La manca d’apèndixs aerodinàmics a la part davantera dels cotxes de Rally1 provocada pel reglament del 2022 va obligar tots els equips a buscar alternatives per generar càrrega aerodinàmica davantera per tal de reduir el subviratge. I tots els equips van identificar els retrovisors exteriors com a una de les possibles solucions. Primer va ser Toyota la que va sorprendre quan, el desembre del 2021, va introduir retrovisors verticals suportats per un braç en forma d’ala invertida al Toyota GR Yaris Rally1. Col·locats ben allunyats de la carrosseria, l’objectiu era minimitzar-ne la interacció amb el flux d’aire que alimentava les preses laterals del sistema de refrigeració de la unitat híbrida.
Construït amb materials lleugers, amb un pes total inferior a 200 grams, el retrovisor exterior es va separar uns 20 cm de la carrosseria per permetre el pas lliure d’aire a les preses laterals posteriors. Però, al mateix temps, el suport es va dissenyar per generar una mica de càrrega aerodinàmica addicional, una idea que ja s’havia introduït al Yaris WRC el 2017. Com en qualsevol altre ala invertida, la major velocitat de l’aire sota el suport en comparació amb la menor velocitat sobre ell, genera una diferència de pressió (major sobre l’aleró, menor sota l’aleró) que es tradueix en una força vertical que empeny el cotxe cap avall (càrrega), augmentant així l’adherència.
Poc després, al Ral·li de Suècia 2022, M-Sport va introduir un disseny similar al Ford Puma Rally1, amb el mateix doble propòsit: permetre un flux d’aire net cap a les preses d’aire laterals i, alhora, generar més adherència al davant.
El disseny de M-Sport incloïa un angle d’atac del suport més baix i una coberta de mirall més estreta que al Toyota. El resultat va ser que el retrovisor del Puma va causar menys resistència (a causa de la menor àrea frontal) però també menys càrrega aerodinàmica, a causa del menor angle d’atac del suport.
La ubicació més elevada de les preses laterals de refrigeració de la unitat híbrida al Hyundai i20 N Rally1 significava que el retrovisor exterior no interactuava amb el flux d’aire que alimentava les preses, per la qual cosa el cotxe va ser equipat originalment amb retrovisors exteriors clàssics, situats més enrere que els dels seus rivals.
Però un retrovisor clàssic impedia a l’equip aprofitar la càrrega aerodinàmica addicional que altres equips obtenien amb el suport. Per aquest motiu, es va preparar i va provar un nou disseny de retrovisor des de les proves prèvies al Ral·li de Portugal 2022, que només es va utilitzar en competició en algunes cronometrades del Ral·li d’Estònia.
El nou mirall es va traslladar a una ubicació més avançada, per aprofitar millor el flux d’aire procedent dels parafangs davanters, com ja feien els seus competidors.
El suport del Hyundai té una major àrea frontal (la vora del darrere està situada més amunt) en comparació amb el del Toyota, a la imatge inferior, cosa que significa que és capaç de generar més càrrega aerodinàmica, però a un major cost de resistència (major àrea frontal).
La resistència aerodinàmica es pot compensar en altres parts del cotxe, mentre que les alternatives per augmentar la càrrega aerodinàmica davantera són molt limitades. Aquesta és probablement la raó per la qual M-Sport ha provat un nou disseny dels retrovisors exteriors del Ford Puma Rally1, a les proves prèvies al Ral·li de Suècia i a l’Otepaä Talveralli del cap de setmana passat.
La modificació consisteix en un nou suport més llarg i amb un angle d’atac més gran, perquè sigui més eficaç en la generació de càrrega aerodinàmica, fins i tot amb una major resistència aerodinàmica.
La modificació del mirall retrovisor no requereix un joker d’homologació, sinó una Variant Option, alternativa que no té cap restricció pel reglament. Els equips poden llavors introduir tantes modificacions com calgui, i tornar als dissenys originals si les noves solucions no són prou eficaces. Això vol dir que, si els pilots estan satisfets amb el nou retrovisor del Puma, segurament el veurem al Ral·li de Suècia del proper cap de setmana muntat al cotxe. Però si no, el poden desmuntar sense problema, tot i haver-lo homologat, i tornar a la solució anterior.
Totes aquestes modificacions als miralls retrovisors confirmen la rellevància que han assolit aquests elements amb el reglament actual. Podem esperar alguna altra modificació en els propers mesos? Després de les solucions recentment introduïdes per Hyundai i M-Sport, el següent moviment només podia venir de Toyota, especialment després que l’eliminació de les preses d’aire laterals canviés la trajectòria del flux d’aire a banda i banda del GR Yaris Rally1.
Precisament, al recent Rallye Monte-Carlo, vam preguntar al Director Tècnic de Toyota, Tom Fowler, si estaven considerant un nou disseny de retrovisors: «Encara no estic segur, és una cosa en què hem estat treballant en algunes idees, però no estem segurs de què fer, perquè de moment estem força satisfets en termes d’equilibri… estem intentant evitar una lluita de miralls retrovisors, tenim prou rendiment i equilibri amb allò que tenim, no és gran cosa”. Així doncs, potser la batalla dels retrovisors encara no s’ha acabat… El temps ho dirà.