Toyota és campiona del món de ral·lis 2023

Després del seu títol de fabricants al Campionat Mundial de Resistència (WEC), la firma japonesa acaba d’afegir una segona corona a la seva col·lecció 2023 amb la coronació entre els equips del WRC

Una setena estrella per a Toyota en ral·lis, després dels títols adquirits el 1993, 1994 (Celica Turbo 4WD), 1999 (Corolla WRC), 2018, 2021 (Yaris WRC) i 2022 (GR Yaris Rally1).

Malgrat un Ral·li de Xile lluny de ser ideal per a Toyota –amb un gran error estratègic dissabte pel que fa a l’elecció dels pneumàtics–, va ser gràcies a la retirada sorpresa de Teemu Suninen al final del ral·li que l’equip japonès va poder guanyar un tercer títol consecutiu.

Toyota està ampliant encara més el seu armari de trofeus. Gràcies al 3r i 4t llocs d’Elfyn Evans i Kalle Rovanperä durant el Ral·li de Xile, combinats amb els nou punts anotats durant la Power Stage, el fabricant japonès va aconseguir el seu setè títol WRC.

Toyota Yaris Rally1 Sardenya 203
Nacho Mateo

Amb 106 punts d’avantatge sobre Hyundai a l’arribada de l’esdeveniment sud-americà, Toyota ja no pot quedar-se sense títol abans de les últimes dos rondes que queden al calendari, mentre que només queden 104 punts per repartir entre els constructors.

Aquest nou títol se suma als adquirits els anys 1993, 1994 (Celica Turbo 4WD), 1999 (Corolla WRC), 2018, 2021 (Yaris WRC) i 2022 (GR Yaris Rally1). Dominant des de l’inici de l’era híbrida al WRC, Toyota ha aconseguit ni més ni menys que vuit victòries en els onze ral·lis disputats el 2023.

En el rànquing del WRC, Toyota segueix sent el tercer fabricant més condecorat de la història darrere de Lancia (10 títols) i Citroën (8 títols). Següent objectiu per a la firma japonesa: el títol de Pilots, que segur es queda a casa, ja que només Kalle Rovanperä i Elfyn Evans encara poden reclamar la corona mundial.

«Estic extremadament encantat. Això em dóna un títol de fabricant quan era pilot, i ara tres com a director d’equip! És una bogeria, ho he de reconèixer. Vaig entrar a aquest esdeveniment amb moltes esperances, però va ser un ral·li difícil per a nosaltres. Dissabte a la nit estàvem resignats, pensàvem que ja no hi havia possibilitats [de guanyar el títol a Xile]. Tanmateix, en els esports de motor les coses poden canviar tan ràpidament, tant positives com negatives. Al final, va ser un bon resultat per a nosaltres. Estic molt orgullós de l’equip, dels pilots i del que han aconseguit aquesta temporada.

Latvala

Toyota també va assegurar el títol de pilots

Si encara hi ha dos ral·lis al programa (Europa central i Japó), Toyota, amb els seus 106 punts d’avantatge, ja no pot ser capturat per Hyundai al campionat. Des del retorn de la marca al WRC l’any 2017, mai un equip s’havia coronat tan aviat.

Nacho Mateo

El 2021, durant el meu primer any com a director d’equip, vam guanyar el títol a l’última prova. L’any passat el vam guanyar en el penúltim ral·li. Aquest any és a l’antepenúltim! Cada any millora,pPerò sé que cada cop serà més difícil en el futur, els altres equips ens persegueixen.

Latvala

A partir d’ara per a Toyota, l’única pregunta que queda és la identitat del pilot que guanyarà el títol. Qui, Kalle Rovanperä (217 punts) o Elfyn Evans (189 punts) es coronaran al final de la temporada? Per al director finlandès en tot cas, l’espectacle promet.

Serà interessant seguir la batalla pel títol de pilots amb els nostres dos protegits [Rovanperä i Evans], encara hi ha coses per gaudir i veure d’aquí a finals d’any.

Latvala

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments