Verstappen s’emporta la victòria en un Gran Premi d’Austràlia caòtic

El pilot de Red Bull va aconseguir la segona victòria de la temporada en una cursa marcada pels accidents i les banderes vermelles

El Gran Premi d’Austràlia d’aquest any ha resultat ser un dels més caòtics dels últims anys, fins al punt que només 12 pilots dels 20 inicials van poder creuar la línia de meta i completar les 58 voltes del traçat d’Albert Park. Max Verstappen no va fer la millor de les seves sortides, perdent dues posicions amb els dos Mercedes, que sortien en segon i tercer lloc. La competició es va aturar per una bandera vermella provocada per una sortida de pista d’Alex Albon, que va deixar el traçat ple de grava d’una de les escapatòries.

Aquesta primera neutralització de la cursa, molt discutida per si realment la situació suposava un risc tan greu per la seguretat, va sortir molt cara per als pilots que ja havien fet l’aturada a boxes durant el període de cotxe de seguretat, previ a la bandera vermella. Entre els més perjudicats, Carlos Sainz, que va perdre la quarta posició i va caure fins a l’onzena. Això va forçar-lo a ser molt agressiu per recuperar posicions i salvar els mobles per Ferrari, amb un Leclerc que havia hagut de retirar-se a la primera volta després de quedar atrapat a la grava. Max Verstappen va recuperar el lideratge de la cursa un cop es va poder usar el DRS de nou, superant fàcilment a Hamilton, que es trobava en primera posició després que Russell trenqués el seu motor Mercedes.

Lewis Hamilton seguit de prop per l’Aston Martin d’Alonso

A partir de llavors, domini total de Verstappen, seguit a 10 segons per Hamilton qui, per la seva banda, lluitava per mantenir l’Aston Martin d’Alonso a més d’un segon per tal que l’asturià no entrés dins la seva zona de DRS. Aquesta falta d’acció durant gran part de la cursa va acabar abruptament quan Kevin Magnussen va tenir una estranya sortida de pista després del segon revolt, colpejant el mur amb la roda posterior dreta. El danès va desllandar el pneumàtic, omplint la pista de fragments d’alumini i goma. Aquest incident va comportar la segona neutralització de la cursa, a falta de dues voltes pel final i amb una sortida en aturat des de la graella.

Aquest va ser el moment d’inflexió de la cursa: un sprint fins a la bandera de quadres amb 16 pilots restants. Un cop es van apagar els semàfors, Verstappen va sortir força bé, defensant la seva posició respecte al britànic i arribant capdavant al primer gir del circuit. Alonso, per la seva part, mantenia l’avantatge davant Sainz, però aquest, amb pneumàtics freds, no va aconseguir frenar prou i va contactar amb l’asturià, fent-lo perdre el control del seu Aston Martin fins a colpejar lleument el mur. Tot i això, l’Aston Martin no va patir danys i va poder reincorporar-se a l’asfalt ràpidament.

Alonso a la tercera sortida del gran premi, després de l’accident de Magnussen

Per darrere, encara més caos i contactes entre pilots. Pierre Gasly, qui sortia en cinquena posició, va bloquejar els seus pneumàtics al prendre el primer revolt, sortint-se de pista però podent evitar la grava. En el moment de tornar a pista, no va veure el seu company d’equip Esteban Ocon i, de manera involuntària, va arraconar-lo, provocant que ambdós Alpine col·lisionessin amb el mur exterior amb violència, sense possibilitat de seguir corrent.

Logan Sargeant i Nyck de Vries van acabar també a la grava, en xocar i no poder prendre el primer gir, quedant ambdós fora de la cursa. Més endavant, també va sortir-se de pista el canadenc Stroll, quan lluitava amb Sainz pel tercer lloc del podi, tot i que va poder tornar-hi. Amb tot aquest caos, direcció de cursa va mostrar de nou la bandera vermella.

Com Max Verstappen no havia arribat a completar el primer sector del circuit, i seguint el precedent de Silverstone 2022, els comissaris de cursa van decidir que la competició es reiniciaria amb el mateix ordre que s’havia rellançat la cursa després de la segona bandera vermella. El quart rellançament es va fer sota el cotxe de seguretat, amb Max Verstappen creuant la línia de meta en primer lloc, seguit per Hamilton i Alonso. Sainz, tot i sortir quart, va ser sancionat amb 5 segons per l’accident amb l’asturià i va caure fins a la dotzena (i última) posició, amb Ferrari enduent-se 0 punts d’Austràlia.

Carlos Sainz va quedar molt molest per la sanció, ja que no va tenir oportunitat de justificar-se davant els comissaris i considerava que la penalització era «la més injusta que havia vist mai». El mateix Alonso, víctima de l’error del de Ferrari, va declarar que també pensava que la sanció era exagerada. Ferrari, per la seva banda, va decidir no protestar oficialment la decisió dels comissaris.

«a la primera volta és difícil jutjar el nivell d’adherència, no crec que conduim amb la intenció d’anar a propòsit contra un altre monoplaça […] és només part de la competició. No he vist la repetició però, per a mi, sembla [una penalització] massa dura.»

Fernando Alonso

Després d’aquesta sanció el resultat final va ser, per ordre: Max Verstappen, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Lance Stroll, Sergio Pérez, Lando Norris, Nico Hulkenberg, Oscar Piastri, Zhou Guanyu, Yuki Tsunoda, Valtteri Bottas i Carlos Sainz.

Austràlia ha estat un gran premi molt positiu per l’equip McLaren, que després d’un inici de temporada decepcionant, s’emporta uns punts molt valuosos d’aquest cap de setmana, acabant amb els seus dos pilots dins els punts. Per la seva banda, tant Red Bull com Aston Martin surten molt reforçats d’Albert Park, assegurant el primer i segon lloc –respectivament– del campionat de constructors, seguits de Mercedes. Ferrari, en quart lloc, segueix a la deriva, amb un començament de curs pitjor del que van protagonitzar el 2020, la que va ser una de les temporades més nefastes dels de Maranello d’aquests últims anys.

La Fòrmula 1 ara s’atura durant més de 3 setmanes, quan es traslladarà cap a l’Azerbaidjan pel Gran Premi de Bakú, del 28 al 30 d’abril.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments