Després del seu títol de fabricants al Campionat Mundial de Resistència (WEC), la firma japonesa acaba d’afegir una segona corona a la seva col·lecció 2023 amb la coronació entre els equips del WRC
Una setena estrella per a Toyota en ral·lis, després dels títols adquirits el 1993, 1994 (Celica Turbo 4WD), 1999 (Corolla WRC), 2018, 2021 (Yaris WRC) i 2022 (GR Yaris Rally1).
Malgrat un Ral·li de Xile lluny de ser ideal per a Toyota –amb un gran error estratègic dissabte pel que fa a l’elecció dels pneumàtics–, va ser gràcies a la retirada sorpresa de Teemu Suninen al final del ral·li que l’equip japonès va poder guanyar un tercer títol consecutiu.
Toyota està ampliant encara més el seu armari de trofeus. Gràcies al 3r i 4t llocs d’Elfyn Evans i Kalle Rovanperä durant el Ral·li de Xile, combinats amb els nou punts anotats durant la Power Stage, el fabricant japonès va aconseguir el seu setè títol WRC.
Amb 106 punts d’avantatge sobre Hyundai a l’arribada de l’esdeveniment sud-americà, Toyota ja no pot quedar-se sense títol abans de les últimes dos rondes que queden al calendari, mentre que només queden 104 punts per repartir entre els constructors.
Aquest nou títol se suma als adquirits els anys 1993, 1994 (Celica Turbo 4WD), 1999 (Corolla WRC), 2018, 2021 (Yaris WRC) i 2022 (GR Yaris Rally1). Dominant des de l’inici de l’era híbrida al WRC, Toyota ha aconseguit ni més ni menys que vuit victòries en els onze ral·lis disputats el 2023.
En el rànquing del WRC, Toyota segueix sent el tercer fabricant més condecorat de la història darrere de Lancia (10 títols) i Citroën (8 títols). Següent objectiu per a la firma japonesa: el títol de Pilots, que segur es queda a casa, ja que només Kalle Rovanperä i Elfyn Evans encara poden reclamar la corona mundial.
Toyota també va assegurar el títol de pilots
Si encara hi ha dos ral·lis al programa (Europa central i Japó), Toyota, amb els seus 106 punts d’avantatge, ja no pot ser capturat per Hyundai al campionat. Des del retorn de la marca al WRC l’any 2017, mai un equip s’havia coronat tan aviat.
A partir d’ara per a Toyota, l’única pregunta que queda és la identitat del pilot que guanyarà el títol. Qui, Kalle Rovanperä (217 punts) o Elfyn Evans (189 punts) es coronaran al final de la temporada? Per al director finlandès en tot cas, l’espectacle promet.