits.

El Clio Rally3 està propulsat pel motor 1.3 litres TCe de 16 vàlvules turboalimentat de 4 cilindres amb injecció directa, amb potència i parell augmentats a 260 CV i 415 Nm després de 299 estudis de mapa del motor. El motor està acoblat a una caixa de canvis SADEV de cinc velocitats amb un diferencial de lliscament limitat. Es va prestar especial atenció a la recerca de rendiment i fiabilitat gràcies a l’experiència dels equips de Viry-Châtillon.

L’aerodinàmica es va beneficiar de nombroses sinergies dins del Grup Renault. Gràcies a la seva relació privilegiada amb Enstone, Viry-Châtillon va poder aprofitar l’experiència i els recursos de càlcul de l’equip BWT Alpine F1 per dissenyar l’aleró posterior Clio Rally3, d’aspecte senzill però molt eficaç.

El Clio Rally3 inclou amortidors de suspensió BOS ajustables d’última generació. Com que una novetat és la instal·lació d’un túnel a la part posterior, sembla que també s’ha pensat intel·ligentment la protecció de l’eix posterior. Una caixa Life Racing controla el sistema de gestió electrònica, integrant el sistema d’adquisició de dades del motor i del xassís.

La seguretat ha continuat sent una preocupació clau, amb les últimes característiques estàndard. A més dels frens PFC, la tripulació pot comptar amb seients Sabelt que compleixen la nova homologació FIA (vàlida durant deu anys) i arnesos de sis punts. Finalment, per a una major comoditat, Clio Rally3 disposa de pedal i columna de direcció regulables per adaptar la posició de conducció a totes les mides del cos.

El desenvolupament del Clio Rally3 va començar el 24 de maig de 2022 i es va completar sis mesos després a Catalunya després de 22 dies i més de 4.500 quilòmetres de proves en pista i terra amb vuit pilots i 11 copilot que representen un ampli ventall d’experiències.

Homologació FIA Rally3 a la vista

El Clio Rally3 continua el seu procés d’homologació amb la FIA, paral·lelament a la seva presentació a la premsa a Andorra diumenge. S’espera que aquest procés conclogui l’abril de 2023. Un cop homologat, el Clio Rally3 serà elegible per a ral·lis que van des d’esdeveniments regionals fins a proves del Campionat del Món de Ral·lis, proporcionant un veritable trampolí cap a la competició de quatre rodes motrius.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments