Tot el que cal saber per seguir el Safari 2023

El Safari Rally Kenya 2023 comptarà amb més de 350 km cronometrats com l’any passat amb un format que s’ha mantingut pràcticament inalterable.

Aconseguir els quatre primers llocs en una prova del Campionat del Món de Ral·lis de la FIA és un èxit poc freqüent a l’era moderna d’aquest esport. Toyota va aconseguir aquesta fita a Naivasha l’any passat quan Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta i Sébastien Ogier van portar els seus GR Yaris a casa en formació després d’un Safari típicament dur.

En un campionat en què ens hem acostumat que els pilots lluitin per dècimes de segon, el següent cotxe classificat va ser el Hyundai i20 N de Thierry Neuville, estava a vuit minuts i mig.

Ara Hyundai arriba amb l’impuls de la primera victòria aconseguida a Sardenya en forma de doblet i amb ganes de que Neuville pugui retallar més punts al líder del Mundial, Kalle Rovanperä, abans d’entrar a les proves més beneficioses per al pilot finlandès. Sordo serà el tercer de l’equip que voldrà oblidar ràpid la prova sarda.

A can M-Sport les coses no van gaire bé en aquesta part de la temporada, Tänak necessita puntuar per no perdre el tren del mundial però depèn d’una fiabilitat dubtosa en el seu Puma Rally1. Loubet, que no està quallant bones actuacions aquesta temporada també té la necessitat d’acabar una prova sense problemes, difícil en un ral·li com el Safari.

Fourmaux Ford Fiesta WRC Safari
© M-Sport

El temps, la gran incògnita

Per al Safari Pirelli torna a designar com a primera opció el compost tou Scorpions, que també va estr present a Sardenya (on eren opcionals). Una decisió dictada per l’edició 2022 del Safari, quan –malgrat el plantejament molt agressiu dels pilots que l’enfronten com una cursa de velocitat– els pneumàtics tous van ser els únics utilitzats durant tot el cap de setmana, aguantant els complicats i rocosos camins al voltant del llac Naivasha.

Al cap i a la fi, els perills de la cursa africana són ben coneguts per tothom: pistes relliscoses encara que rocoses, accidentades i amb roderes profundes, que se centren més en la resistència que no pas en el rendiment, i el «fesh fesh», és a dir, la sorra finíssima en què els cotxes poden enfonsar-se fàcilment.

Aquests reptes es podrien accentuar en l’edició d’enguany per la pluja prevista els dies previs al ral·li i, segons algunes previsions, també durant la mateixa cursa. Les precipitacions podrien, de fet, fer que les pistes siguin encara més relliscoses i fangoses i exposar més les roques, augmentant el risc de punxades i xocs i reduint l’adherència.

Hyundai i20 rally1 safari kènia 2022
Hyundai

Itinerari

Les expectatives són, doncs, molt altes en aquest Safari 2023 que torna a incloure tres etapes, dividides en 19 proves especials per un total de 355,92 km cronometrats, totes acollides com en anys anteriors a instàncies de la FIA íntegrament en finques privades.

Començarem amb el shakedown dimecres 21 de juny al matí a Loldia (5.40 km) a les 10.01 (9.01 hora catalana), després dijous 22 la súper especial d’obertura tindrà lloc a Kasarani (4.84 km) a les 13.05.

A continuació, la primera etapa prevista pel divendres 23 de juny, que consta de 6 especials per un total de 125,54 km cronometrats. Es tracta de tres contrarellotges repetides dues vegades, les mateixes que l’any passat, les de Loldia 819,17 km) i Geothermal (13,12 km), i la cronometrada més llarga de 30,48 de Kedong que es fa en una altra finca privada, i passa per camins de l’antic Safari.

toyota yaris wrc evans safari 2021
©️ Toyota

La segona etapa del dissabte 24 de juny té programats 150,88 km cronometrats dividits en 6 proves especials, concretament les contrarellotges de Soysambu (29,32 km), Elmenteita (15,08 km) i Sleeping Warrior (31,04 km) repetides dues vegades, totes elles al costat del llac Elementatita a les finques de Lord Delamaire, el pare fundador de Kènia, la família del qual era notòriament amiga íntima dels McRae, especialment del difunt Colin.

La darrera etapa del diumenge 25 estarà situada a la part nord de l’estany i constarà de 6 cronometrades i 75,72 km cronometrats. Hi haurà tres especials que es repetiran dues vegades, començant per la de Malewa (9 km), un altra versió de la que es va celebrar l’any 2021, i continuant amb la d’Oserian (18,33 km) a la qual s’afegirà la contrarellotge Hells Gate (10,53 km), que acollirà la Power Stage final a les 13.15 hora catalana, tot ubicat dins d’un gran parc natural de Kènia.

Un recorregut conegut pels pilots, que poc té a veure amb l’espectacle que oferia antigament la clàssica cursa africana.

Horaris Safari Ral·li de Kènia 2023

SSTramLocalCatalunyaKm
Dimecres 21 juny
SDLoldia10h0109h015.40
Dijous 22 juny (4,84kms)
SS1Super Special Kasarani14h0513h054.84
Divendres 23 juny (125,82kms)
SERVICE A (KWS Naivasha)15mn
SS2Loldia 108h0007h0019.17
SS3Geothermal 109h1808h1813.12
SS4Kedong 110h1109h1130.62
FLEXI SERVICE B (KWS Naivasha)40mn
SS5Loldia 213h0912h0919.17
SS6Geothermal 214h2713h2713.12
SS7Kedong 215h2014h2030.62
FLEXI SERVICE C (KWS Naivasha)45mn
Dissabte 24 juny (150,88kms)
SS8Soysambu 108h0107h0129.32
SS9Elmenteita 109h0508h0515.08
SS10Sleeping Warrior 110h0309h0331.04
SERVICE D (KWS Naivasha)40mn
SS11Soysambu 214h0113h0129.32
SS12Elmenteita 215h0514h0515.08
SS13Sleeping Warrior 216h0315h0331.04
FLEXI SERVICE E (KWS Naivasha)45mn
Diumenge 25 juny (74,38kms)
SS14Malewa 106h5505h558.33
SS15Oserian 107h5106h5118.33
SS16Hell’s Gate 109h0508h0510.53
SERVICE F (KWS Naivasha)15mn
SS17Malewa 211h1910h198.33
SS18Oserian 212h1511h1518.33
SS19Hell’s Gate 2 [Power Stage]14h1513h1510.53

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments