Noves normes de circulació per als Rally1

Després de gairebé un any i mig de la seva entrada en funcionament, la FIA ha decidit que els cotxes sota la normativa Rally1 havien de ser menys discrets, això sí, quan es condueix a velocitats molt baixes en mode híbrid, aquests hauran de fer més soroll.

Entre els arguments desplegats durant la implantació del sistema híbrid en els vehicles del campionat del món de ral·lis hi havia el fet que podien passar per pobles sense molestar ningú. En els enllaços, l’activació de la modalitat 100% elèctrica hauria d’eliminar la contaminació acústica del Rally1 alhora que contribuirà a fer més ecològic aquest esport. De fet, essent la capacitat de la bateria molt limitada, això no devia passar molt sovint i l’ús d’aquesta tècnica estava reservat principalment als parcs d’assistència i el seu entorn.

Quan entren en un «mode elèctric complet» o «zona HEV» tal com s’indica als llibres de ruta, el Rally1 es torna extremadament silenciós. Amb prou feines hi ha el so de rodar. Durant la temporada 2022, les restriccions imposades per la pandèmia havien buidat els parcs d’atenció d’espectadors. Amb la pràctica desaparició de les mesures anti-covid, es torna a permetre deambular lliurement pels parcs d’assistència i els periodistes ja es poden acostar als cotxes i als seus ocupants. El problema sorgeix quan un Rally1 es mou en mode híbrid amb gent al voltant. És gairebé inaudible i per evitar que es produeixi un accident, la FIA acaba d’introduir una nova norma.

L’article 262 de l’annex J (pàgina 52) indica que a partir de l’1 de maig els cotxes hauran d’anar equipats amb un mòdul de so amb uns criteris molt concrets i obligatoris. En particular, ha de proporcionar un so d’almenys 80 dB mesurat en espai obert, a 2 m davant i darrere del vehicle i a una alçada d’1 m del terra. Aquest sistema s’ha d’activar quan es viatja en mode EV (EV ON + velocitat ≠ 0 km/h inclosa la marxa enrere s’especifica a l’article). Quan la velocitat del Rally1 sigui superior als 30 km/h s’haurà d’aturar. Finalment, els cotxes hauran de «piular» en mode de prova per a les comprovacions del sistema. Els equips tenen un mes i mig per complir i el resultat d’aquesta norma s’escoltarà des de Portugal (11-14 de maig).

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments